עבור לתוכן העמוד
Menu

שלב חדש ביחסים בין תנועת חמאס לסעודיה

משלחת של תנועת חמאס ביקרה ב-17 ביולי בסעודיה ונפגשה עם מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז ושר ההגנה מחמד בן סלמאן, בראש המשלחת של חמאס עמדו ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, סגנו ד"ר מוסא אבו מרזוק, מחמד נזאל – חבר הלשכה המדינית וצאלח אלערורי נציג חמאס בטורקיה. משלחת חמאס נפגשה גם בנפרד עם […]

משלחת של תנועת חמאס ביקרה ב-17 ביולי בסעודיה ונפגשה עם מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז ושר ההגנה מחמד בן סלמאן, בראש המשלחת של חמאס עמדו ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, סגנו ד"ר מוסא אבו מרזוק, מחמד נזאל – חבר הלשכה המדינית וצאלח אלערורי נציג חמאס בטורקיה.

משלחת חמאס נפגשה גם בנפרד עם ראש המודיעין הסעודי ח'אלד בן עלי בן עבדאללה.

למרות שעיתוי הביקור היה מפתיע, הוא הוכן היטב מראש וקטאר הייתה מעורבת במגעים לביקור.

אסמעיל הניה, חבר הלשכה המדינית של חמאס אמר כי הביקור היה "מוצלח ופורה".

בעקבות הביקור הורה מלך סעודיה לשחרר, לרגל עיד אלפטר, את כל עצורי חמאס בבתי הכלא בסעודיה, מדובר בפעילים שעסקו באיסוף כספים ופעילות צדקה ושהוחזקו בבתי הכלא כ 8 חודשים.

מדובר בביקור ראשון של הנהגת חמאס בסעודיה מאז 2012 ופגישה ראשונה של הנהגת התנועה עם מלך סעודיה החדש סלמן בן עבד אלעזיז.

לעיתוי הביקור יש קשר ישיר לחתימה על הסכם הגרעין בין איראן למעצמות ורצונה של סעודיה להקים "ציר סוני" חזק שיעמוד מול מגמות ההתפשטות של איראן השיעית שאמורה לקבל "רוח גבית" כתוצאה מחתימת ההסכם בין איראן למעצמות.

בשנת 2012, בתקופת שלטונו של מלך סעודיה הקודם עבדאללה בן עבד אלעזיז, השתנה היחס של סעודיה לתנועת "האחים המוסלמים" ותנועת הבת שלה, חמאס, והן הוכנסו לרשימת ארגוני הטרור, סעודיה קיבלה את עמדתן של מצרים ומאע"מ והתייחסה לתנועת חמאס בעויינות רבה.

עם עלייתו לשלטון של מלך סעודיה החדש סלמאן בן עבד אלעזיז בינואר 2015, השתנה היחס של סעודיה לתנועת חמאס והיא אף הפעילה לחצים על מצרים לשנות את היחס לחמאס ולפתוח את מעבר רפיח.

לכן ביקורה של הנהגת חמאס בסעודיה ופגישתה הראשונה עם המלך החדש מהווים שלב חדש ביחסים בינה לבין סעודיה.

הפגישה עסקה במצב המדיני באזור בעקבות החתימה של איראן על הסכם הגרעין עם המעצמות וגם בסוגיות שונות הקשורות לבעיה הפלסטינית כמו המצור על רצועת עזה, המגעים העקיפים של חמאס עם ישראל על רגיעה ארוכת טווח ומאמצי הפיוס הפנים פלסטיני שהגיעו למבוי סתום.

סעודיה מודאגת מאוד מהסכם הגרעין של איראן עם המעצמות והיא רוצה לחזק את הציר הסוני שהקימה עם טורקיה וקטאר כדי לנסות ולעצור את התפשטותה של איראן השיעית, היא זקוקה  לחמאס כדי לקבל "תעודת הכשר" פלסטינית לציר החדש, הכיסוי שלה הוא תנועת חמאס.

ככל הנראה התמורה שתקבל חמאס תהיה בעיקר בסיוע כספי, עם כי אי אפשר לשלול את האפשרות שחמאס תקבל בעתיד גם נשק מסעודיה, בדיוק כפי שמקבלת ממנה קואליצית המורדים בסוריה המכונה "ג'יש פתח" שנלחמת נגד משטרו של בשאר אסד.

במהלך הזה סעודיה גם מאותת למצרים על אי שביעות רצונה מהיחס שהיא נותנת לתנועת חמאס. ביחסי סעודיה ומצרים יש באחרונה מתיחות לאחר ששר החוץ המצרי סאמח שוכרי בירך על חתימת הסכם הגרעין עם איראן, מצרים אירחה באחרונה בקהיר משלחת מטעמו של נשיא תימן המודח עלי עבדאללה סאלח, אויבה המושבע של סעודיה וגם תערוכה של המורדים החות'ים על זוועות המלחמה בתימן.

תנועת חמאס מרוצה מההתקרבות לסעודיה, מדובר בהישג חשוב מבחינתה, היא עברה מרשימת ארגוני הטרור למעמד של ידידה של הממלכה הסעודית.

אסמעיל הניה, חבר הלשכה המדינית של חמאס אמר בסוף השבוע בנאום בעזה "אנו רוצים להסדיר את הקשרים שלנו עם מדינות ערב ולנקות את האווירה ולדחוף לגיבוש אסטרטגיה ערבית למען ירושלים, מסגד אלקצא ופלסטין".

השאלה שאין עליה תשובה עדיין היא האם תנועת חמאס זנחה את הקשר עם איראן והאם הביקור בסעודיה מהווה את הצטרפותה הרשמית לציר הסוני החדש נגד איראן.

לזרוע הצבאית של חמאס יש קשר הדוק לאיראן ולמרות חילוקי הדעות החריפים של ח'אלד משעל עם ההנהגה האיראנית שבעטיים הועברה מפקדת חמאס ב2012 מסוריה לקטאר, בגלל עמדת חמאס ביחס למלחמת האזרחים בסוריה ומשטרו של בשאר אסד, המשיכה הזרוע הצבאית לקבל נשק וכסף מאיראן.

גם ד"ר מחמוד א-זהאר, מראשי תנועת חמאס הינו תומך נלהב של הקשר בין חמאס לאיראן.

לא מן הנמנע שתנועת חמאס מנסה "לרקוד על שתי החתונות" להציג עצמה כנייטרלית ולהנות משני העולמות, מחד לחדש את הקשר עם סעודיה ומאידך גיסא לשמור על הקשר הקיים עם איראן, השאלה אם איראן תסכים לכך.