עבור לתוכן העמוד
Menu

מתיחות שיא ביחסי הרש"פ עם חמאס

בימים האחרונים הגיעה המתיחות ביחסים בין הרשות הפלסטינית לבין תנועת חמאס לשיא חדש שמאיים לפוצץ לחלוטין את אופציית הפיוס הלאומי ביניהן ולהצית גל אלימות בגדה. מנגנוני הביטחון של הרש"פ עצרו בימים האחרונים יותר מ100 פעילים של חמאס בגדה המערבית דבר שהביא לחילופי ההאשמות חריפים בין דוברי התנועה לבין דוברי הרש"פ. הגנרל עדנאן דמירי, דובר המשטרה […]

בימים האחרונים הגיעה המתיחות ביחסים בין הרשות הפלסטינית לבין תנועת חמאס לשיא חדש שמאיים לפוצץ לחלוטין את אופציית הפיוס הלאומי ביניהן ולהצית גל אלימות בגדה.

מנגנוני הביטחון של הרש"פ עצרו בימים האחרונים יותר מ100 פעילים של חמאס בגדה המערבית דבר שהביא לחילופי ההאשמות חריפים בין דוברי התנועה לבין דוברי הרש"פ.

הגנרל עדנאן דמירי, דובר המשטרה הפלסטינית בגדה הסביר את גל המעצרים בכך שלרש"פ יש מידע ש"תנועת חמאס ותנועת "האחים המוסלמים" רוצות לגרור את הגדה המערבית למלחמה עם הכיבוש (ישראל) או למלחמה פנימית ובמקביל להגיע עם ישראל להסכם רגיעה ארוך טווח ברצועת עזה".

דמירי הסביר כי הרש"פ נחושה לסכל את הכוונות האלה, "לא נאפשר לחמאס לשנות את המציאות בגדה המערבית ולהפוך אותה למציאות הקיימת במדינות ערב שמסביב כמו בסוריה ובעיראק" הוא הדגיש.

גל המעצרים של הרש"פ נעשה בסמיכות זמנים לגל מעצרים של השב"כ הישראלי שחשף תשתית של עשרות פעילים של תנועת חמאס בגדה שתכננו לעשות פיגועים.

צאלח אלערורי,חבר הלשכה המדינית של חמאס השוהה בטורקיה והאחראי על הפעלת הזרוע הצבאית של חמאס בגדה, אמר ב-4 ביולי בראיון לערוץ הטלוויזיה אל-אקצא כי "המעצרים הפוליטיים בגדה הם על רקע ההתנגדות לכיבוש בלבד, הרש"פ איננה רוצה התנגדות אמיתית ולא מאפשרת לה להתפשט, היא רוצה התנגדות בשליטה מלאה".

גל המעצרים של הרש"פ מצטרף גם לגורם מתח נוסף אחר והוא כישלון המאמצים להקים "ממשלת אחדות לאומית" בהשתתפות תנועת חמאס לאחר שמחמוד עבאס החליט לפרק את "ממשלת ההסכמה הלאומית", שהוקמה לפני שנה בהסכמת חמאס, כדי להראות כי הוא "בעל הבית" בשטחים לאחר שהוא לא היה שותף למגעים העקיפים בין ישראל לחמאס על הסכם רגיעה ארוך טווח ברצועת עזה.

המתיחות בין הרש"פ לתנועת חמאס קשורה גם לנעשה בצפון סיני, שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי אישר את האשמות ישראל כי תנועת חמאס משתפת פעולה עם ארגון "אנצאר בית אלמקדס" בסיני, המזוהה עם דאע"ש, בראיון שהעניק ב-4 ביולי לערוץ "רוסיה אליום", אמר אלמאלכי כי" יש לרש"פ הוכחות כי תנועת חמאס מעורבת בהתקפות הטרור האחרונות במצרים".

ההתבטאות הזו עוררה זעם רב בקרב הנהגת חמאס שמיהרה להכחיש את הדברים, היא רואה בהתבטאות הזו ניסיון משותף של הרש"פ וישראל להסית את מצרים נגדה ולדחוף אותה לפעולה צבאית נגד חמאס ברצועת עזה לאחר שבשבועות האחרונים חל שיפור מסויים ביחסי חמאס עם מצרים.

המשך המתיחות בין חמאס לרש"פ עלול להגביר את מעשי האלימות בשטחי הגדה, אסמעיל אלאשקר מבכירי תנועת חמאס הזהיר ב-4 ביולי כי "מנגנוני הביטחון של הרש"פ בגדה עלולים להפוך מטרה להתנגדות כתוצאה מהמשך רדיפתם בגדה" וקרא לתנועת פת"ח להתערב כדי להפסיק את המעצרים.

הגברה אפשרית של מעשי האלימות בגדה תשליך באופן טבעי גם על ישראל,הנסיון מעיד על כך שבכל סכסוך ועימות פנים-פלסטיני מאשימים הפלסטינים בסופו של דבר את ישראל והאלימות עלולה להיות מופנית לעברה.

אחד הדברים שמפריעים ביותר לתנועת חמאס הינו שיתוף הפעולה הביטחוני בין הרש"פ לישראל והיא עלולה לנסות ולחבל בו באמצעות הגברת מעשי הטרור בגדה ובתוך הקו הירוק במיוחד בירושלים .

מה שמדאיג הינו העדר גורם ערבי מתווך בין שני הצדדים שיכול לפעול כדי להרגיע את הרוחות, בגלל האירועים בצפון סיני ניתן להעריך כי מצרים איננה סומכת על תנועת חמאס ואיננה ששה לתווך בינה לבין הרשות הפלסטינית, לכן המתיחות הזו הינה מסוכנת ומהווה פוטנציאל להתלקחות מעשי אלימות.