עבור לתוכן העמוד
Menu

מעמדו של מחמוד עבאס ממשיך להדרדר

נראה כי ההשלכה המיידית של הסכם הגרעין על הרשות הפלסטינית באה לידי ביטוי בפגישת הפיוס של מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז עם הנהגת חמאס בראשות ח'אלד משעל שהתקבלה בתדהמה בצמרת הרשות הפלסטינית ותנועת פת"ח. גם בלי הצעד הזה מרגיש יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, ביחס קר ומנוכר מצד מדינות ערב. הרש"פ נמצאת בנתק ממושך עם […]

נראה כי ההשלכה המיידית של הסכם הגרעין על הרשות הפלסטינית באה לידי ביטוי בפגישת הפיוס של מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז עם הנהגת חמאס בראשות ח'אלד משעל שהתקבלה בתדהמה בצמרת הרשות הפלסטינית ותנועת פת"ח.

גם בלי הצעד הזה מרגיש יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, ביחס קר ומנוכר מצד מדינות ערב. הרש"פ נמצאת בנתק ממושך עם מאע"מ ונשיא מצרים א-סיסי לא מסתיר את היחס המועדף שהוא מרעיף על מחמד דחלאן, יריבו הפוליטי המושבע של מחמוד עבאס.

על פי מקורות בתנועת פת"ח, יו"ר הרש"פ מרגיש כבר תקופה ארוכה מתוסכל. מדינות אירופה החלו בדיאלוג עם תנועת חמאס, ללא תיאום עימו, כדי לתווך בינה ובין ישראל על הסכם רגיעה ארוך טווח ברצועת עזה.

אם יושג הסכם כזה יהווה הדבר מכה ניצחת ליוקרתו ומעמדו של מחמוד עבאס אשר לא הוכנס בסוד העניינים. על פי מקורות בחמאס,  צמרת התנועה בוחנת ברצינות את ההצעה להסכם רגיעה ארוך טווח עם ישראל בתמורה להסרת המצור והקמת נמל ימי.

מהלך הפיוס של מלך סעודיה עם תנועת חמאס, בעקבות הסכם הגרעין ומאמציו לחזק את "הציר הסוני" נגד איראן, הפתיע כאמור את הרשות הפלסטינית. מחמוד עבאס חש כי סעודיה וחמאס מושכות את השטיח מתחת לרגליו וכי יש כרסום במעמדו של אש"ף כ"נציג היחיד והבלעדי של העם הפלסטיני".

לכן מנסה מחמוד עבאס לצמצם נזקים ולהדק מחדש את קשריו עם סעודיה.

סוכות הידיעות "צפא" דיווחה ב-22 ביולי מפי מקור בכיר ברש"פ כי מחמוד עבאס ייצא בקרוב לסעודיה כדי להיפגש עם מלך סעודיה סלמאן ולדון עימו בין היתר בנושא הפיוס עם תנועת חמאס.

המקור הבכיר טען כי "היחסים של ארמון המלוכה הסעודי עם הנשיאות הפלסטינית הם במצב הטוב ביותר" וכי הרש"פ מברכת על הפגישה של מלך סעודיה עם משלחת חמאס.

ברחוב הפלסטיני לא קונים את הדברים האלה, התחושה ברחוב היא כי מחמוד עבאס נחלש וכי תנועת חמאס מתחזקת בעקבות החתימה על הסכם הגרעין.

לכך יש להוסיף את היחסים הקרירים של מחמוד עבאס עם איראן. על פי מקורות ברש"פ מחמוד עבאס לא נענה בחודשים האחרונים להזמנות לבקר בטהרן והזניח את הקשר עימה.

עכשיו נוצר מצב שאין לו קשר חזק לאיראן ואילו סעודיה מחזרת אחרי תנועת חמאס שהיא האופוזיציה החזקה של הרש"פ אשר השתלטה בכוח על רצועת עזה ושואפת ופועלת להשתלט גם על שטחי הרש"פ בגדה.

נראה כי אי אפשר לשלול את האפשרות שהרש"פ עלולה להיגרר לסכסוכים האזוריים במזרח התיכון והיריבות המרה בין הסונה לשיעה נוכח החיזור של סעודיה אחרי חמאס והרצון של מחמוד עבאס לשמור על מעמד הרש"פ.

מחמוד עבאס נמצא במצוקה מדינית קשה, בראש סדר היום העולמי עומדים הסכנה האיראנית והסכנה מדאע"ש, הבעיה הפלסטינית נדחקה לקרן זווית, הנשיא אובאמה התחייב לטפל בנושא הפלסטיני מיד לאחר החתימה על הסכם הגרעין עם איראן אולם הממשל האמריקני עסוק כעת בקרב הצפוי בקונגרס על אישור הסכם הגרעין.

כמו כן, היוזמה הצרפתית במועצת הביטחון ירדה מן הפרק בעקבות לחץ אמריקני וישראלי, היוזמות הפלסטיניות במוסדות הבינלאומים נגד ישראל אינן מתקדמות לפי שעה וארצות הברית תספק ככל הנראה לישראל מערכות נשק חדישות ומתוחכמות כפיצוי על חתימת הסכם הגרעין.

גם בתחום הפנימי מצבו של מחמד עבאס איננו מזהיר, הוא לא הצליח להקים ממשלת חדשה ותנועת חמאס דוחה את כוונתו להקים ממשלת אחדות לאומית. הוא הסתכסך באחרונה עם שני בכירים פלסטינים, סלאם פיאד ויאסר עבד רבו שאותם הוא האשים בקשרים הדוקים עם מחמד דחלאן והפיצול בין הגדה לרצועה נמשך.

יתכן שמחמוד עבאס ינסה לקבל את סיועו של מלך סעודיה סלמאן בתיווך בינו לבין תנועת חמאס כדי להשיג פיוס לאומי.

הסכם הפיוס הראשון בין הרש"פ נחתם לראשונה בסעודיה בפברואר 2007 ונקרא "הסכם מכה", אולם הוא לא יושם. נראה שגם עכשיו תנועת חמאס איננה ממהרת להתפייס עם הרש"פ, היא מרגישה "על הסוס" ואיננה מוכנה לוותר על הישגה היסטורי שבא לידי ביטוי בהשתלטות על רצועת עזה.

בקצב הזה, ללא הישגים מדיניים או פוליטיים, עלול מחמוד עבאס להפוך ל"ברווז צולע", קרב הירושה ברש"פ על תפקיד יו"ר הרש"פ כבר החל והתהליכים האלה רק מאיצים אותו.