עבור לתוכן העמוד
Menu

לאתגר של דאע"ש עשויה להיות השפעה מרסנת על חמאס

דאעש אינו מציב איום מיידי על שלטון חמאס, ואולם התחזקות המדינה האסלאמית ושלוחותיה ברצועת עזה עשוי להביא את חמאס לשקול היטב יזום עימות צבאי כולל עם ישראל מחשש שהדבר יביא להחלשתו ויסייע למתנגדיו מבית. תנועת חמאס שולטת ביד רמה ברצועת עזה מאז ההפיכה הצבאית שהובילה נגד הרשות הפלסטינית ביוני – יולי 2007. מוסדות הרשות הפלסטינית עברו הלכה למעשה […]

דאעש אינו מציב איום מיידי על שלטון חמאס, ואולם התחזקות המדינה האסלאמית ושלוחותיה ברצועת עזה עשוי להביא את חמאס לשקול היטב יזום עימות צבאי כולל עם ישראל מחשש שהדבר יביא להחלשתו ויסייע למתנגדיו מבית.

תנועת חמאס שולטת ביד רמה ברצועת עזה מאז ההפיכה הצבאית שהובילה נגד הרשות הפלסטינית ביוני – יולי 2007. מוסדות הרשות הפלסטינית עברו הלכה למעשה לידי חמאס, אשר עד 2014 קיימה ממשלה עצמאית ברצועת עזה בראשות איסמאעיל הניה.

השליטה המעשית של חמאס בממסד הפלסטיני ברצועת עזה נמשך גם לאחר שהוקמה ממשלת אחדות לאומית, אשר על פי ההסכם אמורה להפעיל את סמכותה המלאה בכל השטחים הפלסטיניים.

במשך השנים היו מספר ניסיונות להתריס כנגד שלטון חמאס בעיקר מצד ארגון 'פתח', הג'יהאד האסלאמי והארגונים האסלאמיים הסלפיים הרדיקליים. כל הניסיונות הללו דוכאו בעודם באיבם, חלקם ביד ברזל תוך הפעלת אש וחיסול פיזי של יריבים פוליטיים.

הקמתה של המדינה האסלאמית של דאעש בעיראק ובסוריה מציבה איום חדש ומורכב יתר על שלטון חמאס. דאעש זוכה לאהדה נרחבת ברחוב המוסלמי, כולל בשטחים הפלסטיניים, והדבר ניכר במספרם הגדול של המתנדבים הזרים המתגייסים לשורותיו, ובכללם פלסטינים.

איום זה הולך ומתעצם ככל שהמדינה האסלאמית שהוכרזה ביוני 2014 מבססת את שלטונה. בראשה עומד ח'ליף, אבו בכר אל-בגדאדי, הרואה עצמו כמנהיג הלגיטימי של כל המוסלמים בעולם הממשיך את דרכו של נביא האסלאם מוחמד. עצם קיומה של "ח'ליפות אסלאמית" מעמיד את חמאס בעמדה של התנגשות איתה,שכן היא נתבעת להישבע שבועת אמונים לח'ליף ולקבל אותו כגורם הסמכות העליון על כל המשתמע מכך. למעשה, דאעש תובע מחמאס להפוך לשלוחה של הח'ליפות.

ארגונים המזוהים עם דאעש היו מעורבים בפיגועי טרור נגד ישראל, אך "שחרור פלסטין" לא הוצב בראש סדר העדיפויות. קודמים לו המאבק באיראן ובבני בריתה השיעים, השלמת ההשתלטות על עיראק וסוריה, וכיבוש ירדן וסעודיה. האסטרטגיה של דאעש בנויה על בסיס ההנחה, כי התמודדות עם ישראל דורשת ראשית להקים מדינה אסלאמית גדולה וחזקה מבחינה צבאית.

שינוי במדיניות של דאעש כלפי פלסטין ניתן לראות במסר הווידאו המאיים כלפי חמאס שפורסם בתחילת יולי ואשר הושמע מפי פעילי דאעש ממוצא פלסטיני השוהים בצפון סוריה (חאלב). הנקודות העיקריות בסרטון ווידאו זה היו כלדהלן:

  • תנועת חמאס בגדה באסלאם ובמוסלמים בכך שהיא אינה מיישמת את ההלכה האסלאמית(שריעה),נלחמת במוג'אהידין ומאפשרת לגורמים בינלאומיים לסחור בגורלה של פלסטין.
  • פעולות"ההתנגדות"של חמאס, הבאות לידי ביטוי בשיגור רקטות לעבר ישראל, אינן בגדר ג'יהאד, אלא אדרבה מסייעות להנציח את גבולות סייקס פיקו והאימפריאליזם.
  • תפיסת חמאס מבוססת על כפירה מוחלטת באסלאם בגלל תמיכתה ב"דמוקרטיה",ב"מפלגות"ובנאמנות ל"דגל", וכולם משולים לעבודת אלילים.
  • הברית שכרתה חמאס עם איראן וחיזבאללה מאפשרת לכוחות השיעיים להתפשט ברצועת עזה.

פעילי דאעש איימו על חמאס בהשמדה מוחלטת ב"בריכות דם" וב"חלקי גופות" בדרך דומה לפעולתם בשכונת ירמוך (מכונה מחנה פליטים) בסוריה, וזאת על מנת להכשיר את הקרקע ליישום ה'שריעה' בפלסטין.

במשך חודשים ארוכים נמנעו בכירי חמאס מלהתייחס באופן ישיר לדאעש או לבקרו. התעצמות האתגר מבית, וסרטון הווידאו המאיים, הניע בכירים בחמאס להודות לא מכבר בנוכחות פעילי דאעש ברצועת עזה. מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הסביר כי דאעש מהווה בעיה מורכבת ביותר ונדרש טיפול מערכתי בה, ולא רק שימוש בכוח הנשק. כלומר, חמאס מכיר באתגר האידיאולוגי שמציב דאעש ללגיטימציה לשלטונו ולעצם קיומו כמסגרת ארגונית.

בשנים האחרונות נודע על מעבר של פעילים בגדודי אל-קסאם לארגונים הסלפיים הקיצוניים ואף לדאעש, ואולם בשלב זה אין ביכולתו של של דאעש לסכן את שלטון חמאס הנשען על כוחו הצבאי של גדודי אל-קסאם. מבחינת של ישראל, התגברות האיום האסלאמי ברצועת עזה עשוי לרסן (בעתיד הנראה לעין) את רצונה של חמאס לפתוח בעימות כולל מחשש שמכה צבאית שינחית צה"ל נגדה תסייע למתנגדיה. במקביל, הארגונים המזוהים עם דאעש עשויים ליזום פיגועי טרור נגד בכירי חמאס כנקמה על חיסול פעיליהם, וכן שיגור רקטות וביצוע פיגועי טרור נגד ישראל כדי להביך את שלטון חמאס, לשחוק את הלגיטימציה שלו ולהניע את ישראל לפעולה צבאית שתחליש את חמאס.

סרטון הווידאו המאיים של דאעש: