עבור לתוכן העמוד
Menu

האם חמאס שוקל לחתור תחת השלטון ההאשמי בירדן?

בכיר בחמאס טוען במאמר שהתפרסם בביטאון הרשמי של התנועה, כי "ארגוני המאבק" חייבים לנטוש את מדיניות החידלון בזירה הירדנית, ולהפעיל את האוכלוסייה הפלסטינית הגדולה בממלכה ההאשמית ככלי במאבק נגד ישראל באמצעות טרור וגלי הגירה דרך הגבול. יהונתן דחוח-הלוי במשך שנים הקפידו הארגונים הפלסטיניים, יריביו המרים של המשטר המלוכני ההאשמי בירדן, להימנע מפעולות חתרניות או ממהלכים שעלולים לסכן את יציבותה של הממלכה. כך […]

בכיר בחמאס טוען במאמר שהתפרסם בביטאון הרשמי של התנועה, כי "ארגוני המאבק" חייבים לנטוש את מדיניות החידלון בזירה הירדנית, ולהפעיל את האוכלוסייה הפלסטינית הגדולה בממלכה ההאשמית ככלי במאבק נגד ישראל באמצעות טרור וגלי הגירה דרך הגבול.

יהונתן דחוח-הלוי

במשך שנים הקפידו הארגונים הפלסטיניים, יריביו המרים של המשטר המלוכני ההאשמי בירדן, להימנע מפעולות חתרניות או ממהלכים שעלולים לסכן את יציבותה של הממלכה. כך למשל, בהסכמי הפיוס בין הרשות הפלסטינית לחמאס הסכימו הצדדים, כי הבחירות למועצה הלאומית הפלסטינית תיערכנה בקהילות הפלסטינים בפזורה למעט בירדן.

מדיניות זו נשענה על הנחת היסוד הפלסטינית לפיה, ערעור היציבות בירדן עשוי לשחק לידיה של ישראל, שלה עניין, כך על פי נקודת המבט הפלסטינית, בהפיכתה של ירדן למולדת חלופית לעם הפלסטיני.

דר' עיסאם עדוואן, הנמנה על בכירי תנועת חמאס מערער על תפיסה זו, והוא נתן ביטוי לעמדתו בעיתון היומי הרשמי של חמאס "פלסטין" (1 ביולי ,2015 עמ' 9),ומאמרו התפרסם גם באתר הרשמי של התנועה palinfo.com.1

עדוואן העומד בראש מחלקת הפליטים בתנועת חמאס (ומרצה להיסטוריה אסלאמית באוניברסיטת אל-קודס הפתוחה) התייחס במאמרו לכוונה הישראלית להקים גדר ביטחון בגבולה ישראל עם ירדן מדרום לים המלח, על רקע החששות מפני פיגועי טרור ממזרח ע"י ארגוני טרור אסלאמיים קיצוניים, ובראשם המדינה האסלאמית (דאעש) וג'בהת אל-נוסרה.

בהקשר זה, מציין עדוואן כי בירדן אוכלוסיה פלסטינית גדולה, המורכבת מפליטי 48' ועקורי 67', אך היא לא היוותה איום משמעותי על ישראל. עובדה זו, כתב עדוואן,מעלה את השאלות הבאות: "מדוע? מי אחראי לכך? עד מתי? וכיצד ניתן לתקן את המעוות?"

בנימה ביקורתית, טען עדוואן כי "ארגוני המאבק" הפלסטיניים כשלו אסטרטגית בהרחבת זירת העימות בגלל "סיבות אובייקטיביות שעדיין רלוונטיות", ובכך הוא רומז לחשש הפלסטיני מפני פגיעה ביציבות המשטר ההאשמי על מנת שהדבר לא ישחק לידי ישראל.

מסקנתו של עדוואן חד משמעית: "אסור להמשיך בטעות הזו בשנים הבאות", והוא מציע אסטרטגיה חלופית ל"ארגוני המאבק" הפלסטיניים. עדוואן קורא לארגונים אלה, כלומר לארגוני הטרור הפלסטיניים ובראשם חמאס, להשקיע מאמץ בהפעלת אוכלוסיית הפליטים הפלסטינים בירדן ובסוריה, שכן חששה ישראל אינו רק מפיגועי טרור, אלא גם מגלי הגירה ממזרח.

הוא דוחק בארגוני הטרור להזדרז ולנצל את נקודת התורפה הביטחונית של ישראל בגבול עם ירדן כדי להתכונן למערכה הבאה, בה אוכלוסיית הפליטים הגדולה תוכל לשמש כלי בתכנית המאבק, ולו באמצעים שאינם צבאיים.

רשמית, חמאס אינו סוטה ממדיניותו הנמנעת לעשות שימוש בירדן כזירת יציאה לפיגועי טרור נגד ישראל או לחתור תחת המשטר ההאשמי. ואולם, התחזקות שלטון המדינה האסלאמית (דאעש) בחלקים נרחבים של עיראק וסוריה החותר להרחיב את הכיבושים לשטח ירדן, אינה נסתרת מעיני הנהגת חמאס. מאמרו של עדוואן עשוי לשקף אפוא חשיבה מחודשת בהנהגת חמאס באשר למדיניות כלפי ירדן, וביסודה תחושת דוחק לחזק את השפעתה בריכוזים העירוניים הפלסטיניים (המכונים מחנות פליטים) כדי לבלום את השפעת דאעש בהם, גם אם הדבר עשוי להביא לחיכוכים עם המשטר ההאשמי.

1https://www.palinfo.com/site/pic/newsdetails.aspx?itemid=179952