עבור לתוכן העמוד
Menu

מרוץ החימוש של סעודיה

מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז ממשיך במדיניות ההתרסה שלו נגד ממשל אובאמה במחאה על הסכם הגרעין הצפוי עם איראן. לאחר ששיגר את בנו, יורש העצר ושר ההגנה הנסיך מחמד בן סלמאן לרוסיה לפני כעשרה ימים, לסכם על הסכמים אסטרטגיים עם הנשיא פוטין, הוא שיגר אותו ב-24 ביוני לצרפת למטרה דומה. צרפת מחזיקה בעמדות מדיניות […]

מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז ממשיך במדיניות ההתרסה שלו נגד ממשל אובאמה במחאה על הסכם הגרעין הצפוי עם איראן.

לאחר ששיגר את בנו, יורש העצר ושר ההגנה הנסיך מחמד בן סלמאן לרוסיה לפני כעשרה ימים, לסכם על הסכמים אסטרטגיים עם הנשיא פוטין, הוא שיגר אותו ב-24 ביוני לצרפת למטרה דומה.

צרפת מחזיקה בעמדות מדיניות דומות לאלה של סעודיה בכל הקשור לנושאים חשובים במזרח התיכון. היא נוקטת עמדות ניציות בכל הקשור להסכם הגרעין עם איראן, היא בעד סילוקו של בשאר אסד מהשלטון בסוריה ותומכת במהלכי סעודיה בנושא הפלסטיני.

מדיניותו החדשה של מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז היא פרגמטית ובנוייה על אינטרסים של הממלכה. הוא שואף ליצור בריתות אסטרטגיות חדשות מלבד זו עם ארצות הברית לאחר שנוכח שהברית הזו אינה מוצקה בעקבות החלטת ארה"ב לתמוך בהסכם הגרעין עם איראן.

כזכור החרים מלך סעודיה לפני כמה שבועות את המפגש של הנשיא אובאמה עם מנהיגי המפרץ בקמפ דיויד בו ניסה לשכנע אותם לקבל את הסכם הגרעין עם איראן ולהדגיש כי הברית האסטרטגית של ארצות הברית עם מדינות המפרץ עומדת בעינה.

הנסיך מחמד בן סלמאן נפגש עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד ועם שר החוץ הצרפתי לורן פאביוס וחתם עימם על שורה של עסקאות בשווי של יותר מ12 מיליארד דולר.

בין העסקאות שנחתמו, בניית שני כורים גרעינים בסעודיה, רכישת 23 מסוקים צרפתים בשווי 500 מיליון דולר, רכישת מטוסי "אירבוס" אזרחים ועוד שורה של פרוייקטים בתחום התשתיות.

מי שחשש ממרוץ חימוש במזרח התיכון בעקבות הסכם הגרעין עם איראן יווכח עכשיו כי סעודיה היא המדינה הראשונה שפתחה במרוץ הזה ואיננה חוששת או מסתירה את כוונותיה.

שר ההגנה, הנסיך מחמד בן סלמאן, הנחשב כ"כוכב עולה" בבית המלוכה הסעודי וכמלך הבא של הממלכה, נועד לפני כעשרה ימים במוסקבה עם הנשיא ולדימיר פוטין.

בפגישה בין השניים סוכם  על חתימה על שישה הסכמים אסטרטגיים שהחשוב בהם הינו הסכם שיתוף הפעולה הגרעיני בין שתי המדינות.

סעודיה מתכוונת להקים 16 כורים גרעינים ל"צורכי שלום", רוסיה אמורה לבנות את רובם ולהפעיל אותם, שאר ההסכמים עוסקים בנושאי רכישת נשק, בניה, אנרגיה, חקלאות והשקעות.

כזכור רוסיה היא זו שסיפקה לאיראן את הכור הגרעיני בבושאר ואת הידע הגרעיני להפעילו, עכשיו סעודיה צועדת באותה הדרך.

באמצעות  החתימה על ההסכמים עם רוסיה וצרפת, משגר מלך סעודיה מסר ברור לנשיא אובאמה כי החתימה עם איראן על הסכם הגרעין, שאמורה להתקיים בסוף החודש, נותנת זכות למדינות נוספות ובהן סעודיה להשיג טכנולוגיה גרעינית וגם זכות להעשיר אורניום.

אחד הסיכומים של הנסיך הסעודי בביקורו בצרפת היה רכש מסוקי קרב, גם ביקורו במוסקבה עסק בנושא רכישת נשק. מדובר ברכישת טנקים רוסים מסוג 90 T  וטילים מסוג "איסקנדר  400 ".

בכך מאותת המלך הסעודי לנשיא אובאמה כי לארצות הברית ולחברות הנשק שלה אין יותר עדיפות בעסקות נשק בכל הקשור לסעודיה ומדינות המפרץ וכי לסעודיה יש זכות לגוון את מקורות הנשק שלה  כדי לשמור על ביטחונה הלאומי.

סעודיה נחשבת למנהיגתן של מדינות המפרץ ויש להניח שגם הן יאמצו את האסטרטגיה הסעודית החדשה וילכו בעקבותיה.

המזרח התיכון עומד בפתח שלב מסוכן חדש, שהוא תוצאה ישירה של הסכם הגרעין עם איראן, והוא מירוץ חימוש של מדינות המפרץ שאליו יצטרפו גם מדינות ערביות נוספות כמו מצרים וירדן.

במקום שהסכם הגרעין עם איראן יצור רגיעה ויפחית את המתח בין איראן למדינות הערביות במזרח התיכון, הוא מגביר את המתיחות והחששות ומביא לפתיחת מרוץ חימוש מסוכן בנשק קונבנציונלי וייתכן שבעתיד גם מירוץ חימוש בנשק גרעיני של מדינות ערב כדי ליצור איזון אסטרטגי עמה.

למירוץ החימוש הזה יש גם השלכות על ביטחונה של ישראל, היא איננה יכולה להרשות לעצמה לאבד את היתרון האיכותי שיש לה על צבאות ערב במיוחד במצב החדש והמסוכן במזרח התיכון שבו מדינות מתפרקות והנשק המתקדם שלהן נופל לידי גורמים אסלאמים קיצונים.

ארצות הברית מבינה את הסכנות אך נראה שהנשיא אובאמה קיבל החלטה אסטרטגית סופית לתת עדיפות להסכם הגרעין עם איראן למרות הסכנות הרבות וההשלכות המסוכנות שלו.