עבור לתוכן העמוד
Menu

מסקנות מביקור בכפרי הדרוזים בגליל ובגולן

עשינו את סוף השבוע בכפרי הדרוזים בגליל ובגולן, והתובנה העיקרית היא שאין זה בטוח כי הדרוזים באמת רוצים שישראל תתערב ישירות בסוריה להצלת אחיהם בהר הדרוזים, כפי שהיה ניתן להתרשם מן ההפגנות הסוערות למען הר הדרוזים בשבוע שעבר. הדרוזים רוצים שני דברים עיקריים- התייצבות של ישראל באופן מלא ומוחלט למען הדרוזים בסוריה- לא בהכרח מעורבות […]

עשינו את סוף השבוע בכפרי הדרוזים בגליל ובגולן, והתובנה העיקרית היא שאין זה בטוח כי הדרוזים באמת רוצים שישראל תתערב ישירות בסוריה להצלת אחיהם בהר הדרוזים, כפי שהיה ניתן להתרשם מן ההפגנות הסוערות למען הר הדרוזים בשבוע שעבר.

הדרוזים רוצים שני דברים עיקריים- התייצבות של ישראל באופן מלא ומוחלט למען הדרוזים בסוריה- לא בהכרח מעורבות צבאית ישירה, אבל בוודאות עזרה אמיתית באופן כזה או אחר שתבטיח את עתיד הדרוזים בסוריה באופן הטוב ביותר שגם עולה בקנה אחד עם האינטרס של ישראל. "אנחנו נתנו את חלקנו בברית הדמים- עכשיו תורכם"- הם אומרים.

עניין אחר שמציק להם מאוד הוא העזרה הרפואית לאויביהם מג'בהת א-נוסרה בבתי החולים בישראל. "יש כאן ניגוד עניינים בינם לביננו"- הם אומרים.

יחד עם זאת יש לדעת כי לא כל הדרוזים הם מקשה אחת וגם שמענו בכפרי הכרמל דעות מקרב הדור הצעיר:  מה לנו ולהם? למה להכניס ראש בריא למיטה חולה? כלומר: הקשר האמיץ שחיבר בעבר את כל הדרוזים, עדיין קיים, אבל איננו עוד עניין מובן מאליו.

הקריאה למעורבות ישראלית נשמעת בישראל- אבל לא בגולן. הדרוזים שם עדיין נאמנים לאסד, ועדיין מאמינים כי אסד יושיע אותם. הם גם גדלו על האתוס של סולטאן אל-אטרש, המנהיג הדרוזי אשר היה גיבור מלחמת השחרור של סוריה. קשה עליהם הפרידה מאתוס הגבורה הזה, כדי לתת יד ל"כיבוש". הדור המבוגר מפוכח יותר, ולא לציטוט אומר כי רק ישראל יכולה להושיע אותם, אבל הדור הצעיר עדיין לא מקבל זאת.

התרסקה לגמרי "חוכמת הדורות" של הדרוזים להיות שכנים טובים למוסלמים, ולהיות נאמנים למשטר שבו הם חיים. שכניהם בסוריה מאיימים לשחוט אותם, והשלטון קורס.

הכלל הזה גם גרם לפירוד- בישראל הם עם ישראל, בסוריה עם ובלבנון עם חיזבאללה.

לפני שהם יוכלו לגבש אסטרטגית הישרדות חדשה הם חייבים ללבן בתוך עצמם- על מי להישען עכשיו, ואינני מוציא מכלל אפשרות שהם יחליטו על ישראל—אם כי רחוקה הדרך.

הכל מדברים על הר הדרוזים, אבל סכנה מיידית נשקפת לכפר חדר שליד הגבול. צעירי הדרוזים בגולן שוקלים לחתוך את הגדר ולפרוץ לסוריה כדי לעמוד לצד אחיהם.

ישראל עומדת בפני מציאות מורכבת, ואסור שתיגרר אחר המאורעות, אלא תשרטט קווי פעולה המבוססים על העדות של סוריה. זה לא חייב לבוא על חשבון הסונים, והקשרים שקשרה עמם הם נכס חשוב שלה, שגם עליהם עליה לשמור.