עבור לתוכן העמוד
Menu

הכישלון המחפיר במלחמה בדאעש

שנה בדיוק חלפה מאז עמד מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית", אבו בכר אלבגדאדי והכריז בנאום בעיראק על הקמתה של הח'ליפות האסלאמית ונראה כי דבריו מתגשמים על אפן ועל חמתן של מדינות העולם. העולם המערבי ומדינות ערב הוכיחו, במרוצת השנה שחלפה, את אוזלת ידן בטיפול בתופעה המסוכנת ששמה דאע"ש ההולכת ומתרחבת בכל העולם ומאיימת על שלומו. גל […]

שנה בדיוק חלפה מאז עמד מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית", אבו בכר אלבגדאדי והכריז בנאום בעיראק על הקמתה של הח'ליפות האסלאמית ונראה כי דבריו מתגשמים על אפן ועל חמתן של מדינות העולם.

העולם המערבי ומדינות ערב הוכיחו, במרוצת השנה שחלפה, את אוזלת ידן בטיפול בתופעה המסוכנת ששמה דאע"ש ההולכת ומתרחבת בכל העולם ומאיימת על שלומו.

גל הטרור המכוער של דאע"ש היכה בסוף השבוע שעבר בצרפת, תוניסיה וכווית. הפיגועים, בהם נהרגו עשרות חפים מפשע ומאות אחרים נפצעו, עוררו שוב את הפחד מדאע"ש במיוחד בחופשת הקיץ. בכמה מדינות הועלתה הכוננות אך העולם עדיין לא התעשת ולא התגייס למלחמת חורמה נגד הארגון הג'האדיסטי הקיצוני הזה.

לא ברור אם שלושת הפיגועים היו מתואמים, העובדה היא שהם התרחשו בחודש רמאדאן, שהוא חודש קדוש למוסלמים, וייתכן שהם נועדו לציין מלוא שנה להכרזה על הקמת "הח'ליפות האסלאמית".

בשבועות האחרונים קרא ארגון דאע"ש לפעיליו להגביר את ההתקפות במהלך חודש רמאדאן וייתכן שבדרך עוד פיגועים נוספים.

ארגון דאע"ש הצליח להשתלט במהלך השנה שחלפה מאז הכרזתו על "הח'ליפות האסלאמית" על שטח העולה על 350 אלף קילומטר מרובע שהולך ומתרחב במשך הזמן ככל שהארגון מצליח בשדה הקרב.

הארגון כבר שולט במחצית שטחן של עיראק וסוריה, יש לו שלוחה השולטת בחלק מצפון חצי האי סיני, הוא השתלט על אזורי דרנא וסרת שבלוב ועל חלקים בתימן ובדרום אלג'יריה.

דאע"ש מתכנן גם לפלוש לירדן ולסעודיה ולהרחיב את אחיזתו בעיראק ובסוריה.

אבגני לוקיאנוב, סגן המזכיר הכללי של המועצה לביטחון לאומי ברוסיה אמר ב-25 ביוני דברים חשובים הקשורים לדאע"ש , הוא קרא למדינות המפרץ "להתפלל כי הנשיא בשאר אסד יישאר בשלטון מכיוון שהוא היחיד שיכול לעצור את דאע"ש ואת התפשטותו". הוא הזהיר כי "אם יתמוטט משטרו של בשאר אסד, המטרה הראשונה של דאע"ש תהייה סעודיה ושאר מדינות המפרץ".

הישות העצמאית שהקים דאע"ש והנקראת "המדינה האסלאמית" מצליחה לספק את צרכיה העצמיים מבחינה כלכלית, כספית וצבאית והיא שולטת בפועל על כעשרה מיליון בני אדם.

"המוח המתכנן" של הארגון הינם קצינים לשעבר בצבא העיראקי שהפכו למוסלמים אדוקים בניגוד לדעה הרווחת כי הדור הצעיר הג'יהאדיסטי הוא שמפעיל את הארגון.

העובדה שההנהגה של דאע"ש הצליחה לתרגם את רעיון ה"ח'ליפות האסלאמית" לדבר מעשי ומוחשי בשטח גדול, הציתה את דימיונם של אלפי צעירים ברחבי העולם שהרעיון של "ג'יהאד למען הקמת מדינה שהחברה בה מיישמת את השריעה ושולטים בה צדק חברתי ושוויון" שבה את ליבם ונתן להם משמעות לחיים עד שהחליטו לזנוח את הכל ולהצטרף לארגון.

ארגון דאע"ש השכיל לנצל את תחושות התסכול של הדור הצעיר במדינות ערב בגלל העושק והשחיתות, את תחושות ההשפלה של העמים הערבים שהמערב התערב במדינותיהן ונקט באסטרטגייה שהצליחה של מלחמה פסיכולוגית באמצעות זריעת פחד ואימה באמצעי טרור אכזריים.

העיר רקה שבסוריה נחשבת ל"עיר הבירה" של המדינה האסלאמית והוא הופך אותה בהדרגה לסמל של עיר אסלאמית הנשלטת באמצעות ההלכה האסלאמית, השריעה.

העולם המערבי נכשל במלחמתו בדאע"ש, ארצות הברית הקימה אומנם קואליציה של 60 מדינות ושיגרה יותר מ3000 גיחות הפצצה על יעדי הארגון אך לא הצליחה לעוצרו, ההפצצות עכבו את התקדמות הארגון בשטחי הלחימה אך לא החלישו אותו.

ארצות הברית מנסה עכשיו לגייס את הצבא העיראקי ואת השבטים הסונים למלחמה בארגון דאע"ש אך ספק אם הדבר יצליח.

זרם המתנדבים לארגון רק הלך וגבר, על פי דו"ח של האו"ם יש עליה בשיעור של כ70 אחוזים במצטרפים לדאע"ש בתשעת החודשים האחרונים.

מספר הלוחמים הזרים של דאע"ש בסוריה ובעיראק מגיע ל 20 אלף איש, כעשרים אחוזים מהם הינם ממערב אירופה.

מדינות המערב נכשלו לחלוטין בעצירת תופעת המתנדבים לארגון.

 

האיום על אירופה

ארגון דאע"ש מרחיב את אחיזתו בלוב וכבר מאיים לשגר משם אלפי לוחמים לפיגועים באירופה.

הוא הצליח להתבסס בערים דרנא וסרת וכבר מהווה סכנה גדולה לממשלה, לפרלמנט ולצבא בלוב.

נראה כי ארצות הברית ואירופה עדיין לא מבינות את היקף הבעיה, ממשל אובאמה איננו מתעניין בנעשה בלוב.

על פי דיווחים ממקורות אמריקנים תשומת הלב של הממשל ממוקדת בהתפשטות דאע"ש בעיראק ובלוב, אחרי נפילת משטרו של קדאפי בלוב הניחה ארצות הברית לאו"ם ולקהיליה הבינלאומית לטפל במצב בלוב דבר שאפשר לדאע"ש להתחזק עוד יותר.

 

האיום על מדינות ערב

פיגוע ההתאבדות במסגד השיעי בכווית באה בהמשך לשני פיגועים שביצע דאע"ש בשבועות האחרונים במסגדים שיעים בסעודיה.

המגמה של הארגון היא ליצור תסיסה במדינות המפרץ וסכסוכים בין סונים לשיעים.

גם למדינות ערב אין אסטרטגיה כיצד להילחם בארגון דאע"ש, כמה מהן משתתפות בקואליציה של המערב נגד הארגון אולם הן לא מנהלות מאבק מתואם ויעיל נגד הארגון.

נשיא תוניסיה, אלבאג'ה קאיד אלסבסי, אמר בסוף השבוע כי "תוניסיה אינה יכולה להילחם בטרור לבדה".

המנהיג הערבי היחיד שמבין היטב את סכנת הטרור האסלאמי הקיצוני ונלחם בו בכל כוחו הינו נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי.

הנשיא המצרי נקט בצעדים חסרי תקדים נגד הטרור הדאע"שי, הוא מנהל, באמצעות צבא מצרים, מלחמה יומית ועקובה מדם נגד שלוחת דאע"ש בצפון סיני המכונה "אנצאר בית אלמקדס".

הוא גם הוציא מחוץ לחוק את תנועת "האחים המוסלמים" שממנה צמחו ארגוני אל-קאעידה ודאע"ש.

מה שמצער הוא שהעולם הערבי לא נענה לקריאותיו של הנשיא א-סיסי בשנה האחרונה להתגייס יחדיו למלחמה בטרור הדאע"שי , קריאותיו נפלו על אוזנים ערלות והוא הפך לקול קורא בודד במדבר החידלון והרפיסות של מדינות ערב שמתחילות עכשיו לשם מחיר דמים.

 

מי ישלם את מחיר הטרור הדאע"שי?

האסטרטגיה של המערב איננה ברורה, שתי הסכנות הגדולות במזרח התיכון הינן התפשטות איראן השיעית מחד, והתפשטות דאע"ש הסוני הקיצוני מאידך.

ארצות הברית מתאמצת ליצור ברית עם איראן באמצעות הסכם הגרעין כדי להשתמש בה לאחר מכן כדי לעצור את התפשטות דאע"ש, איראן לא תעשה את העבודה עבור המדינות הסוניות ועבור המערב, יש לה את האינטרסים שלה ואין "ארוחות חינם".

מדינות ערב אינן מצליחות להתאחד ולגבש חזית משותפת נגד סכנת דאע"ש. כל אחת עסוקה בענייניה.

עבדאללה מלך ירדן שוקל עכשיו לצייד בנשק את השבטים הסונים בדרום סוריה כדי ליצור רצועת הגנה לירדן מכיוון צפון כדי לנסות ולעצור את הטרור הג'יהאדיסטי מלהסתנן לתוך ירדן.

אולם נראה שמי שישלם את המחיר, מלבד קורבנות הטרור, יהיו המוסלמים עצמם על כך שהם לא מקיאים מתוכם את ארגון דאע"ש, מוקיעים איתו ונלחמים בו בנחישות.

מדובר בבומרנג, ככל שיתעצמו ויגברו פיגועי דאע"ש במדינות המערב יגבר הזעם נגד הקהילות המוסלמיות באותן המדינות והן שישלמו בסופו של דבר את מחיר הזעם והתסכול.