עבור לתוכן העמוד
Menu

עריקאת חושף את אסטרטגית השלבים לחיסול ישראל

נייר עמדה חדש פרי עטו של סאיב עריקאת, מבכירי אש"ף, ממחיש פעם נוספת, כי אין פני הרשות הפלסטינית להסדר שלום עם ישראל על בסיס של פשרה היסטורית, אלא ליישום שלב נוסף בתכנית השלבים של אש"ף הרואה בנסיגה לגבולות 67' השגת עמדה משופרת להמשך המאבק. ד"ר סאיב עריקאת, חבר הוועד הפועל של אש"ף, וראש צוות המו"מ הפלסטיני, הכין לאחרונה נייר עמדה חדש הכולל שורה של […]

נייר עמדה חדש פרי עטו של סאיב עריקאת, מבכירי אש"ף, ממחיש פעם נוספת, כי אין פני הרשות הפלסטינית להסדר שלום עם ישראל על בסיס של פשרה היסטורית, אלא ליישום שלב נוסף בתכנית השלבים של אש"ף הרואה בנסיגה לגבולות 67' השגת עמדה משופרת להמשך המאבק.

ד"ר סאיב עריקאת, חבר הוועד הפועל של אש"ף, וראש צוות המו"מ הפלסטיני, הכין לאחרונה נייר עמדה חדש הכולל שורה של המלצות עבור "הנשיא הפלסטיני"מחמוד עבאס (אבו מאזן) וההנהגה הפלסטינית. מסמך זה, כקודמיו שזכו לאוזן קשבת בהנהגה הפלסטינית, חושף את האסטרטגיה הפלסטינית המוצעת למאבק מדיני עם ישראל, אשר הקווים העיקריים בו הינם:

 

  • תמיכה בביטול ההכרה של אש"ף במדינת ישראל
  • מאבק מדיני שתכליתו לבנאם את הסכסוך ולגייס תמיכה בינלאומית כדי לכפות על ישראל נסיגה לגבולות67'
  • אי ויתור על"זכות השיבה"של פלסטינים המוגדרים "פליטים" וצאצאיהם לדורות, שמשמעותה המעשית חורבנה של מדינת ישראל
  • המשך הפעילות שנועדה לצקת תוכן בעצמאות מדינת פלסטין באמצעות הצטרפות לאמנות ולמוסדות בינלאומיים
  • שלילה מוחלטת של כל הצעה להסדרים זמניים או חלקיים עם ישראל
  • מאבק משפטי בזירה הבינלאומית נגד ישראל כדי להגביל את יכולתה להתגונן מול הטרור הפלסטיני
  • חבירה אסטרטגית לארגוני הטרור הפלסטיניים,ובראשם חמאס והג'יהאד האסלאמי,באמצעות שילובם במוסדות אש"ף והאצת תהליך הפיוס עם חמאס
  • תמיכה מלאה בארגוני הטרור הפלסטיניים ופעילות דיפלומטית כדי למנוע הכנסת ארגון טרור כלשהו לרשימת ארגוני הטרור.
  • התייצבות מלאה לימין טרוריסטים רוצחים המרצים עונשי מאסר על פשעי מלחמה וניהול מאבק מדיני לשחרורם המיידי ללא תנאי.
  • הפעלת"מאבק עממי בדרכי שלום"כולל נגד ישראל, הבא לידי ביטוי בפעולות טרור (פיגועי דקירה, דריסה, השלכת מטעני נפץ מאולתרים ועוד) ועימותים אלימים מסכני חיים (יידוי אבנים ובקבוקי תבערה, ניסיונות לינץ' ועוד).
  • הסתייעות בכוח הפוליטי העולה של ערביי ישראל.

 

מסמך זה ממחיש פעם נוספת, כי אין פני הרשות הפלסטינית להסדר שלום עם ישראל על בסיס של פשרה היסטורית, אלא ליישום שלב נוסף בתכנית השלבים של אש"ף, המבוססת על שילוב של טרור ופעילות דיפלומטית מול הקהילה הבינלאומית כדי להביא את ישראל לנסיגה ללא תנאי לגבולות 67', ומשם להמשיך בעמדה משופרת את המאבק נגד ישראל.

 

להלן התרגום במלואו של פרק ההמלצות בנייר העמדה של עריקאת:1

המלצות

לאור המשך פעילות ההתנחלות הישראלית והתגברותה בשיעור של 40 אחוזים בשנת 2014 והתנגדות ישראל לשרטט את גבולות שתי המדינות בגבול ה-4 ביוני משנת 1967, ובנוסף לכך התנגדותה לשחרר את הקבוצה הרביעית של האסירים [שנעצרו] לפני [הסכמי] אוסלו, ההחזקה והתפיסה הפיראטית של כספי העם הפלסטיני, והחזקת כספים נוספים, והסלמת התקיפות, ההתנקשויות, הפלישות, ההתכחשות להסכמים, והמשך המצור על רצועת עזה ביבשה, בים ובאוויר.

 

[לאור כל אלה] הגדרת היחסים עם ישראל, יישום הפיוס הלאומי הפלסטיני, המשך ההצטרפות של מדינת פלסטין למוסדות ולאמנות בינלאומיות וחיזוק הקשרים שלנו במישורים הערבי והבינלאומי, הפכו לצורך לאומי עליון, ועל בסיס זה אנו מציעים את ההמלצות הבאות:

 

  1. קריאה לרשות הכיבוש(ישראל) לשאת במלוא אחריותה על העם הפלסטיני במדינת פלסטין הכבושה (הגדה המערבית, אל-קודס המזרחית ורצועת עזה),כל עוד היא אינה נענית ליישם את ההתחייבויות המוטלות עליה בהסכמים החתומים, ובכלל זה בחינה מחדש של היחסים הביטחוניים והכלכליים. אנו מזהירים מפני כניסה למו"מ כלשהו לשיפור המצב שכן המטרה היא שינוי המצב באמצעות יישום החלטות המועצה המרכזית הפלסטינית שפורסמו במרץ2015. [הקו התחתון במקור]
  2. התנגדות לתכנית מדינת עזה בכל היבט ואופן,הצגתה ככלי ריק, יצירת קישור בינה לבין ויתור על אל-קודס ועל זכות השיבה של הפליטים ושמיטת הקרקע מתחת לתכנית הלאומית הפלסטינית.
  3. מועצת הביטחון:קיום התייעצויות, באמצעות הוועדה הערבית שהוקמה ע"י מועצת הליגה הערבית ב-15 בינואר 2015, עם חברות מועצת הביטחון וארגונים אזוריים ובינלאומיים כדי להכין הצעת החלטה חדשה שתובא בפני מועצת הביטחון בעת שתאושר ע"י הוועדה הערבית בה חברות כווית, מצרים,ירדן, מרוקו, פלסטין והמזכיר הכללי של הליגה הערבית.

 

בהקשר זה, אנו מזהירים מפני אפשרות של ניסוח הצעת החלטה עבור מועצת הביטחון, אשר כוללת את כל המרכיבים אשר נשללו ע"י הפלסטינים והערבים, כמו למשל המדינה היהודית, הותרת כוחות הכיבוש לאורך נהר הירדן, או עיקרון חילופי השטחים, פירוז המדינה וניסוחים מעורפלים בנוגע לאל-קודס ולפליטים.

 

יודגש, כי הכנת הצעת החלטה חדשה במועצת הביטחון חייבת לכלול את הקמת מדינת פלסטין בגבולות 1967 שבירתה אל-קודס המזרחית, פתרון בעית הפליטים בהסתמך על החלטה 194, שחרור האסירים, שלילת המדינה היהודית או כל נוסחאות ביטחוניות שתכליתן להותיר את הכוחות הישראליים לאורך נהר הירדן, וכל דבר שעניינו המשך הפיצול בין רצועת עזה לבין הגדה המערבית, הישענות על יוזמת השלום הערבית על כלל מרכיביה, והחלטות הלגיטימיות הבינלאומית מהחלטה242 ועד החלטת העצרת הכללית 19/67 משנת 2012 אשר הכירה במדינת פלסטין כחברה משקיפה, הדבקות [בתביעה] להביא להפסקה כוללת של ההתנחלות בגדה המערבית, ובכלל זה באל-'קודס המזרחית וללא כל יוצא מן הכלל, ושחרור האסירים.

 

זאת, כדי להתניע תהליך שלום באמצעות ועידה בינלאומית תחת פיקוח בינלאומי, שיכלול בנוסף למדינות החברות הקבועות במועצת הביטחון, נציגים של מדינת ערביות, האיחוד האירופי ומדינות ה-BRICS

[ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה], ולקבוע לוח זמנים סופי למו"מ למשך שנה אחת, ויישומו המלא של ההסכם תוך תקופה שלא תעלה על שנתיים.

 

הוועד הפועל של אש"ף יהיה אחראי על הטיפול בנושא הכנת הצעת ההחלטה החדשה למועצת הביטחון.

 

  1. האמנות הבינלאומית:הוועד הפועל של אש"ף, בראשות הנשיא מחמוד עבאס, יהיה אחראי על הטיפול בפעילות הוועדה הלאומית העליונה לטיפול בעניינים הקשורים לבית הדין הפלילי הבינלאומי, ובפרט בנוגע להכנת תיק התוקפנות נגד רצועת עזה ב-2014, ותיק ההתנחלות מאז 1967 ועד ימינו אלה, ובאופן שיכלול את כל פעולות ההתנחלות, ובכלל זה טרור של קבוצות המתנחלים, הפקעת האדמות, הריסת הבתים, הכבישים העוקפים, התשתית,הבניה ההתנחלותית על כל צורותיה, גדר ההפרדה הגזענית ועוד, והמשך מעקב פעיל אחר יישום פסקי הדין של בית המשפט הבינלאומי והסתמכות עליהם כמקור סמכות משפטי בסוגית ההתנחלות והגדר בכל פעילויותינו הבינלאומיות.

 

מדינת פלסטין תגיש רשמית ב-25 ביוני 2015 את כל התיקים והתשובות לשאלות בית הדין הפלילי הבינלאומי ובפרט את תיק ההתנחלות והתוקפנות נגד רצועת עזה והאסירים.

 

כמו כן, הוועד הפועל יעקוב אחר פעילות ועדת השרים שהורכבה כדי לבצע התאמה בין החוקים הפלסטיניים להתחייבויות המוטלות על מדינת פלסטין כתוצאה מהצטרפותה למספר אמנות בינלאומיות.

 

זאת, בנוסף להכנת האמצעים להצטרפות למספר חוזים, מוסדות, אמנות, פרוטוקולים והסכמים בינלאומיים נוספים, שמספרם לאחר ההצטרפות יעמוד על 484אמנות. והמשך המאמצים אצל המזכיר הכללי של האו"ם כדי להקים משטר מיוחד להגנה בינלאומית על העם הפלסטיני במדינת פלסטין הכבושה.

 

  1. הדגשה בפני הקהילה הבינלאומית,כי הצטרפות מדינת פלסטין לאמנות הבינלאומיות, ובכלל זה בית הדין הפלילי הבינלאומי, נחשבת לזכות של מדינת פלסטין ומהלך שחובה היה לנקוט אותו כדי לשמור על עיקרון שתי המדינות בגבולות ה-4 ביוני 1967 וכדי שלא יפגעו האינטרסים של העם הפלסטיני.
  2. מעקב אחר התביעות המשפטיות המוגשות נגד הרשות הפלסטינית ומוסדותיה בבתי המשפט האמריקניים,והערעור על הפסיקה האחרונה של בית המשפט בניו יורק, הגשת תביעות נגד ממשלת ישראל בגין הריגת אזרחים פלסטינים הנושאים אזרחות אמריקנית והעלאה על נס את ההחלטה האחרונה של בית המשפט העליון בארה"ב מ-7 ביוני 2015 אשר סירב להכיר באל-קודס כחלק מישראל.
  3. המשך הפעילות אצל מדינות האיחוד האירופי כדי להשיג את הכרתן במדינת פלסטין בגבולות1967 שבירתה אל-קודס המזרחית, ובפרט לאחר הכרת ממלכת שבדיה וההצבעה של מספר פרלמנטים אירופאים לטובת ההכרה במדינת פלסטין.
  4. הגברת הפעילות עם האיחוד האירופי לתמיכה במדינת פלסטין במאמציה להעביר את תיקי ההתנחלות והתוקפנות הישראלית נגד רצועת עזה ב-2014אל בית הדין הפלילי הבינלאומי, וכמו כן ליישם את החלטת הצדדים החתומים על אמנות ז'נבה משנת 1949, כדי להחיל את אמנת ז'נבה הרביעית משנת1949 על העם הפלסטיני במדינת פלסטין הכבושה (הגדה המערבית ובכללה אל-קודס המזרחית ורצועת עזה), וזאת כאשר האיחוד האירופי ברך על הצטרפות מדינת פלסטין לבית הדין הפלילי הבינלאומי, וקבלתו כצד החתום על אמנות ז'נבה משנת
  5. פעילות עם האיחוד האירופי לחיזוק הקווים המנחים האירופאיים והנוגעות להחרמת מוצרי ההתנחלויות הישראליות באדמות הפלסטיניות והערביות הכבושות,ובפרט לאור זאת ש-16 מדינות של האיחוד האירופאי קיבלו החלטה לצרף תעודת מקור לכל מוצרי ההתנחלויות, והמשך הפעילות הרצינית כדי להביא להפסקת כל פעילות החברות הזרות בהתנחלויות.
  6. פעילות עם כל מוסדות האיחוד האירופי כדי למנוע הכנסת כל תנועה או ארגון פלסטיני לרשימת הטרור,ונקיטת החלטה שתבחין בין התנגדות לגיטימית לטרור.
  7. המשך הפעילות והתיאום עם ועדת יוזמת השלום הערבית בראשות מצרים,והבטחת ישיבותיה באופן סדיר ובכל עת שקיים צורך בכך.
  8. שיתוף הליגה הערבית במאמצים של מדינת פלסטין להגיש את תיק ההתנחלות ותיק ההתקפה נגד רצועת עזה בשנת2014 לבית הדין הפלילי הבינלאומי.
  9. המשך פעילות ועדת השרים הערבית(כווית, פלסטין והמזכיר הכללי של הליגה הערבית) עם שוויץ, המדינה הנותנת חסות לאמנות ז'נבה משנת 1949,וזאת כדי למצוא דרכים להחיל את אמנת ז'נבה הרביעית משנת 1949 על העם הפלסטיני במדינת פלסטין הכבושה (הגדה המערבית כולל אל-קודס המזרחית ורצועת עזה).
  10. בחינת האפשרות לבטל[מילולית: להסיר, למשוך سحب] את הכרת אש"ף במדינת ישראל, כדי שההכרה תהיה הדדית בין מדינת ישראל למדינת פלסטין בגבולות ה-4 ביוני
  11. אש"ף יוסיף לשמש נציג לגיטמי יחיד של העם הפלסטיני בכל מקום הימצאו.
  12. תישמר חברות מדינת פלסטין בכל הארגונים והמוסדות האזוריים והבינלאומיים.
  13. האצת השלמת הנדרש כדי להגיע לפיוס פלסטיני,ובאופן שיבטיח הסכם על עריכת בחירות לנשיאות מדינת פלסטין ולמועצה הלאומית הפלסטינית,ולאפשר לממשלת ההסכמה הלאומית לממש את כל אחריותה כלפי רצועת עזה.
  14. לפני עריכת הבחירות חייבים לכנס ישיבה של המועצה הלאומית הפלסטינית בהשתתפות חמאס והג'יהאד כדי לבחור ועד פועל חדש לאש"ף,כדי שתוקם ממשלה זמנית של מדינת פלסטין בהתאם להחלטת העצרת הכללית של האו"ם 19/67 משנת
  15. הדגשה,כי המועצה הלאומית הפלסטינית היא הפרלמנט של מדינת פלסטין.
  16. עריכת הוועידה השביעית של תנועת'פתח' לא יאוחר מסוף שנת
  17. הוועד הפועל[של אש"ף] יבצע מעקב ישיר, פרטני, עיתי וקבוע של המצב באל-קודס עיר הבירה, יפתח את מוסדותיה, ויגן עליה בגבורה ובאומץ ועל אדמתה הלאומית, ועל העמידה האיתנה של עמנו על אדמתו, ועל המקומות הקדושים שלה הנוצריים והאסלאמיים, ויקיים ישיבה שבועית שתיוחד לנושא זה, יתנגד וייאבק נגד החלוקה [לשימוש] על פי [קריטריון] של זמן ומקום של מסגד אל-אקצה המבורך.
  18. המשך התמיכה במאבק[كفاخ] האסירים למען החירות ונגד מדיניות הטרור הישראלית, וכן פעילות להשבת מגורשי כנסיית המולד.
  19. תמיכה ישירה במאבק[مقاومة] העממי, ובפרט בהתנחלות, ופיתוח הקשר והתמיכה בועדות הארציות והאזוריות, ולהגדיר זאת בראש סדר המשימות של אש"ף ומוסדותיו בכל המישורים.
  20. התעניינות ישירה במצבם של הריכוזים הפלסטיניים במחנות הפליטים ומעקב פעיל ובאופן יעיל יותר של הוועד הפועל אחר המצב של עמנו בסוריה,בלבנון ובפזורה,ובפרט לאחר ההתלבטות שהייתה לאחרונה בשאלת מחנה ירמוך.
  21. פיתוח הפעילות ההסברתית והתרבותית להגנה על הזהות הלאומית ונגד כל ביטויי הקיצוניות והטרור ולמען הפצת ערכי הסובלנות,הנאורות והצדק ושאר ערכי האנושות.

 

כאשר אנו קוראים להגדרת הקשר עם ישראל, או מפנים קריאה לשלטונות הכיבוש (ישראל) לשאת במלוא אחריותן, אין זו קריאה לפזר את הרשות הלאומית הפלסטינית, אשר אנו רואים בה פרי של מאבק העם הפלסטיני, אלא מה שאנו מתכוונים הוא להתנגד לפעילות של ישראל להפוך את הרשות הלאומית הפלסטינית(אשר נוסדה כדי להעביר את העם הפלסטיני מכיבוש לעצמאות) לרשות המשלמת משכורות ומקיימת תיאום ביטחוני, שכן ממשלות ישראל לדורותיהן הצליחו לעקר מהרשות הפלסטינית מסמכויות בכל תחומי הביטחון, הגיאוגרפיה, המעמד האישי, המשפטי והכלכלי. [קו תחתון במקור]

 

אין צורך לדון בפרוק הרשות הפלסטינית או באי פרוקה, שכן הדבר אינו עומד על הפרק, אך מה שנדרש מגולם בחובה להגדיר דרך ליצירת איזון נדרש ביחסים הפלסטיניים ישראליים הקיימים על בסיס ההתחייבויות ההדדיות, ולא רק התחייבויות פלסטיניות ללא התחייבויות ישראליות. [קו תחתון במקור]

 

כפי שאנו התווינו אסטרטגיה כך ישראל התוותה אסטרטגיה המבוססת על: [קו תחתון במקור]

  • הותרת הרשות הפלסטינית ללא סמכות,כלומר סמכות ביצועית.
  • המשך הכיבוש הישראלי,ובכלל זה ההתנחלות וייהוד אל-קודס וזאת ללא תשלום מחיר.
  • הותרת רצועת עזה מחוץ למסגרת השיפוט הפלסטיני,באופן שתהיה מדינת ברצועת עזה או שתובטח שלא תוקם מדינה פלסטינית,שכן לא ניתן להקים אותה ללא רצועת עזה.
  • השרשת תפיסת המדינה האחת שלה שתי מערכות[שלטון] (One State with two systems)

 

בלתי אפשרי לקבל את המשך המצב כפי שהוא, ובפרט לאחר הקמת הממשלה הישראלית הקיצונית בישראל בתולדות ישראל, ומתוך התחשבות בהפצעת השחר של הרשימה הערבית בבחירות ב'פנים' [ישראל] שבא לידי ביטוי בהסכם בהסכם עם הגושים [הפוליטיים] הערביים להקים את הרשימה הערבית המאוחדת, וההשלכות החיוביות של הדבר בעתיד.

 

יישום האסטרטגיה הפלסטינית בכל המישורים הערבי, האמריקני, הישראלי, האירופאי, רוסיה, סין, מדינות ה-BRICS, המדינות הבלתי מזדהות, ארגון מדינות אמריקה והאיחוד האפריקני, וקודם לכך במישור הפלסטיני בנוגע לצורך לסיים את הפיצול וליישם את הפיוס, וחיזוק העמידה האיתנה של עמנו על אדמת מדינתו הכבושה בגדה ובכלל זה באל-קודס המזרחית וברצועת עזה, והסלמת דרכי ואמצעי המאבק [مقاومة] העממית בדרכי שלום במסגרת תכנית מתמשכת ושיטתית,בנוסף להצטרפות מדינת פלסטין למוסדות, לאמנות, לחוזים ולפרוטוקלים, כל אלה משמעותם קיצור הדרך להחזרת מדינת פלסטין לגבולות 1967 שבירתה אל-קודס המזרחית למפה הגיאורפית.

1http://www.alwatanvoice.com/arabic/news/2015/06/18/731476.html