עבור לתוכן העמוד
Menu

מתיחות חדשה בין תנועת חמאס למצרים

לפני כחודש ימים דיווחו מקורות בתנועת חמאס ברצועת עזה על סימנים חיוביים לשינוי ביחסה של מצרים לתנועת חמאס ועל האפשרות שמצרים תפתח לעיתים תכופות יותר את מעבר רפיח ותשוב לטפל בנושא יישום הסכם הפסקת האש בין חמאס לישראל בעקבות מבצע "צוק איתן". על פי המקורות האלה הסיבה לשינוי ביחסה של מצרים הייתה לחץ של מלך […]

לפני כחודש ימים דיווחו מקורות בתנועת חמאס ברצועת עזה על סימנים חיוביים לשינוי ביחסה של מצרים לתנועת חמאס ועל האפשרות שמצרים תפתח לעיתים תכופות יותר את מעבר רפיח ותשוב לטפל בנושא יישום הסכם הפסקת האש בין חמאס לישראל בעקבות מבצע "צוק איתן".

על פי המקורות האלה הסיבה לשינוי ביחסה של מצרים הייתה לחץ של מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז על נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי במסגרת מאמציו לבנות ציר סוני חזק שיבלום את התפשטותה של איראן השיעית במזרח התיכון.

תנועת חמאס נחשבת לשחקן אזורי חשוב ומלך סעודיה רצה לצרף אותה לציר הסוני החדש.

במסגרת המחווה של מצרים לסעודיה אף התבטלה החלטת בית המשפט במצרים שקבע כי חמאס היא תנועת טרור, ביטול ההחלטה נומק בסיבות טכניות.

אולם נראה שהאופטימיות בשורות חמאס הייתה מוקדמת מידי.

בית הדין המצרי גזר לפני כעשרה ימים גזרי דין מוות על נשיא מצרים המודח מוחמד מורסי ועל עוד כמה מראשי תנועת "האחים המוסלמים", בין אלה שנגזרו עליהם גזרי דין מוות מופיעים שמות של 70 פלסטינים, פעילים בתנועת חמאס.

גזרי הדין הועברו לאישור המופתי של מצרים.

גזרי הדין האלה עוררו סערה ברצועת עזה, בתנועת חמאס טוענים כי מדובר בפברוק האשמות נגד תנועת חמאס וכי בבדיקת השמות התברר כי חלק מהאנשים שנדונו למוות אינם כבר בחיים.

השם הבולט ברשימה הינו שמו של חסן סלאמה העצור כבר 19 שנים בכלא הישראלי.

סלאמה הוא ממנהיגי הזרוע הצבאית של חמאס ונדון בישראל ל48  מאסרי עולם בשל אחריותו לרצח עשרות חיילים ואזרחים ישראלים.

בית הדין במצרים הרשיע אותו במעורבות בפריצה לבית כלא במצרים כדי לשחרר פעילים של חמאס ושל "האחים המוסלמים" למרות שהוא עצור בישראל.

גזרי הדין אלה יוצרים מתיחות רבה בין מצרים לתנועת חמאס וכנראה גם בין מצרים לסעודיה.

הפרשן הסעודי הידוע ג'מאל חשוקג'י צייץ בטוויטר שלו וקרא לסעודיה "לפעול נגד מה שקורה במצרים".

מקורות בתנועת חמאס טוענים כי יש מאבק פנימי בצמרת השלטון המצרי לגבי היחס שיש לנקוט כלפי תנועת חמאס.

המודיעין המצרי תומך בעמדה  להמשיך את הקשר עם תנועת חמאס בדיוק כפי שהיה בתקופתו של הנשיא מובארכ ואילו המועצה הצבאית העליונה מצדדת בניתוק כל קשר בין מצרים לתנועת חמאס.

נראה כי עוד ארוכה הדרך לשיפור היחסים בין מצרים לתנועת חמאס.