עבור לתוכן העמוד
Menu

מבט על "המתינות האסלאמית" ו"הרדיקליזם האסלאמי"

בקרב חוגים פוליטיים במערב השתרשה תפיסה לפיה "האסלאם הפוליטי" אינו עומד בסתירה לערכי הדמוקרטיה המערביים. לעומתם, מנהיגים דתיים של קהילות מוסלמיות בקנדה רואים את הנאמנות לדת האסלאם כגוברת על הערכים הדמוקרטיים וטוענים, כי האסלאם אינו מכיר במושג של הפרדת דת ממדינה. הרדיקליזם האסלאמי לא פסח על קנדה, ועל פי סוכנות הביון והמשטרה הפדרלית, הוא מציב […]

בקרב חוגים פוליטיים במערב השתרשה תפיסה לפיה "האסלאם הפוליטי" אינו עומד בסתירה לערכי הדמוקרטיה המערביים. לעומתם, מנהיגים דתיים של קהילות מוסלמיות בקנדה רואים את הנאמנות לדת האסלאם כגוברת על הערכים הדמוקרטיים וטוענים, כי האסלאם אינו מכיר במושג של הפרדת דת ממדינה.

הרדיקליזם האסלאמי לא פסח על קנדה, ועל פי סוכנות הביון והמשטרה הפדרלית, הוא מציב איום חמור על הביטחון לאור מספרם הרב של אזרחים קנדים ההולכים שבי אחר המצע הרעיוני הקיצוני המופץ על ידי המדינה האסלאמית וארגונים אסלאמיים רדיקליים אחרים.

 

בדומה למדינות מערביות אחרות, גם בקנדה נוטים מרביתם המכריעה של אנשי הדת להציג עצמם כמייצגים את האסלאם המתון (وسطية), שאינו דוגל בדרך של ג'יהאד אלים ומאמץ לחיקו את דרך המלך בענייני דת ומדינה.

 

אחד הם הוא האימאם דר' וואיל שיהאב שמונה בחודש אפריל 2015 לאימאם של המסגד Masjid Toronto בדאונטאון טורונטו,[1] המזוהה עם המועצה האסלאמית של קנדה (MAC).[2] שיהאב רכש תואר שלישי באוניברסיטת אל-אזהר בקהיר, שימש ראש מחלקת פסיקת ההלכה (פתווה) באתר IslamOnline.net ויועץ של המחלקה להלכה אסלאמית (שריעה) באתר Onislam.net. הוא חבר במועצת חכמי הדת העולמית בראשותו של השיח' יוסוף קרדאווי, אשר היה הרוח החיה בהשקת שני האתרים שצוינו לעיל.[3] להלן תמצית דברים שפרסם שיהאב באתר Onislam.net:

 

האסלאם הוא הפתרון לאלימות הגלובלית, לקיצוניות ולדיכוי

 

"בסיכומו של דבר, ברצוני להדגיש את העובדה שהעולם כיום זקוק מאוד לצדק אמיתי כדי להשיג שלום וביטחון. אלימות וקיצוניות, אשר כולנו סובלים מהן, נגרמו בעיקר בגין אי צדק ודיכוי. אומות שונות וקהילות דתיות צריכות לשתף פעולה ולעשות מאמץ עליון כדי להפיץ ולקיים צדק בכל רחבי העולם. צריך לבקש צדק וליישמו בכל העמים ללא קשר לאמונה, גזע, צבע עור או תרבות.

 

"ראוי לציין, כי קהילות ומדינות חזקות ואיתנות צריכות להיות מבוססות על עקרונות של צדק ושיוויון. צדק הוא היסוד החשוב ביותר של הרשות השלטונית החוקית, וכבר נאמר שהצדק הוא ה'סונה' (דרכו של נביא האסלאם מוחמד) והחוק של אללה".[4]

 

ספרו של קרדאווי "הלכות הג'יהאד" צריך לשמש מדריך למוסלמים

 

"בסיכומו של דבר, אני באמונה שלמה קורא למנהיגים של ארגון בוקו חראם ללמוד את ספרי ההלכה והדת של חכמי הדת המוסלמים המתונים. הם באמת צריכים ללמוד את ספרו האינציקלופדי של השיח' יוסוף קרדאווי 'הלכות הג'יהאד', אשר תומצת, תורגם לאנגלית ופורסם באתר OnIslam.net".[5]

 

בספרו 'הלכות הג'יהאד' כתב קרדאווי בין היתר את הדברים הבאים:[6]

 

"המפגש עם האויב צריך להגיע לסיומו כאשר האויב מאמץ את האסלאם ומכריז על הציות שלו לעמודי היסוד של האסלאם, מנהגיו וחוקיו, שכן זו היעד הסופי של הלחימה וכל פעולה אחרת שקדמה לה או באה בעקבותיה. המוסלמים אינם נלחמים כדי להשיג יעדים חומריים או יעדים הקשורים לחיי העולם הזה. נהפוך הוא, המטרה של הלחימה היא אך ורק להפוך את דברו של אללה, ישבח ויתעלה, לעליון.

 

"אשר על כן, המנהיגים של הצבאות המוסלמים נהגו לתת לצבאות שעמדו בפניהם [במלחמה] שלוש אפשרויות: לאמץ את האסלאם, ובמקרה זה לא תהיה עוד לחימה, או לחילופין לשלם מס גולגולת ג'יזיה, וגם במקרה זה לא תהיה עוד לחימה, והאפשרות האחרונה היא להילחם…

 

"אם האויבים הכריזו שהם מקבלים את דבר אללה ומקבלים אותו כריבונם היחיד, את האסלאם כדתם היחידה ואת מוחמד כנביאם וכשליחם, הם מקצרים את הדרך והופכים להיות אחים של שאר המוסלמים באמצעות ההכרזה של דבר האסלאם, כלומר ייחוד האמונה (מונותאיזם): אין אלוהים בלעדי אללה, ומוחמד הוא שליח אללה. לאויב מהעבר במקרה זה אותן זכויות וחובות של המוסלמים".

 

ידי הגנבים צריכות להיכרת ללא קשר למעמדם החברתי

 

"ההלכה האסלאמית (שריעה) כל כולה מבוססת על צדק ושיוויון. באסלאם כולם שווים בפני החוק. לכן, העונשים באסלאם חלים על כל האנשים, המבצעים דבר הראוי לעונש, ללא קשר למקומם, מעמדם, גזעם, שפתם ומגדרם… עאישה [אשת נביא האסלאם מוחמד] מסרה… שליח אללה [מוחמד] אמר… אני נשבע באללה, אם פאטימה, בתו של מוחמד הייתה מבצעת גניבה, מוחמד היה כורת את ידה". (אל-בוח'ארי)[7]

 

אדם שעבר ניתוח לשינוי מין צריך לחזור למין המקורי שלו

 

"מוסלמי צריך להיות שבע רצון מדרך יצירתו ע"י אללה. אם אדם מתמודד עם בעיות פיזיות או פסיכולוגיות עליו או עליה לטפל בהן במסגרת הערכים והמוסר של האסלאם.

 

"האסאם אינו מתיר לשנות המין אם לאדם (גבר או נקבה) יש איברי מין זכריים או נקביים שלמים. זאת משום שאדם זה מבקש לשנות את היצירה של אללה, ודבר זה נאסר בידי אללה…

 

"ואולם, לאנדרוגינוס מותר לקבוע מין מסוים באמצעות התערבות רפואית (ניתוח ו/או טיפול הורמונלי) והדרכה התנהגותית. כאשר נקבע המין האדם חייב לעשות את המירב כדי להישאר נאמנים לאותו מין".

 

"במקרה שלפנינו, כיוון שהניתוח לשינוי מין בוצע לפני שהאדם המיר את דתו לאסלאם, אללה סולח על כל חטאיו שבוצעו לפני המרת הדת".

 

"יתר על כן, התייעצתי עם גורמים רפואיים מהימנים שאישרו את הדברים הבאים:

 

"אדם העובד ניתוח לשינוי מין לא יהיה גבר או אישה באופן מושלם. לכן, אם אדם משנה את המין שלו לאישה, הוא לא יכול להביא ילדים לעולם או להניק אותם. גזירה שווה חלה על אישה המשנה את המין שלה לגבר. הוא לא יוכל להביא ילדים לעולם".

 

"קל לאדם, לאחר שעבר ניתוח לשינוי מין, לחזור למין המקורי שלו".

 

"לאור הנאמר לעין, עצתי לאדם [שפנה אליו בשאלה בנושא זה] לחזור למין המקורי שלו, לקבל ייעוץ מקצועי וטיפול שיוביל לחיים מאושרים ונורמליים".

 

"באשר לקהילה המוסלמית, עליה לסייע לו לעבור את השלב הקשה בחייו. אמצעים מסוימים אחדים צריכים להינקט כדי להתמודד עם המצב הקיים עד אשר הוא מתגבר על בעייתו".[8]

 

מוסלמים צריכים להתרחק מהומוסקסואלים שכן תופעה זו היא רוע וכניעה לפיתויים של השטן

 

"הומוסקסואליות היא חטא באסלאם… ברצוני לצטט פסק הלכה של דר' מוזמיל סידיקי, נשיר המועצה ההלכתית של צפון אמריקה:

 

"עלינו לראות בהם אנשים המבצעים חטא. אנו צריכים להתייחס אליהם באותה דרך שבה אנו מתייחסים לאנשים השותים אלכוהול, מהמרים או נואפים.

 

"עלינו לחוש תיעוב עמוק כלפי מעשיהם ואנו חייבים לומר להם זאת ולהזהיר אותם. אל לנו להתחבר ולקשור יחסי חברות עם אלה המתעקשים על אורח חיים זה, רואים אותו לגיטימי וחשים כבמצעד הגאווה. כאשר אנו רואים אדם שביצע חטא זה ורוצה להכות על חטא עלינו לסייע לאותו אדם ככל יכולתנו כדי שיוכל להיחלץ מהרוע. אל לנו להפקיר אותו או אותה לפיתויים של השטן".[9]

 

על האישה נאסר לדחות את בקשת בעלה לקיים יחסי מין

 

"אסור לאישה למנוע עצמה מבעלה [בקיום יחסי מין], שכן הקוראן רואה בהם כנחמה זה לזו. זאת כמובן בכפוף לבריאות ולצניעות".[10]

 

מקרה זה, כמו רבים אחרים, מלמד על נזילות המושג "מתינות" אסלאמית. דרכו של השיח' יוסוף קרדאווי אינה בגדר "מתינות" ו"דרך המלך", אלא גישה סלפית דוגמטית החותרת להביא להקמתה של הח'ליפות האסלאמית העולמית וליישום נוקשה של ההלכה האסלאמית על כל חוקיה, באופן דומה ליישומה בידי המדינה האסלאמית בהנהגת דאעש.

 

"המתינות" האסלאמית באה לידי ביטוי רק בשלבים ליישומה של ההלכה האסלאמית, ובעיקר אמורים הדברים לגבי הקהילות המוסלמיות במערב. כלומר, בשלב הנוכחי, ובעניין זה כבר פסק קרדאווי בעבר, הדגש במערב צריך להיות מופנה להטפה לאסלאם (דעווה) שבאמצעותו ניתן יהיה להביא לגידול (הגירה, המרת דת) בשיעורם של המוסלמים באוכלוסייה עד אשר בכוחם הדמוגרפי ובאמונתם יוכלו להשליט במדינות בהן הם גרים את ההלכה האסלאמית.

 

בקרב חוגים פוליטיים במערב השתרשה תפיסה לפיה "האסלאם הפוליטי" אינו עומד בסתירה לערכי הדמוקרטיה המערביים. קריאה מדוקדקת בדבריהם של מנהיגים דתיים של קהילות מוסלמיות בקנדה מלמד, כי בעיניהם הנאמנות לדת האסלאם גוברת על הערכים הדמוקרטיים וכי האסלאם אינו מכיר במושג של הפרדת דת ממדינה.

[1]    http://www.onislam.net/english/news/americas/485115-masjid-toronto-welcomes-new-imam.html

[2]    http://www.onislam.net/english/news/americas/485115-masjid-toronto-welcomes-new-imam.html

[3]    http://www.onislam.net/english/shariah/contemporary-issues/critiques-and-thought/454669-justice-and-objectives-of-shariah.html

[4]    http://www.onislam.net/english/shariah/contemporary-issues/human-conditions-and-social-context/455514-open-marriage-and-objectives-of-shariah.html

[5]    http://www.onislam.net/english/shariah/contemporary-issues/critiques-and-thought/455695-boko-haram-grave-mistakes-in-the-name-of-islam.html

[6]    http://www.onislam.net/english/shariah/contemporary-issues/interviews-reviews-and-events/412153-al-qaradawis-fiqh-of-jihad-book-review-811.html

[7]    http://www.onislam.net/english/shariah/special-coverage/481553-onislam-live-fatwa-session-wael-shihab-ask.html

[8]    http://www.onislam.net/english/shariah/special-coverage/464331-onislam-live-fatwa-session-wael-shihab-ramada.html see also http://www.onislam.net/english/shariah/special-coverage/470637-onislam-live-fatwa-session-wael-shihab-ask.html  http://www.onislam.net/english/ask-the-scholar/fiqh/464359-change-his-sex-to-a-woman-mix-with-women.html

[9]    http://www.onislam.net/english/shariah/special-coverage/470637-onislam-live-fatwa-session-wael-shihab-ask.html

[10]  http://www.onislam.net/english/shariah/contemporary-issues/human-conditions-and-social-context/455514-open-marriage-and-objectives-of-shariah.html