עבור לתוכן העמוד
Menu

חששות במפרץ לקראת מפגש קמפ דייוויד

ב-14 במאי ייפגשו מנהיגי סעודיה והמפרץ עם הנשיא אובאמה בקמפ דייוויד לסבב שיחות לקראת השלמת ההסכם של המעצמות עם איראן בנושא הגרעין. המנהיגים האלה ובראשם מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז מודאגים מההצהרות האמריקניות האחרונות והמדיניות של ארצות הברית כלפי המתרחש בתימן ובסוריה. שר החוץ האמריקני ג'ון קרי הגיע בשבוע שעבר לריאד ונפגש עם המלך […]

ב-14 במאי ייפגשו מנהיגי סעודיה והמפרץ עם הנשיא אובאמה בקמפ דייוויד לסבב שיחות לקראת השלמת ההסכם של המעצמות עם איראן בנושא הגרעין.

המנהיגים האלה ובראשם מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז מודאגים מההצהרות האמריקניות האחרונות והמדיניות של ארצות הברית כלפי המתרחש בתימן ובסוריה.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי הגיע בשבוע שעבר לריאד ונפגש עם המלך סלמאן לקראת מפגש הפסגה בקמפ דיויד שיימשך יומיים.

ב-8 במאי נפגש קרי בפאריז עם שרי החוץ של מדינות המפרץ כדי להכין את המפגש בין מנהיגי המפרץ לנשיא אובאמה.

פרשנים ערבים מדווחים כי מנהיגי המפרץ מעריכים כי ארצות הברית פועלת בכל כוחה להשיג הסכם עם איראן בחודשיים הקרובים והיא מוכנה לשלם לה במטבע קשה שנקרא " שלום בתימן והצלת משטרו של בשאר אסד".

זו הסיבה, בין היתר, שארצות הברית לחצה על סעודיה להפסיק את ההפצצות האוויריות על מעוזי המורדים החות'ים בתימן ולהסכים ל "הפסקת אש הומניטרית" של כמה ימים ולנסות למצוא פתרון מדיני למשבר.

על פי ההערכות בסעודיה, ארצות הברית מתאמת את עמדותיה בקשר לאיראן עם רוסיה בקשר לשמירה על משטרו של בשאר אסד בסוריה, נפילת משטרו תהווה מכה קשה לאיראן.

עוד חוששים מנהיגי המפרץ שארצות הברית מתכננת להתרחק מבעיות המפרץ ולאפשר לאיראן, לאחר החתימה על הסכם הגרעין, לתפוס את תפקיד "השוטר" האזורי במפרץ בגיבוי של ארצות הברית.

סעודיה מתנגדת לכך בתוקף, היא רואה את עצמה כמנהיגת המפרץ והאחראית על השמירה על המקומות הקדושים לאסלאם.

מנהיגי המפרץ רואים ביוזמת הנשיא אובאמה לכנסם בקמפ דיויד כוונה טובה אחרי שורה של טעויות שעשה במשא ומתן עם איראן מבלי לקחת בחשבון את הסכנות שיביא הסכם כזה על מדינות המפרץ, אך הם רוצים לוודא שהכינוס בקמפ דיויד יביא גם לתוצאות חיוביות מבחינתם ולא יהווה מסע יחסי ציבור לשיווק הסכם הגרעין עם איראן.

העיתון "א-שרק אלאווסט" המזוהה עם סעודיה, פרסם ב-7 במאי מפי מקורות אמריקנים כי הנשיא אובאמה יציע למנהיגי המפרץ שיתוף פעולה צבאי חסר תקדים שיכלול פריסת מערכת טילים להגנה אווירית במדינות המפרץ.

לא מדובר למשל על מכירת מטוסי F 35 לסעודיה, הסעודים סבורים שארצות הברית אינה רוצה להפר את היתרון האיכותי של ישראל.

הסעודים מעריכים כי ארצות הברית תנסה להרגיע אותם באמצעות שיפור היכולת הצבאית שלהם אך במקביל היא רוצה לשמור על יחסים טובים עם בת בריתה החדשה איראן.

מבחינתם של מנהיגי המפרץ עסקות נשק חדיש עם ארצות הברית אינן מספיקות. הם רוצים התחייבות ברורה של הממשל להגן על מדינות המפרץ צבאית מפני תוקפנות איראנית. הפלישה של עיראק של סדאם חוסיין לכווית חרוטה היטב בזיכרונם והם אינם רוצים שהתקדים הזה יחזור על עצמו, הפעם בלבוש איראני.

הם היו רוצים הסכם הגנה משותף עם ארצות הברית בסגנון ההסכם של ארצות הברית עם יפאן לאחר מלחמת העולם השנייה.

איראן הופתעה מהמבצע הצבאי שיזמה סעודיה והיא מודאגת מהמדיניות החדשה שמוביל המלך סלמאן.

המדיניות המסורתית של סבלנות והמתנה שהוביל מלך סעודיה הקודם, עבדאללה בן עבד אלעזיז, השתנתה, המלך סלמאן רואה בהתפשטות האיראנית במזרח התיכון איום על הביטחון הלאומי של סעודיה ושל המפרץ ופועל נגדה.

המלך סלמאן יבהיר לנשיא אובאמה כי בסעודיה יש דור מנהיגות חדש שמובילים הנסיכים מחמד בן נאיפ יורש העצר החדש ומחמד בן סלמאן, היורש של יורש העצר, הפועל נגד התפשטותה של איראן במזרח התיכון וכי המדיניות החדשה הסעודית לא תשתנה.

פרשנים במפרץ מעריכים כי הנשיא אובאמה מאוד רוצה שהפסגה עם מנהיגי המפרץ בקמפ דיויד תצליח כדי שיוכל להציג את הצלחתו בקונגרס.