עבור לתוכן העמוד
Menu

הפסקת אש הומניטרית בתימן

המורדים החות'ים שינו בימים האחרונים את אופי הלחימה בתימן ותקפו יעדים של סעודיה בגבול הדרומי עם תימן. הם שיגרו טילי קטיושה ופצצות מרגמה לעבר שתי הערים הסעודיות ג'אזאן ונג'ראן. המסר החות'י היה ברור – יצירת מאזן אימה מול סעודיה בתגובה על המשך ההתקפות האוויריות המסיביות בשטח תימן. הסעודים מצדם, הפציצו בימים האחרונים את מעוזיהם של […]

המורדים החות'ים שינו בימים האחרונים את אופי הלחימה בתימן ותקפו יעדים של סעודיה בגבול הדרומי עם תימן.
הם שיגרו טילי קטיושה ופצצות מרגמה לעבר שתי הערים הסעודיות ג'אזאן ונג'ראן. המסר החות'י היה ברור – יצירת מאזן אימה מול סעודיה בתגובה על המשך ההתקפות האוויריות המסיביות בשטח תימן.

הסעודים מצדם, הפציצו בימים האחרונים את מעוזיהם של מנהיגי החות'ים ואת ביתו של הנשיא המודח עלי עבדאללה סאלח ואף הרסו בהפצצה מן האוויר מסגד גדול בעיר צעדה.

נראה כי בנק המטרות הצבאיות של כוחות הקואליציה הערבית אזל. הסעודים רוצים גם לשגר מסר למורדים החות'ים כי ההפצצות עלולות להימשך ולהפוך ל"הפצצות שטיח" שיביא לחורבן והרס גדול של הערים צעדה ועמראן.

ההסלמה הזו במצב הביאה את שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ללחוץ על הסעודים להפסקת אש. הוא נפגש עם שר החוץ הסעודי החדש, עאדל ג'ביר, וסיכם עמו על הפסקת אש הומניטארית לחמישה ימים,החל מיום ה 12 במאי.

המורדים החות'ים הסכימו להפסקת האש, ההפצצות האוויריות המסיביות שחקו אתם והם זקוקים לפסק זמן כדי להתאושש.

כל הארכה של הפסקת האש תנציח את המצב בשטח, המורדים החותים לא ייסוגו מצנעא או עדן, לא ימסרו את נשקם והנשיא התימני "החוקי" עבד רבו מנצור האדי לא יוכל לחזור לצנעא.

בתמורה הם יפסיקו לחלוטין את האש, לא יתקדמו עם כוחותיהם ולא יעבירו נשק כבד.

אלו הם התנאים של שר החוץ האמריקני קרי והמורדים החות'ים קיבלו זאת.

המדיניות האמריקנית שאותה מוביל ג'ון קרי היא לנסות ליצור מסדרון בדרך להפסקת אש ארוכה ויציבה שתביא אחר כך לחידוש המשא ומתן בין הצדדים.

הפתח למסדרון הזה הינו הפסקת אש הומינטארית לחמישה ימים עם אפשרות הארכה.

ארצות הברית מודאגת מאוד מתוצאות ההפצצות האוויריות של כוחות הקואליציה בראשות סעודיה שהרסו את התשתית האזרחית בתימן ויצרו כאוס הומינטארי. סעודיה הקצתה אמנם סכום של 274 מיליון דולר לסיוע הומניטארי לתימן אך הבעיות הן עמוקות וקשות.

תוצאה נוספת של ההפצצות המסיביות הייתה דווקא התחזקות כוחם של המורדים החות'ים ושל ארגון אלקאעידה וירידה בפופולאריות של הנשיא "החוקי" עבד רבו מנצור האדי.

נראה שמי שצדק היה מנהיגה הרוחני של איראן ח'מינאי אשר הזהיר את סעודיה, כשהתחיל המבצע הצבאי בתימן, מפני ההשלכות החמורות של שימוש בכוח צבאי בתימן. האיראנים ממשיכים לתמוך במורדים החות'ים ומספקים להם דרך הים סיוע הומינטארי וכנראה גם סיוע צבאי.

העימות הצבאי בתימן הוא רק בתחילתו.