עבור לתוכן העמוד
Menu

האם סופו של בשאר אסד קרוב?

שתי הצהרות חשובות שהושמעו השבוע משקפות את אופי המאבק להפלת משטרו של בשאר אסד בסוריה ואת הקשר שלו למשבר בתימן. האחת, דברים שציטט עיתון "אלאח'באר" הלבנוני מפיו של מנהיג חזבאללה, השיח' חסן נסראללה שאמר לגנרל מישל עוון כי "משטרו של בשאר אסד לא ייפול, נפילתו של אסד פירושה נפילת חזבאללה ונפילת ציר המניעה", והשנייה, דברים […]

שתי הצהרות חשובות שהושמעו השבוע משקפות את אופי המאבק להפלת משטרו של בשאר אסד בסוריה ואת הקשר שלו למשבר בתימן.

האחת, דברים שציטט עיתון "אלאח'באר" הלבנוני מפיו של מנהיג חזבאללה, השיח' חסן נסראללה שאמר לגנרל מישל עוון כי "משטרו של בשאר אסד לא ייפול, נפילתו של אסד פירושה נפילת חזבאללה ונפילת ציר המניעה", והשנייה, דברים שאמר שר החוץ של קטאר, ח'אלד אלעטיה ב-6 במאי כי "ועידה של האופוזיציה הסורית  תתכנס בסעודיה כדי לגבש תכנית לניהול שלב המעבר לאחר (נפילת) משטרו של בשאר אסד".

לשתי ההצהרות האלה יש להוסיף גל של שמועות לגבי מצבה הגרוע של העדה העלווית ומשפחת אסד והמקורבים לה, שהינו, ברובו, ככל הנראה חלק ממלחמה פסיכולוגית של מתנגדי המשטר.

 

המצב בשטח

המלחמה בסוריה מחריפה והעובדות מדברות בעד עצמן, מחוז אדליב בצפון סוריה נפל בידי המורדים שרובם משתייך לארגון אלקאעדה, גם העיר האסטרטגית ג'סר אלשע'ור נכנעה והמורדים השתלטו על הדרכים המובילות ללאד'קיה.

גם בדרום סוריה יש קרבות קשים במחוז דרעא בין הצבא הסורי למורדים שהצליחו להשתלט על מעבר הגבול עם ירדן שנקרא "מעבר נסיב".

המורדים שואפים להגיע לדמשק ולכבוש אותה וטוענים כי יצליחו לעשות זאת בתוך שבועות ספורים.

אולם למרות הצלחות המורדים, בחזיתות שפורטו לעיל, הם לא מצליחים להגיע להכרעה של המשטר, הקרבות נודדים מגזרה לגזרה כדי לנסות להגיע להבקעה לכיוון דמשק.

עכשיו על הפרק מערכה באזור הרי אל-קלמון, רכס של הרים בגבול המשותף בין סוריה ללבנון, הקרבות שם יהיו קשים. מנהיג חזבאללה חסן נסראללה הבטיח ב-6 במאי "לטפל" במצב אך לא פירט מתי וכיצד.

ההצלחות האחרונות של המורדים בקרבות בסוריה נובעות מהעובדה שהם הצליחו להתאגד בקואליציה אחת עם חדר מבצעים משותף הנקראת "ג'יש פתח".

הקואליציה הזו, שהצטיידה במערכות נשק אנטי טנקים חדישות, כוללת את הקבוצות הבאות:

"אחראר אלשאם","ג'בהת אלנוצרה", "ג'ונד אלאקצאא' ", "ג'יש אלסונה", "אג'נאד אלשאם", "לוואא' אלחק", ו "פילק אלשאם".

 

הקשר בין המצב בסוריה למצב בתימן

הקואליציה הזו נהנית מתמיכה כלכלית וצבאית של סעודיה ומדינות המפרץ. השינוי במצב בסוריה קשור למשבר בתימן. השחקנים בשתי הזירות הם אותם השחקנים.

המלך עבדאללה, מלכה  הקודם של סעודיה שהלך לעולמו לפני שלושה חודשים, החליט כבר ב2011 לתמוך  באופוזיציה הסורית אולם חילוקי דעות ומאבקים פנימיים בין סעודיה ומאע"מ ובין קטאר וטורקיה שיבשו את התמיכה באופוזיציה הסורית וכתוצאה מכך התחזק כוחן של איראן וארגון "המדינה האסלאמית".

עם עלייתו לשלטון של המלך סלמאן השתנה המצב, הוא החליט על המבצע הצבאי בתימן של הקואליציה הסונית הערבית ועל התערבות מסיבית במצב בסוריה להפלת שלטונו של בשאר אסד.

האסטרטגיה החדשה של מלך סעודיה היא לנסות ולהפעיל לחץ על איראן באמצעות הסלמת המלחמה בסוריה.

הצלחה של המורדים בסוריה תחפה על כישלונה של סעודיה במלחמה במורדים החות'ים בתימן.

המלך סלמאן אמר ב-5 במאי בפגישת ההתייעצות עם מנהיגי המפרץ "לא יהיה שום תפקיד לבשאר אסד ב(קביעת) עתידה של סוריה".

לכן החליט המלך הסעודי לארח את ועידת האופוזיציה הסורית בריאד, עד היום התקיימו כינוסים כאלה בדוחא או באיסטנבול.

 

האם יקרוס שלטונו של בשאר אסד?

הצהרתו של השיח' חסן נסראללה, מנהיג חזבאללה, מסמלת יותר מכל את מדיניותה של איראן הרואה בהמשך שלטונו של בשאר אסד את המשך שלטונה שלה בסוריה, לכן היא תעשה הכול כדי להשאיר את בשאר אסד על כס השלטון.

נפילת משטרו של בשאר אסד תביא להתחזקותם של הארגונים הג'יהאדיסטים והיא תגביר את המלחמה של הסונה בשיעה.

איראן לא תאפשר זאת.

איראן תסיר ככל הנראה את הכפפות רק לאחר חתימת ההסכם הסופי בינה לבין המעצמות וההודעה על הסרת הסנקציות.

אז היא צפויה להטיל את מלוא כובד משקלה הצבאי בסוריה כדי להציל את משטרו של בשאר אסד.

אולם עד אז אין בכוונתה לשבת בשקט, התגובה המידית בשטח תהייה הסלמה בגבול של תימן עם סעודיה, כבר עכשיו יש התקפות של המורדים החות'ים לאורך הגבול שצפויות להסלים בחריפותן.

החודשים הבאים קריטיים להמשך שלטונו של בשאר אסד, צפוי לנו קיץ חם.