עבור לתוכן העמוד
Menu

סיום המתקפה האווירית של הקואליציה הערבית בתימן

בתום 28 ימים של מתקפה אווירית מסיבית על מעוזי המורדים החות'ים בתימן, הודיעה הקואליציה הערבית בראשות סעודיה ב-21 באפריל על הפסקת ההתקפות האוויריות במסגרת מבצע "סופת הנחישות". עם זאת, הסגר האווירי והימי על תימן יימשך במטרה למנוע הברחות נשק למורדים החות'ים. דובר הצבא הסעודי, הגנרל אחמד עסירי, מסר כי במידת הצורך יתחדשו ההתקפות האוויריות בתימן. […]

בתום 28 ימים של מתקפה אווירית מסיבית על מעוזי המורדים החות'ים בתימן, הודיעה הקואליציה הערבית בראשות סעודיה ב-21 באפריל על הפסקת ההתקפות האוויריות במסגרת מבצע "סופת הנחישות".

עם זאת, הסגר האווירי והימי על תימן יימשך במטרה למנוע הברחות נשק למורדים החות'ים.

דובר הצבא הסעודי, הגנרל אחמד עסירי, מסר כי במידת הצורך יתחדשו ההתקפות האוויריות בתימן. הוא הודיע כי המבצע עובר לשלב חדש שיקרא "השבת התקווה" ויעסוק "במניעת תמרונים של המורדים החות'ים על הקרקע, מלחמה בטרור ומציאת פתרון פוליטי לנעשה בתימן".

המבצע האווירי כלל 2400 גיחות והשתתפו בו כ-200 מטוסים, רובם של חיל האוויר הסעודי.

משרד ההגנה הסעודי פרסם הודעה שבה נאמר כי המבצע האווירי הצליח להסיר את האיום על ביטחונה של הממלכה הסעודית והמדינות השכנות באמצעות הריסת הנשק הכבד והטילים הבליסטיים שעליהם השתלטו המורדים החות'ים ושהיו במחסנים במחנות של הצבא התימני.

סעודיה טוענת כי הפסיקה את המבצע האווירי בעקבות בקשה של נשיא תימן עבד רבו מנצור האדי וכי היא תתחיל בפעילות מדינית מול תימן בהתאם להחלטת מועצת הביטחון מס' 2216 ויוזמת מדינות המפרץ.

לדברי מקורות סעודים בכירים ההתקפה האווירית נועדה להגן על לגיטימיות שלטונו של הנשיא עבד רבו מנצור האדי ולהרתיע את המורדים החות'ים וכי המטרות האלה הושגו.

ניתן להעריך כי ההחלטה להפסיק את ההתקפות האוויריות נבעה מהעובדה שבנק המטרות אזל ומההסתייגות הפומבית של פקיסטן ושל כמה מדינות סוניות החברות בקואליציה, כמו מצרים וירדן, ממתקפה קרקעית בתימן שתביא להסתבכות ממושכת ואבדות כבדות בקרב חיילי הקואליציה הערבית.

שיקולים נוספים שהביאו להחלטה להפסיק את המבצע האווירי היו חשש שהמשכו יביא להתחזקותו של ארגון אל-קאעדה בתימן וערעור היציבות בגבולה הדרומי של סעודיה עם תימן.

במהלך המבצע היו כמה תקריות גבול בין המורדים החות'ים לבין הצבא הסעודי שבמהלכן נהרגו עשרה סעודים.

פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי העימות בין סעודיה למורדים החות'ים עלול להימשך לאורך הגבול הזה.

מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז פרסם צו המחייב את השתתפות כוחות המשמר הלאומי הסעודי במבצע הצבאי דבר המצביע על חשש סעודי שהמורדים החות'ים יפתחו במלחמת התשה לאורך הגבול עם סעודיה.

מעמדו של הנסיך מתעב בן עבדאללה, מפקד המשמר הלאומי הסעודי צפוי להתחזק עתה בצמרת השלטון הסעודי נוכח האתגרים הצפויים לכוחות שהוא מופקד עליהם.

כתוצאה מההתקפות האוויריות שנמשכו כחודש ימים בתימן, נהרגו, על פי נתוני האו"ם, כ1000 אזרחים, כ 3000 נפצעו וכ150 אלף אזרחים נעקרו מבתיהם.

למרות המתקפה האווירית המסיבית, המורדים החות'ים הצליחו להחזיק בעמדותיהם ולא נסוגו מהעמדות שכבשו טרם המבצע.

המורדים החות'ים שולטים, למרות המבצע האווירי של הקואליציה שנמשך כחודש ימים, ברוב המחוזות בתימן כולל בבירה צנעא והם עדיין צרים על עיר הנמל הדרומית עדן.

התשתית בתימן, כבישים, גשרים, רשתות החשמל והמים נפגעה קשה כתוצאה מההפצצות.

בניסיון לחזק את שלטונו של הנשיא עבד רבו מנצור האדי, הודיע שר החוץ התימני, ריאד יאסין על הכנת תכנית שיקום ערבית של תימן וכי סעודיה כבר הקצתה לכך סכום של 274 מיליון דולר.