עבור לתוכן העמוד
Menu

סדקים בקואליציה הסונית נגד המורדים בתימן

המנהיג הרוחני העליון של איראן, עלי ח'מינאי, יצא ב-9 באפריל במתקפה על סעודיה בעקבות המבצע הצבאי שהיא מובילה נגד המורדים החות'ים בתימן. ח'מינאי ניבא הפסד לסעודיה בקרבות בתימן ואמר: "ההתקפה הסעודית דומה לפשעי הציונות בעזה, הסעודים יפסידו והאף שלהם יתפלש באדמות תימן". הוא קרא לסעודיה "להפסיק את ביצוע הפשעים בתימן" והכחיש כי ארצו מתערבת בנעשה […]

המנהיג הרוחני העליון של איראן, עלי ח'מינאי, יצא ב-9 באפריל במתקפה על סעודיה בעקבות המבצע הצבאי שהיא מובילה נגד המורדים החות'ים בתימן. ח'מינאי ניבא הפסד לסעודיה בקרבות בתימן ואמר: "ההתקפה הסעודית דומה לפשעי הציונות בעזה, הסעודים יפסידו והאף שלהם יתפלש באדמות תימן".
הוא קרא לסעודיה "להפסיק את ביצוע הפשעים בתימן" והכחיש כי ארצו מתערבת בנעשה בתימן.

ח'מינאי רמז בדבריו כי החלטתה של סעודיה הייתה נמהרת, "המדיניות הסעודית תמיד התאפיינה בשקט וכבוד, אך כמה צעירים חסרי ניסיון השתלטו על קבלת ההחלטות ונוקטים מעשים ברבריים" אמר, כנראה שכיוון את דבריו ליורש העצר הסעודי הנסיך מחמד בן נאיף ולשר ההגנה הסעודי הנסיך מחמד בן סלמאן.

כמעט שלושה שבועות חלפו מאז התחילה סעודיה, העומדת בראש קואליציה של עשר מדינות סוניות, את המבצע הצבאי "סופת הנחישות" נגד המורדים החות'ים בתימן. המבצע כולל בשלב הזה התקפות אוויריות מסיביות על מעוזי המורדים החות'ים אך לא ברור כיצד ומתי הוא יסתיים והאם הוא יתרחב גם למתקפה קרקעית בשטח תימן.

המבצע לא השיג את מטרותיו, אין שינוי מהותי במצב מבחינה צבאית והוא לא הצליח להביא את המורדים החות'ים ונאמני הנשיא המודח עלי עבדאללה סאלח לשולחן המשא ומתן. נראה כי כמה חברות בקואליציה מהססות לעבור לשלב של מתקפה קרקעית.
ברקע ישנה פעילות דיפלומטית כדי למצוא פתרון מדיני למשבר שימנע את המתקפה הקרקעית.

כאמור, ארבע מדינות סוניות מסתייגות מהרחבת המבצע הצבאי ומעבר למתקפה קרקעית מסיבות שונות:

פקיסטן – הפרלמנט הפקיסטני קיבל ב-10 באפריל החלטה, ברוב קולות, לשמור על נייטראליות בכל הקשור לסכסוך בתימן אך הדגיש בהחלטתו כי "פקיסטן תעמוד לצד סעודיה בפני כל איום או הפרת שלמות אדמותיה".

נוואז שריף, ראש ממשלת פקיסטן וידידו הטוב של מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז, יצא לפני כמה ימים לטורקיה להתייעץ עם הנשיא ארדואן והחליט שלא לשלוח כוחות צבא שישתתפו במתקפה קרקעית בתימן. שריף חושש ממהומות עדתיות בארצו – כ-20 אחוזים מחיילי צבא פקיסטן הם ממוצא שיעי.

החלטת הפרלמנט בפקיסטן היא סטירת לחי לסעודיה שהייתה המממנת העיקרית של פרויקט הגרעין הפקיסטני והגישה לפקיסטן סיוע כלכלי נרחב במשך שנים.

טורקיה – בתחילת המבצע הצבאי נגד המורדים החות'ים בתימן, תקף נשיא טורקיה ארדואן את איראן בחריפות אך אחר כך התרצה ואף יצא בראש משלחת כלכלית גדולה לטהרן ונפגש עם הנשיא רוחאני ועם המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

ארדואן מעדיף לנסות ולהחזיק את המקל משני קצותיו ונראה כי הוא מעדיף את האינטרס הכלכלי של ארצו וחתימת הסכם סחר גדול עם איראן בהיקף של 30 מיליארד דולר על פני עימות עמה. ייתכן גם שארדואן רוצה לשמור לטורקיה את תפקיד המתווך בין איראן לסעודיה.

מצרים – נשיא מצרים א-סיסי שלח, מיד לאחר תחילת המבצע הצבאי נגד המורדים החות'ים בתימן, ספינות מלחמה למצרי באב אלמנדב כדי להבטיח את חופש השיט לתעלת סואץ והצהיר כי "ביטחון המפרץ הוא ביטחונה של מצרים".

גם מטוסים מצרים משתתפים בהפצצות האוויריות בתימן אך הנשיא א-סיסי מהסס לשלוח את חיילי צבא מצרים כדי שישתתפו במבצע קרקעי בתוך תימן נגד המורדים החות'ים.

ההיסוס של א-סיסי נובע מהניסיון המר של מצרים במעורבות צבאית בתימן. ב-1962 היה הצבא המצרי מעורב בלחימה בתימן ואיבד 15 אלף חיילים בקרבות שם.

הצבא המצרי עסוק בימים אלה במלחמה בסיני בטרור של ארגון דאע"ש ובשמירה לאורך הגבול הארוך עם לוב.

נראה גם כי היחסים של מצרים עם סעודיה התקררו בתקופה האחרונה מכמה סיבות:

סעודיה רואה בעדיפות ראשונה את הצורך לעצור את התפשטותה של איראן במיוחד בתימן הנחשבת ל"חצר האחורית" שלה ואילו מצרים סבורה כי יש לתת עדיפות למלחמה באסלאם הסוני הקיצוני ובראשו בתנועת "האחים המוסלמים" המוגדרת במצרים ובסעודיה כתנועת טרור.

סיבה נוספת היא התקרבותה של סעודיה לטורקיה וקטאר התומכות בתנועת "האחים המוסלמים".

ב-9 באפריל התנה הנשיא ארדואן את הפיוס בין מצרים לטורקיה בכך שהנשיא המצרי המודח מחמד מורסי ישוחרר מכלאו ויבוטלו גזרי הדין של עונש מוות נגד כמה ממנהיגי "האחים המוסלמים" בכלא המצרי.

לפני כמה ימים הפגינו כמה עשרות מפגינים מצרים מול שגרירות סעודיה בקהיר נגד "התוקפנות הסעודית בתימן" מבלי שהשלטונות פזרו את ההפגנה. כמה מאמצעי התקשורת במצרים ובהם גם העיתונאי אברהים עיסא, המקורב לנשיא א-סיסי, תקפו את ההנהגה הסעודית.

ייתכן שהשלטון המצרי ביקש להעביר מסר לסעודיה כי איננו מרוצה מהאופן שבו היא מנהלת את הקואליציה שהקימה למנוע את התפשטותה של איראן בתימן.

ירדן – כמה מחברי הפרלמנט הירדני מסרו כי המלך עבדאללה מסתייג מפעולה קרקעית נגד המורדים החות'ים בתימן.

בסוף השבוע שעבר הודיע המלך לראשי הועדות בפרלמנט הירדני כי "ירדן מזדהה עם סעודיה בכל מצב אך הפתרון למשבר בתימן צריך להיות בדרכים דיפלומטיות וחזרה לשולחן המשא ומתן".

ירדן חוששת שפעולה קרקעית של הקואליציה בתימן עלולה להסתבך ולהסיט את מדינות ערב הסוניות מהמלחמה בטרור הג'יהאדיסטי של ארגון "המדינה האסלאמית".