עבור לתוכן העמוד
Menu

מערכה חדשה להפללת אנטישמיות במישור הבינלאומי

במציאות העולמית העגומה, האנטישמיות תמיד היתה, וממשיכה להיות תופעה טרגית החוזרת על עצמה עד עצם היום הזה, בכל העולם. אם כי תופעת האנטישמיות נחקרת, וזוכה לשלילה ולגינוי על ידי ארגונים יהודיים, ארגונים בינלאומיים ומנהיגי קהילות בכל העולם, הצורך להפוך את האנטישמיות לפשע בינלאומי,-  בדומה לרצח עם, פיראטיות, טרור, לקיחת בני ערובה ופשעים נגד האנושות, – […]

במציאות העולמית העגומה, האנטישמיות תמיד היתה, וממשיכה להיות תופעה טרגית החוזרת על עצמה עד עצם היום הזה, בכל העולם.

אם כי תופעת האנטישמיות נחקרת, וזוכה לשלילה ולגינוי על ידי ארגונים יהודיים, ארגונים בינלאומיים ומנהיגי קהילות בכל העולם, הצורך להפוך את האנטישמיות לפשע בינלאומי,-  בדומה לרצח עם, פיראטיות, טרור, לקיחת בני ערובה ופשעים נגד האנושות, – אף פעם לא נשקל. לדברי השגריר אלן בייקר, עו"ד מהמרכז הירושלמי "רק מדברים ומגנים שנה אחר שנה, ולא עושים מה שצריכים לעשות כדי להילחם נגד האנטישמיות ברמה המשפטית הבינלאומית".

לנוכח הנטיה בימים אלה בקהילה הבינלאומית ובתקשורת העולמית לבחון תופעות רציניות דרך משקפיים משפטיות וליזום הליכים משפטיים בטריבונלים בינלאומיים, נראה כי יהיה זה הגיוני ומתאים שתופעת האנטישמיות תזכה סוף סוף ליחס דומה ותהפוך לפשע בינלאומי עליה ניתן לבסס תביעות ואישומים בינלאומיים.

מעצם אופיה, ומההיסטוריה הארוכה והמרה שלה, ועקב העובדה שהיא ממשיכה לצוץ עד עצם היום הזה, אי-אפשר להמעיט במשמעותה של האנטישמיות, ואין זה מתאים להצמידה לתופעות אחרות של גזענות ואיסלמופוביה.

האנטישמיות עומדת לבדה כתופעה טרגית מיוחדת במינה, ויש לטפל בה באופן עצמאי ובמנותק מתופעות אחרות.

למטרה זו, ועל מנת לתקן עוול בינלאומי זה, החליט המרכז הירושלמי לענייני ציבור להשיק מאבק בינלאומי לדרוש מהקהילה הבינלאומית להפליל את האנטישמיות ולהפכה לפשע בינלאומי. לשם כך ניסח המרכז "טיוטת אמנה בינלאומית בדבר מניעתו וענישתו של פשע האנטישמיות".

השגריר (דימ') אלן בייקר, עו"ד,המומחה הפנימי של המרכז הירושלמי,-  היועץ המשפטי לשעבר של משרד החוץ, שגריר ישראל לשעבר לקנדה, שהיה מעורב בניסוחן של אמנות בינלאומיות המפלילות אי-אלו היביטים של טרור ופשעים בינלאומיים אחרים, ושייצג את ישראל במו"מ על ניסוח חוקת רומא של הבית הדין הפלילי הבינלאומי, השלים בימים אלה את ניסוחה של טיוטת האמנה הבינלאומית המפלילה מעשי אנטישמיות. טיוטה זו תשמש בסיס למעבק החדש של המרכז הירושלמי.

הטיוטה נוסחה על ידי עו"ד בייקר  לפי המתכונת המקובלת של אמנות בינלאומיות נגד טרור ופשעים דומים, וכוללת את הרכיבים הבאים:

  • סעיפי הקדמה המתעדים את הסטוריית האנטישמיות והתייחסויות אליה במסמכים בינלאומיים ועל ידי אישיויות בינלאומיים חשובים.
  • הגדרה כוללת של פשע האנטישמיות על כל מרכיביו, המבוססת על מסמכים שגובשו על ידי ארגונים יהודיים ובינלאומיים, תוך הנחת-יסוד שכל תופעה של אנטישמיות המביאה לידי אלימות, או הנועדת להביא לתוצאה של אלימות, תהווה פשע בינלאומי.
  • מחויבות של מדינות להפליל אנטישמיות בחקיקה הפנימית שלהן ולהעמיד לדין מבצעי מעשי אנטישמיות, או להסגירם.
  • מחויבות לשתף פעולה ולהחליף מידע עם מדינות וגופים במישור הבינלאומי.
  • מחויבות ליזום תוכניות חינוך לאומיות נגד אנטישמיות.
  • הקמת פורום פיקוח בינלאומי נגד אנטישמיות לשם תאום ופיקוח על פעולות של מדינות וארגונים בינלאומיים.

בכוונת המרכז הירושלמי להשיק את טיוטת האמנה בסדרת כנסים וועידות במרכזי האו"ם ובארגונים אחרים ובבירות שונות, וכן בקרב קהילות וארגונים יהודיים, כולל בפני הפורום הגלובלי למאבק באנטישמיות המתכנסת בחסות משרד החוץ במאי הקרוב בירושלים, במגמה לעודד מדינות לתת חסות ליוזמה ולהגיש את הטיוטה לגופי האו"ם המתאימים לשם המשך הטיפול המשפטי והעברת האמנה לאישור בינלאומי.

לאור האופי המורכב והמשפטי של הנושא, ועצם החידוש ברעיון של הפללה בינלאומית של מעשי אנטישמיות, המרכז הירושלמי מצפה שהיוזמה תזכה לדיון מעמיק בקרב כל הגופים והמדינות העוסקים באנטישמיות במסגרת הבינלאומית, ומן הסתם, יוכנסו לדיון זה שיקולים פוליטיים בעייתיים.