עבור לתוכן העמוד
Menu

הפעולה האחרונה של דאעש גוררת תגובות מפתיעות

בשולי הסכם הגרעין בלוזאן התחוללה בסוריה עוד התפתחות חשובה – אירגון הטרור דאעש השתלט על מחנה הפליטים הפלסטינים ליד דמשק, ירמוכ. ברקע ההשתלטות, כמה תהיות ותמיהות שיש לתת עליהם את הדעת. ראשית, על פי הדיווח בשרק אל-אווסט, צבא אסד עמד מנגד ולא ממש הפריע לדאעש לפרוץ לתוך המחנה. לצד חיילי אסד עמדו אנשי אש"ף של […]

בשולי הסכם הגרעין בלוזאן התחוללה בסוריה עוד התפתחות חשובה – אירגון הטרור דאעש השתלט על מחנה הפליטים הפלסטינים ליד דמשק, ירמוכ. ברקע ההשתלטות, כמה תהיות ותמיהות שיש לתת עליהם את הדעת.

ראשית, על פי הדיווח בשרק אל-אווסט, צבא אסד עמד מנגד ולא ממש הפריע לדאעש לפרוץ לתוך המחנה. לצד חיילי אסד עמדו אנשי אש"ף של אחמד ג'בריל והתבוננו מרחוק. פה ושם הפגיזו, לא ברור את מי. עיקר תפקידם כך נראה, לא היה לחסום את כוחות דאעש מלפרוץ אל המחנה, אלא מלהתקדם אל מרכז דמשק עצמה.

תמיהה שנייה, רמאללה ישבה בשקט ולא אמרה מילה. היומון אל-קודס אף דיווח בשבת כי אבו מאזן עצמו הורה שלא להתערב בנעשה במחנה.

תמיהה שלישית, בעוד רמאללה יושבת בשקט, מי שעורר את המהומה היה דווקא אירגון חמאס בעזה. ראשיו פרסמו הודעות גינוי, דרשו מעורבות ערבית, ועוררו הפגנות תמיכה במחנה.

אלה תמיהות למי שמקבל דברים כפשוטם, ואינו בקי בפרטי האירועים ומשחק הכוחות.

צבא אסד עמד מנגד קרוב לוודאי כדי להוכיח את מה שהוא טוען מן היום הראשון לפרוץ המרד—שהוא נאלץ להתמודד מול "טרור", ולפיכך כאשר אירגון דאעש מתחזק, על הקהילה הבינלאומית לתמוך בו מול דאעש. שר החוץ של ארה'ב, ג'ון קרי אמר כזכור, כי לנוכח התחזקות דאעש יש לשקול שוב את היחס לאסד.

רמאללה ישבה בשקט בהמשך למדיניותה הישנה שלא להתערב בסער הערבי, וזה כולל התעלמות מסבל הפליטים בסוריה. מול כל פציעה של ילד פלסטיני שזורק אבנים בגדה היא עושה מהומה שלמה, אבל מול החורבן הפלסטיני המוחלט בסוריה מידי אסד, נוסרה, וכעת דאעש – היא שומרת על שתיקה.

אבל המהומה שחמאס עושה חושפת את הבלוף של הצטרפות אירגון הטרור "אכנאף בית אל-מקדס" בסיני לאירגון דאעש, שהרי עיקר המערכה המתחוללת במחנה הוא בין דאעש לאירגון הזה.

כלי תקשורת ערביים דיווחו בסוף השבוע כי "אכנאף בית אל-מקדס" אינו אלא שם אחר לחמאס. מכאן הוסרה המסכה כאילו חמאס הוא תנועת שחרור לאומי של הפלסטינים ומצמצם את פעילותו רק לפלסטין בחזית המאבק מול ישראל. חמאס הוא אירגון טרור הפרוס בשמות שונים במזרח התיכון כולו, ואולי גם באירופה. מכאן גם שהודעת ההצטרפות לדאעש בסיני לא הייתה אלא תרגיל כדי להרחיק מחמאס את אשמת הטרור ולהדביק אותה לאירגון הקשור כביכול בדאעש.

מכיוון שהמודיעין הסורי ידע שחמאס הוא שהשתלט על המחנה מידי אנשי אשף של אחמד ג'יבריל, לא היה איכפת לו שיבוא דאעש ויעשה שפטים באירגון השנוא.