עבור לתוכן העמוד
Menu

המלחמה בתימן נמשכת ופתרון לא נראה באופק

למרות ההודעה המפתיעה של סעודיה כי המבצע הצבאי "סופת הנחישות" הגיע לסיומו וכי התחיל השלב השני הנקרא "השבת התקווה", נמשכות ההתקפות האוויריות של הקואליציה הערבית על מעוזי המורדים החות'ים בתימן. סעודיה הודיעה כי השלב השני של המבצע נועד להחזיר את השלום והיציבות לתימן ואף הקצתה לשם כך סכום של 274 מיליון דולר. המציאות בשטח לעומת […]

למרות ההודעה המפתיעה של סעודיה כי המבצע הצבאי "סופת הנחישות" הגיע לסיומו וכי התחיל השלב השני הנקרא "השבת התקווה", נמשכות ההתקפות האוויריות של הקואליציה הערבית על מעוזי המורדים החות'ים בתימן.

סעודיה הודיעה כי השלב השני של המבצע נועד להחזיר את השלום והיציבות לתימן ואף הקצתה לשם כך סכום של 274 מיליון דולר. המציאות בשטח לעומת זאת, חזקה יותר. המורדים החות'ים ניצלו את הפסקת ההתקפות האוויריות כדי להרחיב את נוכחותם הצבאית, להתקדם באזור עדן ולהשתלט על עמדות נוספות בעיר תעז.

אין שום יוזמת שלום באופק. לא מדברים כרגע על היוזמה של עומאן שנעלמה כלא הייתה. המורדים החות'ים ונאמני הנשיא המודח עלי עבדאללה סאלח מתעקשים להישאר בעמדותיהם ולשמור על הנשק הכבד שברשותם, הם רואים בהודעה על הפסקת השלב הראשון של המבצע הצבאי ניצחון שלהם.
להערכתם, בקרוב תלחץ הקהילה הבינלאומית על סעודיה לאפשר אספקת מזון וציוד למעוזים שלהם.

הקרבות בין המורדים החות'ים לנאמני הנשיא עבד רבו מנצור האדי נמשכים באזורים רבים והתשתית שנפגעה מההפצצות האוויריות עדיין לא שוקמה. יש מחסור באספקת מזון, מחסור בקמח ושיתוק במערכות החשמל והמים.

שדות התעופה והנמלים של תימן סגורים. תימן מייבאת כ90 אחוזים מצריכת המזון שלה והמחסור מורגש היטב.

איראן מתארת את השלב הראשון של המבצע של הקואליציה הערבית ככישלון. הגנרל קאסם סולימאני, מפקד גיס "אלקודס" של "משמרות המהפכה" אמר ב-28 באפריל כי סעודיה לא השיגה את מטרותיה בהפצצות על תימן.

בפגישה עם גוש השמרנים בפרלמנט האיראני בהשתתפות היו"ר עלי לאריג'אני, אמר סולימאני כי "ההפצצות של סעודיה היו חסרות תוצאות כמו ההפצצות הציוניות על רצועת עזה".

מי שעוד מנצל את המצב שנוצר בתימן לטובתו הם הארגונים הג'יהאדיסטים. ארגון אל-קאעדה התפשט בדרום תימן באזורי מכלא, שקווה ואבין ואילו ארגון "המדינה האסלאמית" קרא לכל הכוחות הג'יהאדיסטים להגיע לבירה צנעא כדי להילחם במורדים החות'ים.

סעודיה הרוויחה מבחינה מדינית בכך שהפסיקה את ההפצצות האוויריות והראתה לקהילה בינלאומית שפניה למציאת פתרון פוליטי. ארצות הברית מגבה את סעודיה ומאשימה את המורדים החות'ים בניצול הפסקת ההפצצות כדי לנסות ולהשיג הישגים צבאיים נוספים.

המצב בשטח רק החמיר וכרגע לא נראה שום פתרון באופק, סעודיה נאלצה לחדש את ההפצצות האוויריות כדי למנוע את התקדמות המורדים החות'ים ואי אפשר לפסול אפשרות של הסלמה בקרבות.