עבור לתוכן העמוד
Menu

מפלתם של הערבים מול איראן

הערבים האשימו את מדינת ישראל מאז הקמתה כי יש לה שאיפות התפשטות במזרח התיכון ושהיא שואפת לכך שגבולותיה יהיו מן הפרת ועד החידקל, אולם תופעת "האביב הערבי" מוכיחה כי דווקא לגורמים אחרים במזרח התיכון יש שאיפות כאלה. טורקיה בראשותו של ארדואן רוצה להקים סולטנות עות'מאנית, ארגון "המדינה האסלאמית" ותנועת "האחים המוסלמים" רוצים להקים ח'ליפות אסלאמית […]

הערבים האשימו את מדינת ישראל מאז הקמתה כי יש לה שאיפות התפשטות במזרח התיכון ושהיא שואפת לכך שגבולותיה יהיו מן הפרת ועד החידקל, אולם תופעת "האביב הערבי" מוכיחה כי דווקא לגורמים אחרים במזרח התיכון יש שאיפות כאלה.

טורקיה בראשותו של ארדואן רוצה להקים סולטנות עות'מאנית, ארגון "המדינה האסלאמית" ותנועת "האחים המוסלמים" רוצים להקים ח'ליפות אסלאמית והמסוכנת מכולם היא איראן שרוצה להקים "אימפריה איראנית" המצוידת בפצצות גרעין.

מסתבר כי האיראנים גם לא מסתירים את שאיפותיהם, לפני כמה ימים הצהיר עלי יונס, יועצו של נשיא איראן חסן רוחאני, כי "איראן היא אימפריה כפי שהייתה במהלך ההיסטוריה וכי בגדאד היא בירתה"
הוא אף הרחיק לכת ופירט את אויביה של איראן ואמר: "כל אזור המזרח התיכון הוא איראני, אנו עומדים בפני הקיצוניות האסלאמית, הארגונים הג'יהאדיסטים, הכופרים, העות'מאנים החדשים, הווהאבים, המערב והציונות".
מה שמעיד על ההיחלשות והרפיסות של מדינות ערב מול איראן היא שתיקתן הרועמת על ההצהרות של הבכיר האיראני.

רק משרד החוץ של עיראק פרסם הודעה קצרה שאמרה: "אנו מביעים פליאה על ההצהרות המיוחסות לשיח' עלי יונס בעניין עיראק".
זוהי אותה עיראק שבזמנו של סדאם חוסיין נלחמה באיראן במשך שמונה שנים.

בכיר איראני נוסף, עלי שמח'אני, מזכ"ל המועצה לביטחון לאומי, החרה החזיק אחרי היועץ עלי יונס והצהיר כי "איראן מנעה את נפילתן של דמשק, בגדאד וארביל בידי דאע"ש והיא השולטת היום בעיראק".
איראן חשה תחושה עזה של כוח ועוצמה, היא שולטת כיום בארבע בירות ערביות- בגדאד, דמשק, ביירות וצנעא ועוד ידה נטויה.

בקרוב היא תחתום כנראה על הסכם עם המעצמות בנושא הגרעין שיהפוך אותה למדינת סף גרעינית. אין שום גורם ערבי רציני שעומד בדרכה.

מדינות ערב מסוכסכות ומפולגות ביניהן וסעודיה בראשותו של המלך החדש סלמאן בן עבד אלעזיז לא הצליחה עד עתה לגבש את ציר המדינות הסוניות שאמור לחסום את התפשטותה של איראן.
היעדרותו של מלך סעודיה מהוועידה הכלכלית החשובה שנפתחה בסוף השבוע בשארם א-שיח' שבמצרים היא סטירת לחי לנשיא א-סיסי, הוא הסתפק בשיגור משלחת בראשותו של יורש העצר הנסיך מקרן בן עבד אלעזיז.

מלך סעודיה מנסה להקים "ציר סוני" לבלום את איראן אך הוא דוחק את מצרים הגדולה הצידה ומנסה להתקרב לציר "הטורקי-קטארי" המחובר בעבותות לתנועת "האחים המוסלמים" העוינת את משטרו של הנשיא א-סיסי.

מעניין יהיה לראות אם מלך סעודיה ישתתף בוועידת הפסגה הערבית המתוכננת להתקיים בקהיר בסוף החודש והאם הוא יסיר בקרוב את תנועת "האחים המוסלמים" מרשימת ארגוני הטרור בארצו.

האסטרטגיה החדשה והמבולבלת שמוביל מלך סעודיה לבלום את איראן עלולה דווקא לדחוף את מצרים לזרועותיה של איראן, האיראנים קוראים את האסטרטגיה החדשה הזו ומנסים לחזר אחרי מצרים כדי לפצל את ה "ציר הסוני", איראן העבירה מסרים לקהיר כי היא לא תפגע בחופש השיט במצרי באב אלמנדב.

טורקיה המסוכסכת עם משטר א-סיסי על רקע הפלת שלטון "האחים המוסלמים" במצרים על ידי הצבא, דחתה את בקשתו של מלך סעודיה לפיוס עם מצרים והיא שומרת על יחסים טובים עם איראן. היא דואגת ליחסי מסחר טובים עם איראן ועושה הפרדה בין היחסים הבילטרליים לבין האינטרסים האזוריים.

מחנה המדינות הסוניות באזור הוא מפוצל ואינו מצליח להתלכד מול הציר איראן-סוריה-חזבאללה השואף גם להתפייס עם תנועת חמאס ברצועה עזה.
בסוף החודש תתכנס ועידת הפסגה הערבית בקהיר והשאלה המעסיקה כמה ממדינות ערב היא האם יעלה בידן לגבש תכנית מעשית שתגן עליהן מפני התפשטותה של איראן.

בשלב הזה נראה כי הסיכויים לכך קלושים.