עבור לתוכן העמוד
Menu

הפסקת התיאום הביטחוני- מי המפסיד?

בתחילת חודש אוגוסט 2014, נפגש ראש השב"כ יורם כהן ברמאללה עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. ראש השב"כ עדכן אותו על מעצרה של תשתית רחבה של תנועת החמאס בגדה, על ידי ישראל. מעצר של 93 פעילים שתכננו שורה של פיגועים כדי לזעזע את יציבותה של הרשות הפלסטינית ולהפיל את שלטונו של מחמוד עבאס. כהן, הציג בפני […]

בתחילת חודש אוגוסט 2014, נפגש ראש השב"כ יורם כהן ברמאללה עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

ראש השב"כ עדכן אותו על מעצרה של תשתית רחבה של תנועת החמאס בגדה, על ידי ישראל. מעצר של 93 פעילים שתכננו שורה של פיגועים כדי לזעזע את יציבותה של הרשות הפלסטינית ולהפיל את שלטונו של מחמוד עבאס.
כהן, הציג בפני מחמוד עבאס הוכחות מודיעיניות חותכות, עבאס קיבל את דבריו והודה לו.

הפגישה הזו התקיימה במסגרת מה שנקרא התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ שהוא חלק בלתי נפרד מהסכם אוסלו.

הועד הפועל של אש"ף החליט בשבוע שעבר להתקדם ביישום החלטת המועצה המרכזית של אש"ף להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל, הוא הטיל על הועדה המדינית, שהינה ועדת משנה שלו, להיפגש עם ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים ולגבש עימם תכנית ליישום ההחלטה.
הדיונים בנושא מתקיימים בעצם ימים אלה.

ההחלטה של המועצה המרכזית של אש"ף להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל היא איום סרק שנועד בעיקר לספוג את הזעם ברחוב הפלסטיני והביקורת על הרשות הפלסטינית אולם כדאי לבחון את הדברים יותר לעומקם.

במה בעצם מדובר?
התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ כולל שני היבטים עיקריים:

ההיבט הביטחוני– על פי הסכם אוסלו שני הצדדים אמורים להחליף ביניהם מידע מודיעיני ולשמור על הביטחון בתחומי הרשות הפלסטינית. מכיוון ששירותי הביטחון של ישראל טובים ויעילים יותר ממנגנוני הביטחון הפלסטינים, הרשות הפלסטינית היא המרוויחה העיקרית בתחום הזה. השב"כ הישראלי מתריע ומסכל פעילות חבלנית של גופים אסלאמיים קיצונים החותרים לפגוע בשלטון הרשות.

ההיבט הביטחוני כולל את תיאום כניסת כוחות צה"ל אל תחומי הרש"פ (שטחי איי) לצורך פעילות ביטחונית כדי שכוחות הביטחון הפלסטינים לא ייפגעו.

כמו כן על פי ההסכם, הרשות הפלסטינית  אמורה לטפל באזרחים ישראלים שנכנסו בטעות לתחומי הרש"פ ולנהל מרדף אחרי מבצעי פיגועים בישראל שנמלטו לתחומה.

ההיבט ההומניטרי-על פי ההסכם, כל התנועות של האח"מים של הרש"פ, כולל העומד בראשה מחמוד עבאס, לתוך ישראל או אל מחוץ לגבולותיה חייבים את אישורה של ישראל. הדבר כולל גם תנועה מהרצועה לגדה ולהיפך.

הרש"פ מפעילה בשטח משרדי קישור אל מול המנהל האזרחי ביהודה ושומרון ורצועת עזה שבאמצעותם מתאמים שורה של פעילויות: הכנסת תרופות לגדה ולרצועה, טיפול רפואי של תושבי הגדה והרצועה בישראל ואישורי עבודה של פועלים פלסטינים בישראל.

כפי שפורט לעיל, הפסקת התיאום הביטחוני מהווה הפרה בוטה של הסכם אוסלו. מעבר לכך, הפסקתו תביא לפגיעה קשה ברשות הפלסטינית ובתושבי השטחים.
ייתכן שהרשות הפלסטינית תפסיק רק את ההיבט הביטחוני של התיאום הביטחוני כדי לצמצם את הפגיעה בה, אך לישראל יש מספיק מנופי לחץ למנוע זאת.

בכל מקרה הרשות הפלסטינית היא זו שתינזק יותר מהפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל.