עבור לתוכן העמוד
Menu

האסטרטגיה הכלכלית החדשה של הרש"פ

נראה כי הרשות הפלסטינית אינה מסתפקת בהפרת סעיפים מדיניים בהסכמי אוסלו ונקיטת צעדים חד צדדים, כמו פניה למועצת הביטחון של האו"ם ובית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. היא מתכננת גם להתנתק מהסכמי פריז הכלכליים שהינם חלק בלתי נפרד מהסכמי אוסלו. מוחמד מוסטפא, סגן ראש ממשלת ההסכמה הלאומית הפלסטינית, נפגש ב-1 במרץ עם קבוצה של אנשי עסקים […]

נראה כי הרשות הפלסטינית אינה מסתפקת בהפרת סעיפים מדיניים בהסכמי אוסלו ונקיטת צעדים חד צדדים, כמו פניה למועצת הביטחון של האו"ם ובית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. היא מתכננת גם להתנתק מהסכמי פריז הכלכליים שהינם חלק בלתי נפרד מהסכמי אוסלו.

מוחמד מוסטפא, סגן ראש ממשלת ההסכמה הלאומית הפלסטינית, נפגש ב-1 במרץ עם קבוצה של אנשי עסקים פלסטינים מהגדה ומהמגזר הערבי בישראל והודיע להם כי הממשלה הפלסטינית "מכינה אסטרטגיה כלכלית חדשה שמטרתה להביא לכלכלה פלסטינית עצמאית ונפרדת מישראל".

העיתון המזרח ירושלמי – "אלקודס", דיווח ב-2 במרץ כי מוסטפא מתח ביקורת קשה על התלות הפלסטינית הכמעט מוחלטת בחברת החשמל הישראלית והודיע כי "(הרש"פ) בדרך למרד כלכלי דוגמת המרד המדיני כאשר פנינו לאו"ם, כל זה מעיד שאנו בפתח שלב חדש שהכותרת שלו היא קרב מדיני וכלכלי עם ישראל במטרה לעצמאות".

דמות בכירה אחרת ברשות הפלסטינית, ד"ר מחמד א-שתייה, חבר הועדה המרכזית של תנועת פת"ח המוזכר גם כאחד היורשים האפשריים של מחמוד עבאס, הודיע ב-10 במרץ על כוונת הרש"פ להתנתק מהסכמי פאריז הכלכליים הנחשבים לחלק בלתי נפרד מהסכם אוסלו.

בהרצאה באוניברסיטת ח'דורי בטול כרם תחת הכותרת "הסכם פאריז-לאן?" אמר א-שתייה:

"עלינו להשתחרר מהסכם פאריז הכלכלי בצורה כזו או אחרת מכיוון שאי אפשר לפתח את ההסכם הזה או לבנות עליו, אין בו אופק לטובת העם הפלסטיני במיוחד לאור ההתפתחויות הבינלאומיות אשר חושפות את פני הכיבוש הישראלי…"

הוא הוסיף ואמר כי הבעיה הגדולה בהסכם אוסלו היא שהוא מתייחס לשטחים הפלסטינים כחלק ממעטפת מכס אחת עם ישראל אשר מונעת מהעם הפלסטיני להרוויח מהכנסות המיסים שלו.

ההתנתקות הכלכלית מישראל נדונה גם בכינוס המועצה המרכזית של אש"ף ברמאללה בשבוע שעבר.
נראה כי הפלסטינים ממתינים לתוצאות הבחירות בישראל לפני שיחליטו על צעדים מעשיים נגד ישראל כמו הפסקת התיאום הביטחוני.
ד"ר א-שתייה העריך כי לאחר הבחירות תפשיר ישראל את הקפאת כספי המיסים של הפלסטינים, שבהם היא מחזיקה כבר יותר משלושה חודשים, מכיוון "שהרש"פ במתכונתה הנוכחית היא אינטרס ישראלי".

עם זאת, יש בכירים ברשות הפלסטינית המעריכים כי ההצהרות האלה על מרד כלכלי בישראל הן בגדר איומי סרק, בדיוק כמו ההחלטה על הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל, והן נועדו  לרצות את דעת הקהל הפלסטינית בשטחים. זאת לאור המצוקה הכלכלית הגוברת והעיכוב בתשלום משכורות הפקידים.

ההסבר הוא פשוט – לממשלת ההסכמה הלאומית אין כל השפעה על הנעשה ברצועת עזה שם שולטת תנועת חמאס ביד רמה באמצעות "ממשלת צללים".
הפיצול בין הגדה לרצועת עזה איננו מאפשר גיבוש אסטרטגיה כלכלית אחת.
לכן, התנאי הבסיסי להצלחתה של אסטרטגיה כלכלית חדשה הוא ליישם את הסכם הפיוס בין פת"ח לחמאס ולסיים את הפיצול בין הגדה לרצועה.

כפי שהדברים נראים היום, הדרך לכך רחוקה מאוד.