עבור לתוכן העמוד
Menu

האם יצליח ניסיון התיווך בין מצרים לתנועת חמאס?

היחסים בין מצרים לתנועת חמאס נכנסו לשלב נוסף של הסלמה. לאחר שבית משפט במצרים קבע ב-28 בפברואר כי תנועת חמאס היא ארגון טרור, הודיע שר המשפטים המצרי מחפוז צאבר ב-4 בפברואר כי מכיוון שלא הוגש ערעור על החלטת בית המשפט יש להתחיל ביישומה. בראיון לעיתון "אל-אהראם" אמר צאבר כי כל איש חמאס השוהה במצרים ייעצר […]

היחסים בין מצרים לתנועת חמאס נכנסו לשלב נוסף של הסלמה.

לאחר שבית משפט במצרים קבע ב-28 בפברואר כי תנועת חמאס היא ארגון טרור, הודיע שר המשפטים המצרי מחפוז צאבר ב-4 בפברואר כי מכיוון שלא הוגש ערעור על החלטת בית המשפט יש להתחיל ביישומה.
בראיון לעיתון "אל-אהראם" אמר צאבר כי כל איש חמאס השוהה במצרים ייעצר וכי השלטונות יורו לבנק המרכזי של מצרים להחרים את כל הכספים של תנועת חמאס בבנקים המצרים.

בתגובה אמר צלאח אלברדוויל מבכירי תנועת חמאס כי אין אף איש חמאס או כסף או רכוש של חמאס במצרים.
הוא מסר כי מוסא אבו מרזוק,  סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, שוהה במצרים לצורך טיפול רפואי אך הטיל ספק באפשרות שהוא ייעצר.
ברדאוויל טען כי חמאס איננה פלג פוליטי אלא "העם כולו שמזדהה עמה ואי אפשר להתייחס אליה באופן שבו מתייחסת אליה מצרים".

למרות ההסלמה נמשכים מאמצי התיווך בין מצרים לתנועת חמאס.

ב-2 במרץ הגיעה למצרים ביוזמתה, משלחת של ארגון הג'יהאד האסלאמי בראשות מנהיגו רמאדאן עבדאללה שלח, לשיחות עם ההנהגה המצרית כדי לנסות וליישב את המשבר העמוק בין מצרים לתנועת חמאס.
מקורות בחמאס אישרו כי יוזמתו של שלח הייתה בתיאום עם ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס.

דאוד שהאב, חבר הנהגת ארגון הג'יהאד האסלאמי אמר כי למשלחת שלוש מטרות עיקריות: החזרת היחסים בין מצרים לתנועת חמאס לקדמותם, פתיחת מעבר רפיח, והחזרת מצרים כמתווכת בפיוס בין פת"ח לחמאס כדי לאפשר את שיקומה של רצועת עזה.

ההערכה של גורמים בכירים בתנועת חמאס היא כי בשלב הזה הפיוס בינה לבין מצרים הוא בלתי אפשרי במיוחד נוכח האווירה הקשה שנוצרה מהמשך חילופי ההאשמות באמצעי התקשורת הערביים, ונוכח מסע ההסתה של אמצעי התקשורת הרשמיים במצרים נגד חמאס שמוזן, לדבריהם, על ידי בכירים ברשות הפלסטינית.

חמאס מוכנה להסתפק גם בפתיחה חלקית של מעבר רפיח הסגור כבר כמה חודשים. זאת כדי לפתור את המצוקה הקשה שנוצרה ברצועת עזה והתמרמרות התושבים, דבר שעלול לערער את יציבות שלטונה. אולם אין ודאות שהנשיא א-סיסי יסכים לכך ונראה שהוא ייתן לתנועת חמאס להזיע עוד זמן רב.

פרשנים פלסטינים מעריכים כי הדרך לפתור את המשבר היא הסכמה של חמאס לכך שהמשמר הנשיאותי של מחמוד עבאס יתפוס את השליטה בצד הפלסטיני של מעבר רפיח, ושכוחות של הרש"פ יתפרסו לאורך הגבול עם מצרים כדי להפיג את חששות המצרים כי תנועת חמאס מסייעת לטרור בסיני דרך המנהרות.

בשלב הזה תנועת חמאס דוחה את הרעיונות האלה על הסף.