עבור לתוכן העמוד
Menu

האם איראן מתכננת פרל הארבור מספר 2?

קבוצת ה-5+1 ממשיכה במו"מ עם איראן על תכניתה הגרעינית. על פי פרסומים בתקשורת, מתווה ההסכם המתגבש יכשיר למעשה את איראן כמדינת סף גרעינית, שיכולה בזמן קצר יחסית להרכיב פצצת אטום ללא יכולת פיקוח וסיכול משמעותית של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) או המעצמות. השיח הדיפלומטי והדיון הציבורי מתמקד רובו ככולו בשאלת הגרעין, ודוחק לשוליים את […]

קבוצת ה-5+1 ממשיכה במו"מ עם איראן על תכניתה הגרעינית. על פי פרסומים בתקשורת, מתווה ההסכם המתגבש יכשיר למעשה את איראן כמדינת סף גרעינית, שיכולה בזמן קצר יחסית להרכיב פצצת אטום ללא יכולת פיקוח וסיכול משמעותית של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) או המעצמות.

השיח הדיפלומטי והדיון הציבורי מתמקד רובו ככולו בשאלת הגרעין, ודוחק לשוליים את סוגיית האיום הצבאי הקונבנציולי של איראן על המזרח התיכון, הכלכלה העולמית והאינטרסים החיוניים של המערב. בשני העשורים האחרונים משקיעה איראן מאמץ אדיר במחקר לצרכים צבאיים, בפיתוח התעשייה הצבאית ובתהליך התעצמות מואץ של משמרות המהפכה, הצבא הסדיר והצבא העממי (בסיג').

התעשייה הצבאית האיראנית מפתחת ומייצרת לווינים, מטוסי קרב, מטוסי תובלה, מטוסים ללא טייס למטרות איסוף מודיעין ותקיפה, מכ"מים, מערכות הגנה אווירית, טילים בליסטיים לטווחים שונים, טילי שיוט, טילי חוף – ים, רקטות, תותחים, צוללות מערכה, צוללות גמדיות, משחתות, טנקים, נגמ"שים ועוד.  כפי הנראה, היא עוסקת גם בייצור נשק כימי (בו עשתה שימוש במלחמה עם עיראק), ובידה אורניום מועשר המספיק להרכבת מספר פצצות אטום.

הצבא האיראני ערך בשנים האחרונות תרגילים צבאיים רחבי היקף אשר יעדם המוצהר היה השמדת הצי והבסיסים האמריקניים במפרץ הפרסי (כווית, בחריין, קטאר, איחוד האמירויות הערביות ועומאן). חוסיין סלמי, סגן מפקד כוחות משמרות המהפכה, אמר (9 בפברואר 2015), כי איראן חותרת לפתח יכולת להשמיד את נושאות המטוסים האמריקניות באמצעות טילים בליסטיים, ובתרגיל הצבאי שנערך ב-25 בפברואר 2015 תורגלה פעם נוספת תקיפה של נושאת מטוסים בין היתר באמצעות טילי שיוט, וכן מיקוש של המפרץ הפרסי במוקשים מתקדמים. מפקדים בכירים הצהירו, כי כל אניית מלחמה אמריקנית ניתן להשמיד תוך 50 שניות, ואיימו לחסום את מיצרי הורמוז בתגובה לפעולה אמריקנית אפשרית נגד איראן.

העובדות אינן נתונות במחלוקת. איראן בונה יכולת צבאית לתקיפה של הצי האמריקני במפרץ הפרסי. היא מכשירה את הצבא למשימה זו ומפגינה נחישות לממש יעד זה, שנועד להביא לקיצה של ההשפעה האמריקנית באזור ולסלול את הדרך להגמוניה אזורית (כולל השתלטות על מדינות המפרץ) ולהפיכתה של איראן למעצמה עולמית.

היכולת הצבאית והפגנת הנחישות לממשה מהווה אילוץ קבוע על הנוכחות האמריקנית במפרץ הפרסי. איראן עשויה להוציאה לפועל לאחר רכישת יכולת צבאית גרעינית הנתפסת כגורם מרתיע מפני מתקפת נגד אמריקנית, או על בסיס הערכה (נכונה או מוטעית) לפיה מתקפת פתע נגד הצי האמריקני תגרום לנזק ונפגעים רבים שיניעו את הממשל גם לאחר מתקפת נגד להסיג את הכוחות האמריקניים מהאזור.

ההתפתחויות במזרח התיכון מאז מהפכות "האביב הערבי" (או "החורף האסלאמי”) מחזקות אצל ההנהגה האיראנית את ההערכה, כפי שבא הדבר לידי ביטוי חוזר ונשנה בהתבטאויות ראשי המשטר, לפיה מעמדה של ארה"ב במזרח התיכון הולך ונשחק ותפקידה עתיד להסתיים בעתיד הנראה לעין. הערכה זו נסמכת על מגמת התחזקות האסלאם הקיצוני במזרח התיכון וקריסת סוריה, עיראק, לוב ותימן (ובמידה מסוימת לבנון) למלחמת אזרחים. התערערות אדנים מרכזיים במערך הפרו אמריקני במזרח התיכון (בראש ובראשונה סעודיה וירדן)  כתוצאה מחתרנות פנימית או השפעת המדינה האסלאמית של דאעש, עשויה לחזק את ההערכה אצל ההנהגה האיראנית באשר להיווצרות חלון הזדמנויות למתקפת פתע.