עבור לתוכן העמוד
Menu

ארגון דאע"ש הציל את משטרו של אסד

ארצות הברית ומדינות המערב החליטו לסגת מתכניתן להפיל את שלטונו של נשיא סוריה בשאר אסד, ולפתוח עמו במשא ומתן על מציאת פתרון פוליטי למצב בסוריה. את התודות חייב אסד לאבו בכר אלבגדאדי, מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית", שמעשי הרצח המזוויעים של ארגונו והתפשטותו הנמשכת ברחבי המזרח התיכון, הביאו לאותה החלטה. בתום ארבע שנים של מלחמת אזרחים […]

ארצות הברית ומדינות המערב החליטו לסגת מתכניתן להפיל את שלטונו של נשיא סוריה בשאר אסד, ולפתוח עמו במשא ומתן על מציאת פתרון פוליטי למצב בסוריה. את התודות חייב אסד לאבו בכר אלבגדאדי, מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית", שמעשי הרצח המזוויעים של ארגונו והתפשטותו הנמשכת ברחבי המזרח התיכון, הביאו לאותה החלטה.

בתום ארבע שנים של מלחמת אזרחים עקובה מדם בסוריה מרגיש הנשיא בשאר אסד כי הוא 'על הסוס' וכי הצליח להביס את אויביו בשדה הקרב ואת מתנגדיו הפוליטיים, ארצות הברית, טורקיה, סעודיה וקטאר.

המפסיד העיקרי במלחמה הזו היה העם הסורי שאיבד יותר מ200 אלף מבניו בעוד מיליונים אחרים הפכו לעקורים או פליטים.
האופוזיציה הסורית "המתונה" חטפה סטירת לחי מצלצלת שעדיין לא ברור אם תצליח להתאושש ממנה.

ארגון המורדים המתון "חזם" הודיע על התפרקותו ולא ברור מה יעלה בגורל האימונים שתכננה ארצות הברית בטורקיה ובסעודיה עבור המורדים המתונים.

את הגושפנקא הרשמית לניצחונו של אסד נתן שר החוץ האמריקני ג'ון קרי שאמר ב-15 במרץ לרשת סי.בי.אס כי "וושינגטון תהיה חייבת בסופו של דבר לנהל משא ומתן עם נשיא סוריה כדי להבטיח שינוי פוליטי במדינה."

הכתובת הייתה על הקיר כבר זמן רב. את ג'ון קרי הקדים השליח הבינלאומי סטפאן דה מיסטורה שנפגש עם הנשיא אסד לפני חודש ואמר כי "אסד הינו חלק מהפתרון בסוריה". גם ראש ה CIA ג'ון ברנן הסביר לפני כמה ימים  כי ארה"ב, רוסיה, מדינות האזור וחברות הקואליציה נגד דאע"ש אינן  מעוניינות בנפילתו של משטר אסד בסוריה.

החשש העיקרי שהביא את הקואליציה המערבית –ערבית למסקנה זו, הוא כי נפילתו של בשאר אסד תביא למרחץ דמים וואקום שלטוני שאותו ימלאו הארגונים האסלאמיים הג'יהאדיסטים.

ההתקפות האוויריות של מדינות הקואליציה על יעדי ארגון " המדינה האסלאמית" התבררו כבלתי יעילות והאופוזיציה הסורית "המתונה", שוושינגטון טיפחה, התמוטטה.

ארצות הברית עקבה במשך ארבע השנים האחרונות אחר עמידתו האיתנה של הצבא הסורי לצדו של בשאר אסד, שנעזר גם באלפי לוחמים של "משמרות המהפכה" האיראנים ובארגון חזבאללה, אשר נלחמו לצדו ומנעו את נפילתו של המשטר הסורי.

הצבא הסורי קיבל גם תמיכה מאיראן ומרוסיה בכסף ובנשק, והעם הסורי המאוכזב מרפיסות המערב ומחוסר יכולתו לסייע בהפלת המשטר הרודני, החל להשלים בהדרגה עם המצב.

השינוי במדיניות האמריקנית כלפי משטרו של בשאר אסד קשור גם למשא ומתן של המעצמות עם איראן. הכוונה האמריקנית היא להביא להסרת הסנקציות מעל איראן ולרתום אותה למאבק נגד דאע"ש. כיצד יעלה הדבר בקנה אחד עם הפלת משטרו של בשאר אסד הנלחם בדאע"ש?

על פי מקורות ערבים, ארצות הברית כבר מנהלת בערוצים חשאיים שונים משא ומתן עם בשאר אסד על פתרון מדיני שיפתור את המשבר בסוריה וישאיר אותו על כס השלטון.

בשאר אסד, המעודד מהצלחתו, והנתמך בידי רוסיה, סין ואיראן, יציב בוודאי תנאים נוקשים לכל הסדר בסוריה שיבטיח את המשך שלטונו ורציפות השליטה העלאווית על הנעשה במדינה.

המשבר בסוריה עדיין לא הסתיים, הקרבות  עדיין נמשכים ברחבי המדינה אך ברור לחלוטין כי בשאר אסד הוא המנצח הגדול במערכה הצבאית והדיפלומטית עד כה.