עבור לתוכן העמוד
Menu

דוגמה נוספת למהימנות המפוקפקת של דיווחי בצלם

קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל עושה שימוש בנתונים שמספקים ארגוני זכויות אדם על ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדת אל-אקצה על-מנת להעצים את מספר ההרוגים האזרחים שנהרגו בידי צה"ל ולהאשימו ב"פשעי מלחמה". בדיקת המקורות הגלויים מעלה במקרים רבים סימני שאלה על מהימנות הנתונים שמספקים ארגוני זכויות האדם. בצלם: פעיל הג'יהאד האסלאמי נהרג ב"משרד התקשורת" של הארגון באתר בצלם, תחת […]

קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל עושה שימוש בנתונים שמספקים ארגוני זכויות אדם על ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדת אל-אקצה על-מנת להעצים את מספר ההרוגים האזרחים שנהרגו בידי צה"ל ולהאשימו ב"פשעי מלחמה". בדיקת המקורות הגלויים מעלה במקרים רבים סימני שאלה על מהימנות הנתונים שמספקים ארגוני זכויות האדם.

בצלם: פעיל הג'יהאד האסלאמי נהרג ב"משרד התקשורת" של הארגון

באתר בצלם, תחת קטגוריה של "פלשתינים שנהרגו במסגרת התנקשות ברצועת עזה, לאחר מבצע עופרת יצוקה", מופיעה הרשומה הבאה:

"ראמז נג'יב מוסא חרב – בן 36, תושב עזה, נהרג ב-19.11.2012 בעזה, מירי מכלי טיס , היווה יעד להתנקשות. פעיל בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי . פרטים נוספים: בכיר בארגון. נהרג בעת שהיה במשרד התקשורת של הג'יהאד האיסלאמי בבניין א-שורוק במרכז העיר עזה."

ארגון בצלם מבהיר את משמעות הקטגוריה של "היוו יעד להתנקשות" כדלהלן: "פלשתינים שכוחות הביטחון הרגו במכוון, במסגרת פעולות התנקשות, נכללו בקטגוריה נפרדת. זאת מאחר שההחלטה להרגם התבססה על מידע מודיעיני חסוי שבצלם אינו יכול לבחון ולכן אין באפשרותו לקבוע בוודאות האם האדם השתתף בלחימה".

ארגון בצלם טוען אפוא שאין בידיו מידע היכול להעיד שראמז חרב השתתף בלחימה, ולפיכך, על-פי בצלם, קיימת אפשרות סבירה שצה"ל התנקש בחיי אזרח פלשתיני בניגוד לחוק הבינלאומי וביצע פשע מלחמה. לשיטת בצלם, פעיל בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי זכאי להגנה מפני תקיפה כאזרח מן השורה כל עוד הוא אינו "משתתף בלחימה".

בצלם מסביר את משמעות הקטגוריה של "השתתפו בלחימה" כדלהלן: "אנשים אשר נטלו חלק ישיר בלחימה בעת שנהרגו (לדוגמה, אדם שהיה בדרכו לשיגור רקטה, להתקפת ירי על חיילים, או לפיצוץ חגורת נפץ בריכוז אזרחים, בזמן הפעולה עצמה ובדרך חזרה מן הפעולה)".

לגבי נסיבות המוות נמסר, כי ראמז חרב נהרג "בעת שהיה במשרד התקשורת של הג'יהאד האיסלאמי בבניין א-שורוק במרכז העיר עזה". ארגון בצלם נמנע מלפרט את התפקידים המבצעיים שמילא ראמז חרב, ומלהבהיר בהקשר זה, כי התקיפה בה נהרג שמלח' התקיימה במהלך לחימה בין צה"ל לקואליציה של ארגוני טרור בעזה, ובהם הג'יהאד האיסלאמי, שהחלה ב-14 בנובמבר 2012 והסתיים ב-21 בנובמבר 2012.

הצלב האדום: פעיל טרור מאבד את ההגנה כאזרח מפני תקיפה ישירה

הוועדה הבינלאומית של הצלב האדום פרסמה ב-2009 ספר המבהיר משמעות ההשתתפות בלחימה. בפרק העוסק ב"חברים בקבוצות מזוינות מאורגנות" נקבע כדלהלן: "על-פי הנוהג והאמנה של החוק ההומניטרי הבינלאומי, אזרחים המעורבים ישירות בפעולות איבה, וכן אנשים הממלאים תפקיד לחימה מתמשך עבור קבוצה מזוינת מאורגנת השייך לצד בסכסוך, מאבדים את הזכאות להגנה מפני תקיפה ישירה [נגדם]… חברים בקבוצות מזוינות מאורגנות, השייכים לצד בסכסוך, אינם עוד אזרחים, ולכן הם מאבדים את ההגנה מפני תקיפה ישירה [נגדם] במהלך תקופת חברותם [בארגון] כל עוד הם ממלאים תפקיד לחימה מתמשך".

הג'יהאד האסלאמי: ראמז חרב מילא מגוון תפקידים מבצעיים בכירים בג'יהאד האסלאמי

אתר הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי סוקר את קורות חייו של ראמז נג'יב מוסא חרב ( رامز نجيب موسى حرب). ראמז חרב, שכונה "אבו עוביידה, נולד ב-26 באוקטובר 1976 בשכונת שוג'עייה בעזה. הוא למד בבית הספר חיטין, בחטיבת הביניים אל-פראת, בבית הספר התיכון שוג'עיה ולמד ניהול באוניברסיטת אל-אזהר, אך לא סיים את התואר "בגלל היותו פעילותו האינטנסיבית בתחום הג'יהאד". ראמז חרב היה נשוי ולו שלושה בנים.

בשנת 1991 הצטרף ראמז לשורות הג'יהאד האסלאמי עוד בתקופת לימודיו בבית הספר התיכון. הוא היה פעיל בארגון התלמידים והסטודנטים של הארגון, השתתף בפעילות דעווה (הטפה לאסלאם) ובאירועים המוניים שערך הארגון. ראמז, שנהג להתפלל במסגד אל-סייד עלי בשכונת שוג'עיה, מונה לחבר בוועדה העוסקת בארגון פעילויות מטעם הג'יהאד האסלאמי וכן היה חבר בלהקה של הארגון ושימש שחקן וזמר באירועים בעלי אופי אסלאמי.

בתקופת האינתיפאדה הראשונה (1988) היה ראמז פעיל בזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי (خلايا القوى الإسلامية المجاهدة), ובתקופת אינתיפאדת אל-אקצה (2000-4) הוא קודם לתפקידים שונים בזרוע הצבאית (גדודי אל-קודס), ובהם: חייל, מפקד כיתה, מפקד מחלקה, מפקד פלוגה, מפקד גדודי, אחראי על מנגנון ההסברה הצבאית בחטיבת עזה.

מפקד התקשורת הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, אמר בשיחה לאתר הזרוע הצבאית של הארגון, כי למרות שראמז חרב היה מוגדר רשמית כאחראי על התקשורת הצבאית בחטיבת עזה הוא היה פעיל גם בתחומים הצבאיים האחרים והותיר את רישומו במגוון רחב של תפקידים, ובהם מפקד גדוד אל-רדוואן בחטיבת עזה, עוזר מפקד חטיבת עזה, ופעיל באגף המבצעים של גדודי אל-קודס.

אתר הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי מדווח, כי במהלך מלחמת "השמיים הכחולים" (מבצע "עמוד ענן"), ראמז חרב "עמד בקשר קבוע עם לוחמי הג'יהאד שנמצאו בשדה המערכה ועם לוחמי הג'יהאד של התקשורת הצבאית" לצרכים הסברתיים, וכי הוא נהרג בתקיפה של חיל האוויר "בעת ששהה בחברתם מספר מוג'אהידין".

סיכום: בצלם משמיט מידע חיוני על פעילי הטרור

ארגון בצלם השמיט במתכוון את העובדה שתקיפת חיל האוויר בוצעה בעת מלחמה בין צה"ל לבין קואליציה של ארגוני טרור פלסטיניים, ובכללם הג'יהאד האסלאמי, ונמנע מלציין, כי ראמז חרב נטל חלק פעיל במלחמה במסגרת הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי תחת מגוון תפקידים מבצעיים בכירים אותם מילא במקביל לתפקידו במשרד התקשורת הצבאית.

מקרה זה, בדומה למקרים רבים אחרים שנחשפו ע"י הח"מ באתר של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ואתר החדשות News1 שב וממחיש את המהימנות המפוקפקת של דיווחי בצלם.