עבור לתוכן העמוד
Menu

תורכיה מפנה את ה"מובלעת" שלה בסוריה

תורכיה החליטה  לפני ימים אחדים לפנות את המובלעת שהייתה לה בתוך סוריה – המאוזולאום של סולימאן שאה. סולימאן שאה היה מן הסולטאנים הראשונים מייסדי האימפריה העות'מאנית על אי שעל גדת הפרת בכורדיסטן סוריה. פינוי המאוזולאום בוצע כמבצע צבאי לכל דבר ועניין, וממשלת סוריה בדמשק גינתה את "הפלישה התורכית" לתחומה. אבל המשמעות האמיתית היא – סטירת […]

תורכיה החליטה  לפני ימים אחדים לפנות את המובלעת שהייתה לה בתוך סוריה – המאוזולאום של סולימאן שאה. סולימאן שאה היה מן הסולטאנים הראשונים מייסדי האימפריה העות'מאנית על אי שעל גדת הפרת בכורדיסטן סוריה. פינוי המאוזולאום בוצע כמבצע צבאי לכל דבר ועניין, וממשלת סוריה בדמשק גינתה את "הפלישה התורכית" לתחומה.

אבל המשמעות האמיתית היא – סטירת לחי לתורכיה על חלומות חידוש האימפריה העות'מאנית שבגללה הסתכסכה תורכיה עם כל שכנותיה. אם איננה יכולה לשמור על סמל כל כך מובהק של האימפריה המפוארת קילומטרים ספורים מגבולה של תורכיה המודרנית, איך תחזור לשלוט על הסהר הפורה, מצרים, צפון אפריקה והבלקן?

פינוי האתר בא אחרי הצהרות מתלהמות באנקרה  כי "תורכיה תגן על הטריטוריות שלה בכל מחיר", ונראה היה כי ארדוואן עומד לשלוח את כוחותיו לביצה הסורית.

האיום על האתר ההיסטורי העות'מאני בא מכיוונו של אירגון דאעש, ומעמיד במבחן את הברית הלא כתובה בין תורכיה לאירגון הטרור האיסלאמי. הכרזת החליפות של אבו בכר אל-בגדאדי מאתגר את תביעת החליפות של העות'מאנים, ומחזירה את החליפות מן התורכים לערבים. אתר סולימאן שאה יכול היה להתפתח למלחמה בין דאעש לתורכיה על מי הוא החליף האמיתי.

האתר נמצא במקום רגיש מבחינת התיאולוגיה של דאעש—עמק דאבק, שעל פי פרסומי דאעש עתידה להתרחש בו מלחמת אחרית הימים בין האסלאם לנצרות. דאעש לא יכולה לסבול בו אתר מתחרה של חליפות אחרת.