עבור לתוכן העמוד
Menu

מצרים לבדה מול הטרור האסלאמי

היומון הממשלתי המצרי אלאהראם פירסם ב18/2 כתבה ארוכה הכורכת את ארה"ב יחד עם קטאר ותורכיה בפעילות עויינת למצרים. פעילות המשתקפת בתמיכתן הפעילה באירגון האחים המוסלמים הנלחם בה והמקושר עם אירגוני הטרור האסלאמי. ביקורת מופנית גם למדינות אירופה כגון בריטניה שם פועל עדין המשרד של האירגון העולמי של האחים המוסלמים וגרמניה המאפשרת פעילות ערה של האחים. הכתבה […]

היומון הממשלתי המצרי אלאהראם פירסם ב18/2 כתבה ארוכה הכורכת את ארה"ב יחד עם קטאר ותורכיה בפעילות עויינת למצרים.
פעילות המשתקפת בתמיכתן הפעילה באירגון האחים המוסלמים הנלחם בה והמקושר עם אירגוני הטרור האסלאמי. ביקורת מופנית גם למדינות אירופה כגון בריטניה שם פועל עדין המשרד של האירגון העולמי של האחים המוסלמים וגרמניה המאפשרת פעילות ערה של האחים.

הכתבה מהווה מעין אזהרה למערב המתעלם ממאבקה של מצרים נגד הטרור האסלאמי התוקף אותה ממזרח ומערב – בסיני ומלוב. התקפת חיל האויר המצרי בלוב בהמשך לעריפת ראשיהם של 21 קופטים – נוצרים אורתודוכסים מצרים – שעבדו למחייתם שם, היתה אומנם נקמה מתבקשת, אך גם קריאת התעוררות למערב כי הטרור האסלאמי מאיים לא רק עליה אלא גם על אירופה השוכנת מאות ק"מ ספורים מלוב. אם המערב ימשיך להתחמק מהעימות הבלתי נמנע עם המיליציות האסלאמיות תהפוך לוב לבסיס קדמי של המדינה האסלאמית מול אירופה שכבר מוצפת במאות אלפי פליטים שאינה יכולה לקלוט והעלולים במשך הזמן להוות איום חברתי כלכלי על יציבותה.

היומון הממשלתי המצרי אלאהראם פירסם שבוע שעבר ב18.2 כתבה ארוכה הכורכת את ארה"ב יחד עם קטאר וטורקיה בפעילות עויינת למצרים.
פעילות המשתקפת בתמיכתן הפעילה באירגון האחים המוסלמים הנלחם בה והמקושר עם אירגוני הטרור האסלאמי. ביקורת מופנית גם למדינות אירופה כגון בריטניה שם פועל עדין המשרד של האירגון העולמי של האחים המוסלמים וגרמניה המאפשרת פעילות ערה של האחים.

הכתבה מהווה מעין אזהרה למערב המתעלם ממאבקה של מצרים נגד הטרור האסלאמי התוקף אותה ממזרח ומערב – בסיני ומלוב. התקפת חיל האויר המצרי בלוב בהמשך לעריפת ראשיהם של 21 קופטים – נוצרים אורתודוכסים מצרים – שעבדו למחייתם שם, היתה אומנם נקמה מתבקשת, אך גם קריאת התעוררות למערב כי הטרור האסלאמי מאיים לא רק עליה אלא גם על אירופה השוכנת מאות ק"מ ספורים מלוב. אם המערב ימשיך להתחמק מהעימות הבלתי נמנע עם המיליציות האסלאמיות תהפוך לוב לבסיס קדמי של המדינה האסלאמית מול אירופה שכבר מוצפת במאות אלפי פליטים שאינה יכולה לקלוט והעלולים במשך הזמן להוות איום חברתי כלכלי על יציבותה.

תמיכת האו"ם בפיתרון פוליטי

אלא שתגובות מדינות המערב היו פושרות, כמעט עויינות ואולי אף מנותקות מן המציאות. בעוד הן הביעו את תמיכתן בהתקפות חיל האויר הירדני על המדינה האסלאמית בסוריה ובעיראק בהמשך לשריפת הטייס הירדני הן נקטו בשפה אחרת לגבי מצרים. דוברת משרד החוץ האמריקאי אמרה כי ארה"ב סבורה כי הפתרון הפוליטי אשר מוביל האו"ם הוא הדרך הנכונה לטפל בבעיה הלובית. דובר הפנטגון  אמר שארה"ב לא נקטה בשום עמדה נוכח התקיפה המצרית "אשר לא הובאה לידיעתנו בטרם בוצעה". הוא המשיך ואמר "לא השתתפנו בה ואיננו תומכים בה באיזו שהיא צורה". הוא גם הוסיף כי עדיין נמשכת ההשעייה החלקית של אספקת הסיוע הצבאי למצרים ובמיוחד מטוסי ה16- F וסוגי הנשק האחרים בשל מצב זכויות האדם. ראוי להזכיר שמצב זכויות האדם בירדן ובשאר מדינות ערב, הוא ללא ספק גרוע יותר מאשר במצרים.

מבחינתה של מצרים זו הייתה מכה אסטרטגית וסטירת לחי פומבית. סאמח שוכרי, שר החוץ המצרי, בא לאו"ם מיד אחרי התקיפה כדי לחזור ולהדגיש כי יש להלחם בטרור האסלאמי באשר הוא ולגייס בנוסף תמיכה בממשלה הלגיטימית של לוב, שעיקריה ביטול האמברגו לאספקת נשק והרחבת תקיפות הקואליציה גם על מטרות דאע"ש בלוב. לאכזבתו נאלץ לשמוע אחרי דיון קצר במועצת הביטחון כי מדינות אירופה וארצות הברית מתנגדות לביטול האמברגו ודוגלות ב"פתרון פוליטי". מחוסר ברירה, אחרי שנועד עם שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי, הביע שוכרי גם כן את תמיכתו ב"פתרון פוליטי".

אלא שמצרים נשארה חשופה לטרור האסלאמי ולא תוכל להסתפק ב"תקוות" לפתרון פוליטי. אירגון דאע"ש בלוב והמיליציות האסלאמיות האחרות הפועלות שם כגון פג'ר לוב (שחר לוב) מיסודם של האחים המוסלמים, לא יפסיקו את פעילותם. הם ימשיכו להילחם במצרים במטרה ברורה לשבש את מאמציו של א-סיסי לקדם את כלכלתה, ובמטרה לזעזע את יציבותה עד שתהפוך למדינה כושלת כפי שהצליח האסלאם הרדיקלי לעשות בלוב עצמה, בסומליה, בעיראק, בסוריה ובתימן.

הדיון בליגה הערבית

בכך לא נסתימה האכזבה המצרית. בדיון שנערך בליגה הערבית על ההתקפה בלוב הסתייג נציג קטאר מהודעת התמיכה במצרים והנציג המצרי האשים את קטאר בתמיכה בטרור. בתגובה קראה קטאר לשגרירה בקהיר לחזור להתייעצויות.

מועצת מדינות המפרץ שרצתה לעצור את הדרדרות המשבר יצאה במהירות להגנת קטאר ונזפה במצרים. זאת על רקע הצורך לשמור על עמדה מאוחדת של ארצות המפרץ מול האיום הכפול של איראן ודאע"ש. המצרים הופתעו שכן סעודיה ומדינת האמירויות הן תומכיה הפיננסיים והפוליטים החשובים ביותר במאבקה נגד האחים המוסלמים.

קטאר אומנם התחייבה – תחת לחץ סעודיה ומדינות המפרץ – למתן את יחסיה הקרובים עם האחים המוסלמים, לתמוך במשטרו של א-סיסי ולהפסיק את ההסתה נגד מצרים באלג'זירה, אך לא עמדה בדיבורה. אחרי הפסקה של מספר ימים חזר ערוץ אלג'זירה להסית נגד מצרים וקטאר נתנה להבין כי היא מתנגדת לביטול האמברגו על נשק ללוב ומעוניינת ב"פתרון פוליטי" שמשמעותו לגבי מצרים תמיכה בטרור נגדה. ידוע שמאז נפילת קדאפי מסייעת קטאר במימון ובנשק למיליציות האסלאמיות בלוב.

נראה שיש כאן ביטוי מרתק למבוכה השוררת כיום בכל מדינות ערב מול הבעיות החמורת המאיימות על קיומן והנובעות מכיוונים שונים: מצד אחד המדינה האסלאמית ושאר אירגוני הטרור האסלאמי, ומצד שני חתרנותה של איראן השיעית במדינות האזור שהצליחה להרחיב את השפעתה בעיראק, סוריה ותימן והגרוע מכל החשש מפני תוכניתה הגרעינית.

ארה"ב וטורקיה נמנעות מפעולה

על כך יש להוסיף את מדיניותה ההפכפכית של טורקיה, המעדיפה להמנע מלפעול נגד המדינה האסלאמית והמחזרת אחרי איראן במטרה לשדרג את מעמדה באיזור. אולם במיוחד אמורים הדברים לגבי ארה"ב שתחת שלטונו של אובמה מגלה אהדה בלתי מובנת כלפי האחים המוסלמים, אינה מטילה את כל כובד משקלה במלחמה נגד המדינה האסלאמית ואירגוני הטרור ומוכנה להסכם מסוכן עם איראן שיאפשר לה בסופו של דבר את בניית הפצצה האטומית.

על רקע סבוך זה, מדינות המפרץ אומנם תומכות לחלוטין במצרים אך היו רוצות לשמור בעת ובעונה אחת על סולידריות בין חברותיהן מול כל הסכנות האופפות אותן.

מצרים בודדה מול קואליציה רחבה התומכת ב"אחים"

בתנאים אלה מצרים חשה מאויימת וזנוחה. לא רק שעליה להלחם בטרור לבדה בשתי חזיתות אלא שבפניה עומדת קואליציה בלתי אפשרית המורכבת מקטאר, טורקיה וארה"ב ומדינות מערביות אחרות המספקות לאחים המוסלמים סיוע פיננסי, תקשורתי ופוליטי יקר ערך. משפחת השלטון של קטאר קשורה באחים המולסמים עוד משנות ה-50, משמשת להם בסיס קבוע למפגשים ומפעילה את ערוץ אלג'זירה כמכשיר רב עוצמה להסתה נגדה. למרות הבטחותיה היא לא גרשה את מנהיגי האחים המוסלמים הותיקים משטחה והמטיף יוסף קרדאווי מוסיף להפיץ את תורתו הקיצונית נגד מצרים, ישראל והמערב כולו. טורקיה, שקלטה כמה מבכירי האחים שברחו ממצרים הפכה להיות למרכז פעולה נגדה. היא אפשרה הקמת שלושה ערוצי טלויזיה של האחים. אחד מהם "ראבעה" שידר לפני ימים מספר קריאה לכל הזרים במצרים לצאת משטחה לפני שיותקפו. טורקיה אף התירה לחמאס להקים בסיס פעולה על אדמתה כפי שראינו בפרשת חטיפת ורצח שלושת הנערים. הקשרים בין האחים המוסלמים לטורקיה התחילו עוד בשנות ה-60 ונשיא טורקיה ארדואן היה מקורב להם בשנות בחרותו.

בבריטניה ממשיך כאמור לפעול המשרד המרכזי של האירגון העולמי של האחים ומתכנן את פעולותיו נגד מצרים במישור הבינלאומי. ראש ממשלת בריטניה הורה לפני מספר חודשים לקיים בדיקה של מעורבות האחים בפעילות טרור, אך מהסס לפרסם את תוצאותיה כנראה בשל תקינות פוליטית ו/או חשש מפעולות טרור.

ארה"ב, הממשיכה לטעון כי מצרים היא בת בריתה האסטרטגית, תומכת באופן גלוי באחים המוסלמים ואף מארחת אותם למרות שהוכרזו ע"י מצרים ומדינת האמירויות כאירגון טרור. בשבועות האחרונים התקבלו לשיחות בבית הלבן ובמחלקת המדינה בהתרסה גלויה כלפי מצרים, שתי משלחות של האחים – ביניהם כאלה המבוקשים ע"י מערכת המשפט המצרית. יצויין כי אתר האחים המוסלמים בערבית פירסם בתחילת החודש קריאה לחבריו להתכונן לג'יהאד בכוח הזרוע והנשק נגד אוייבי התנועה כאשר היעדים אף אם לא הוזכרו הם מצרים ישראל והמערב כולו.

לפני מספר חודשים ניסתה מצרים להקים קואליציה נגד האיום הלובי יחד עם סודאן ואלג'יריה הגובלות בה והמאויימות כמוה, אך לא זכתה להיענות. לסודאן יש קשר אמיץ עם תנועת האחים המוסלמים ואלג'יריה מעדיפה להתרכז במאבקה באירגון אלקאעדה בצפון אפריקה התוקף אותה.

שותפות אלטרנטיבית

אין פלא שעל רקע זה מחפשת מצרים גורמים אחרים העשויים לסייע לה. היא  פנתה לרוסיה, וחתמה עימה על שורת הסכמים, ביניהם בניית כור אטומי והשתתפות במספר תוכניות כלכליות גדולות. על הפרק גם עיסקת נשק גדולה שעדין לא יצאה אל הפועל. מצרים גם חתמה עם צרפת בשבוע שעבר על רכישת 24 מטוסי ראפאל ופריגטה בעיסקה ששוויה 5.5 מיליארד דולר שהם לא רק הפסד נקי לארה"ב אלא גם עדות נוקבת על ההתרחקות שחלה בין שתי המדינות.

למרות הכל מצרים אינה רוצה להפנות עורף לארה"ב. מאז תקופתו של סאדאת והשלום עם ישראל התקיים בין שתי המדינות שת"פ צבאי במישור האסטרטגי שכלל אספקת נשק לכל סוגיו, תמרונים צבאיים משותפים, מתן היתר ללא הגבלה לאוניות צי האמריקאי לעבור בתעלת סואץ וחופש מעבר למטוסי חיל האויר האמריקאי במרחב האוירי המצרי לתקיפות עיראק במלחמת המפרץ השנייה. מצרים גם זקוקה להשקעות ולטכנולוגיה של ארה"ב. אבל בשלב זה האידיאולוגיה המשונה של אובמה גוברת. הוא מעדיף לקדם את איראן כמעצמה אזורית מול מצרים וערב הסעודית, ולמנוע ממצרים סיוע שהיה יכול לסייע לכלכלתה ולמלחמתה בטרור האסלאמי.

אין פלא שמצרים שנותרה לבדה במלחמה נגד הטרור האסלאמי חשה פגועה ומאויימת ומתקשה להבין כיצד המערב זונח אותה מבלי להבין כי גורלו קשור גם בגורלה.