עבור לתוכן העמוד
Menu

מי עומד מאחורי ארגון "המדינה האסלאמית"?

מעשי הזוועה האחרונים של ארגון "המדינה האסלאמית" כמו שריפתו של הטייס הירדני מועז אלכסאסבה ועריפת ראשיהם של 21 פועלים מצרים בלוב, יוצרים בעולם הערבי תחושות קשות של בלבול, מבוכה ואף של חוסר אונים מול תופעת טרור אסלאמי אכזרי וחדש שלא הכירו עד כה. מוסלמים רבים טוענים כי הארגון הזה הצליח לעוות את מהותה של דת […]

מעשי הזוועה האחרונים של ארגון "המדינה האסלאמית" כמו שריפתו של הטייס הירדני מועז אלכסאסבה ועריפת ראשיהם של 21 פועלים מצרים בלוב, יוצרים בעולם הערבי תחושות קשות של בלבול, מבוכה ואף של חוסר אונים מול תופעת טרור אסלאמי אכזרי וחדש שלא הכירו עד כה.

מוסלמים רבים טוענים כי הארגון הזה הצליח לעוות את מהותה של דת האסלאם, שהינה לטענתם מתונה ביסודה, וליצור לה תדמית שלילית ברחבי העולם. תדמית של דת אלימה ואכזרית השואפת להשתלט על חלקים נרחבים בעולם ולהשליט בהם משטר הלכה אסלאמי קיצוני בדמות "ח'ליפות אסלאמית".

"האביב הערבי" והשלכותיו

הטלטלה שיצרה תופעת "האביב הערבי" שהחלה בדצמבר 2010 בגל חסר תקדים של התקוממות, מחאות, הפגנות ומעשי אלימות שהתפשטו מתוניסיה למרחבי העולם הערבי, החלישה את מדינות ערב וחיזקה את האסלאם הקיצוני.
בכמה מדינות ערביות היא הביאה למהפכות ובמדינות אחרות למלחמות אזרחים.

הטלטלה הענקית שנבעה מסיבות של עוני, רעב, אבטלה, שחיתות של המשטרים הערבים והפרת זכויות אדם, יצרה תחושות כעס ותסכול חסרות תקדים בקרב האזרחים הערבים, אולם בחלוף ארבע שנים הם לא הצליחו להשתחרר מהן.
המצב בעולם הערבי רק המשיך להסתבך והתסכול גבר עם הופעת התופעה החדשה הנקראת ארגון "המדינה האסלאמית" שבראשו עומד אבו בכר אלבגדאדי.

נראה כי טיעון המאבק נגד ישראל שעליו נשענו רוב המשטרים הערבים כדי לשמור על כס השלטון תחת סיסמת ה"אחדות נגד האויב הציוני" כבר איננו מספק וייתכן כי הוא יתחלף בסיסמא חדשה של "המלחמה בטרור של ארגון המדינה האסלאמית".
הארגון הזה הפך לסכנה המידית של המשטרים הערבים.

השאלות הקשות

פרשנים רבים בעולם הערבי מנסים לפענח מי עומד מאחורי ארגון "המדינה האסלאמית" ומציגים שורה של שאלות מעניינות:

כיצד הצליח הארגון להתפשט במהירות גדולה יחסית לכמה מדינות ערביות?

מהם מקורות המימון של הארגון ומאין הוא משיג את אמצעי הלחימה שלו?

אם הארגון הוא אכן ארגון אסלאמי, מדוע אינו פועל נגד ישראל ומתמקד רק בפעילות במדינות ערב?

מדוע ארצות הברית איננה מוכנה לנהל מערכה יבשתית נגדו כדי להביסו?

ניתן לחלק לשני מחנות את האסכולות של הפרשנים בעניין הזה.

תאוריית הקונספירציה

האסכולה הראשונה מחזיקה ב"תיאוריית הקונספירציה" כי ארצות הברית וישראל הן העומדות מאחורי ארגון "המדינה האסלאמית".
המחזיקים בדעה הזו טוענים כי השיקול העיקרי המוביל את המדיניות האמריקנית במזרח התיכון הוא אבטחת קיומה של ישראל וביטחונה וכי ישראל היא המרוויחה העיקרית מהפעולות של ארגון "המדינה האסלאמית".
הם גורסים כי ארצות הברית הקימה את הארגון הזה כדי להרוס את העולם הערבי מבפנים ולחלק אותו מחדש. לכן טבעה ארצות הברית מונח חדש הנקרא "המלחמה נגד הטרור" כדי לנגח את הערבים זה בזה כשמטרתה האמתית היא לנהל את הטרור ולא להילחם בו.

לא מדובר בהמצאה חדשה, האמריקנים כבר עשו בעבר שימוש בתנועות אסלאמיות למטרותיהם. למשל באפגינסטן, דבר שהכשיר את הדרך להקמתו של ארגון אל-קאעדה.
לדבריהם, ארצות הברית הצליחה כבר בחלק ממטרותיה. היא גרמה להריסתן של עיראק וסוריה והפכה אותן למדינות כושלות בעלות עתיד לא ברור, ועכשיו היא מנסה להביא את מצרים, ירדן ולוב למצב דומה.

האחים המוסלמים

האסכולה השנייה גורסת כי תנועת "האחים המוסלמים" שנוסדה במצרים ב1928 על ידי האימאם חסן אלבנא היא שורש הרע במזרח התיכון.

מחזיקי האסכולה הזו טוענים כי המתרחש בעולם הערבי כיום נובע מרצונה של התנועה לתפוס את השלטון במדינות ערב כפי שעשתה במצרים, תוניסיה, סודאן ורצועת עזה.
התנועה ניצלה את תופעת "האביב הערבי" בתמיכתה של קטאר ואת שיתוף הפעולה של ממשל אובאמה המסרב להתייחס אליה כתנועת טרור.
היא הצליחה לסבך את סוריה ולוב במלחמות אזרחים וכמעט הצליחה גם במצרים אך הצבא המצרי בראשותו של הנשיא א-סיסי הצליח לעצור בעדה.

לדבריהם, כל הגופים האסלאמיים הקיצוניים שצמחו מאז החל "האביב הערבי" כולל ארגון "המדינה האסלאמית", מקורם בתנועת "האחים המוסלמים" שכל מטרתה היא להשתלט על חלקים נרחבים בעולם ולהקים את "החליפות האסלאמית".
רק לאחרונה סיפר השיח' יוסף קרדאווי, אחד המנהיגים הבולטים של התנועה, כי אוסאמה בן לאדן צמח וגדל בתוך התנועה.

שתי האסכולות האלה מתקיימות זו בצידה של זו, אולם הנטייה הגוברת היא לאמץ את "תיאוריית הקונספירציה".

תמיד נוח להאשים את ישראל בכל האסונות והצרות של העולם הערבי.