עבור לתוכן העמוד
Menu

הקשרים של חמאס עם איראן וסעודיה

התפתחויות שחלו באחרונה במזרח התיכון משפיעות על היחסים של תנועת חמאס עם איראן וסעודיה ועל אפשרות הקמת בריתות וחידוש קואליציות ישנות של תנועת חמאס. ההתפתחויות קשורות למצב ברמת הגולן ולמתקפת הנגד של חיזבאללה וסוריה המכוונת להקמת חזית נוספת מול ישראל. הן קשורות גם למותו של מלך סעודיה עבדאללה בן עבד אלעזיז והשתלטות המורדים השיעים (חות'ים) […]

התפתחויות שחלו באחרונה במזרח התיכון משפיעות על היחסים של תנועת חמאס עם איראן וסעודיה ועל אפשרות הקמת בריתות וחידוש קואליציות ישנות של תנועת חמאס.

ההתפתחויות קשורות למצב ברמת הגולן ולמתקפת הנגד של חיזבאללה וסוריה המכוונת להקמת חזית נוספת מול ישראל. הן קשורות גם למותו של מלך סעודיה עבדאללה בן עבד אלעזיז והשתלטות המורדים השיעים (חות'ים) על תימן, הנחשבת לחצר האחורית של סעודיה, והמסמלת את התגברות השפעתה של איראן באזור.

הקשרים עם איראן
לפני כחודשיים ביקרה באיראן משלחת רמת דרג של תנועת חמאס. מטרת הביקור הייתה להחזיר לקדמותם את היחסים של חמאס עם איראן, יחסים שהתקררו בעקבות עמדתה של חמאס כלפי מלחמת האזרחים בסוריה.
איראן אמנם המשיכה לתמוך בתנועת חמאס ולהזרים אמצעי לחימה לרצועת עזה, אך היחסים נפגעו בעיקר במישור המדיני.
נראה שבאיראן חלוקות הדעות לגבי הקשר עם תנועת חמאס.
מחד, יש גורמים התומכים בהמשך הקשר עם חמאס ללא תנאים כדי לשקם את "ציר ההתנגדות"(חמאס-סוריה-חזבאללה). ומאידך, ישנם גורמים אחרים שמנסים לחבל בקשר הזה ובמיוחד בקשר בין ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, לבין ההנהגה האיראנית.

אחד הסימנים הבולטים למחלוקת הזו באיראן היא העובדה שהביקור המתוכנן של ח'אלד משעל בטהרן, שאמור היה להתקיים מזמן ולהוות את גולת הכותרת של שיקום היחסים בין חמאס לטהרן, מתעכב כבר זמן רב ולא נקבע לו עדיין תאריך.
בשבועיים האחרונים החלה מתקפה תקשורתית,  באמצעי התקשורת המקורבים לחזבאללה, על ח'אלד משעל, כדי שישנה את עמדתו בנושא מלחמת האזרחים בסוריה.

גורמים באיראן ובאמצעי התקשורת שלה, טוענים כי קיימת בעיית פרוטוקול בכל הקשור לפגישה בין ח'אלד משעל לבין עלי ח'מינאי, המנהיג העליון של איראן, כדי ליישב את המחלוקות בין הצדדים. אך בחמאס אומרים כי ח'אלד משעל עומד על כך שיפגוש את הדרג המנהיגותי העליון באיראן בהתאם למעמדו.

חוסיין ריוואן, הפרשן הפוליטי האיראני אמר לביטאון החמאס "אלרסאלה" ב-11 בפברואר כי: "אין וטו על פגישה בין ח'אלד משעל לבין עלי חמינאי, אך להנהגה בטהרן יש עמדה מיוחדת כלפי ח'אלד משעל והנהגת חמאס בכל הקשור למשבר בסוריה".
מקורות בתנועת חמאס מסבירים כי מועצת "השורא" (המועצה המייעצת) של התנועה היא זו שקובעת את ההחלטות בעניין סוריה ולא ח'אלד משעל באופן אישי.

נראה כי לשני הצדדים יש אינטרסים משותפים לשוב ולהדק את הקשר ביניהם אולם בחמאס טוענים כי הכדור במגרשה של איראן וכי ממתינים להחלטה שלה בעניין ביקורו של ח'אלד משעל בטהרן.

הקשרים עם סעודיה
בחודש מרץ בשנה שעברה, דירגה סעודיה את תנועת "האחים המוסלמים", תנועת האם של חמאס, ברשימת ארגוני הטרור שאסור להשתייך אליה או לתמוך בה. ברשימה הופיעו גם דאע"ש, חזבאללה, ארגון "ג'בהת אלנוצרה" וקבוצת החות'ים בתימן.

בשנתיים האחרונות חל קיפאון ביחסים בין סעודיה לתנועת חמאס בגלל המצב במצרים ומהלך הדחתו של הנשיא מורסי, מבכירי תנועת "האחים המוסלמים", שסעודיה תמכה בו.

מאז עלייתו לשלטון של מלך סעודיה החדש, סלמאן בן עבד אלעזיז, מופצות באמצעי התקשורת הערבים ידיעות על התקרבות צפויה בין סעודיה לבין התנועות האסלאמיות "המתונות" (בהשוואה לארגונים הסלפים הג'יהאדיסטים) ובהן תנועת חמאס.

על פי ידיעות אלה, סדר היום של המלך הסעודי החדש יעסוק בסוריה, תימן ומצרים.
על פי מקורות בחמאס, מלך סעודיה החדש, איננו מרוצה ממדיניות קודמו בשנתיים האחרונות שהביאה להתחזקות ההשפעה האיראנית באזור, והוא צפוי לשנות את המדיניות הסעודית.
אותם מקורות מעריכים כי הוא יקפיא את מאמצי הפיוס בין מצרים לקטאר ויקים ציר חדש עם קטאר, טורקיה ותנועת "האחים המוסלמים". זאת מכיוון שזהו הציר היחידי היכול להתמודד בהצלחה עם ההשפעה הגוברת של איראן השיעית ושל הארגונים הסונים הג'יהאדיסטים.

תנועת חמאס אמורה להרוויח משיפור היחסים בין סעודיה לבין תנועת "האחים המוסלמים" מכיוון שלסעודיה יש מנופי לחץ אפקטיביים על מצרים והיא יכולה להשפיע על הנשיא המצרי א-סיסי לשנות את יחסו כלפי חמאס.
בחמאס מעריכים כי מלך סעודיה החדש יפעל לפיוס לאומי במצרים בין הנשיא א-סיסי לתנועת "האחים המוסלמים".

ד"ר אסמעיל רדוואן, מבכירי חמאס ברצועת עזה אמר ב-12 בפברואר לביטאון חמאס "אלרסאלה" כי: "תנועת חמאס מצפה ליצור "קשר מיוחד" עם סעודיה אך הקשר הזה לא יהיה על חשבון מדינה ערבית או אסלאמית, כולל איראן".