עבור לתוכן העמוד
Menu

הפיוס בין מצרים לקטאר קורס

הקפאת הפיוס מותו של מלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אלעזיז, הביא להקפאת הפיוס בין מצרים לקטאר. זאת לאחר שהוסכם, בתיווך סעודי, על "רגיעה תקשורתית" בין שתי המדינות והפסקת ההסתה נגד מצרים בערוץ אל-ג'זירה המשודר מקטאר. באחרונה התחדשה ההסתה הארסית נגד מצרים בעיתונות הכתובה של קטאר ובערוץ אל-ג'זירה, כאילו הפיוס מעולם לא היה. מצרים מאשימה את […]

הקפאת הפיוס

מותו של מלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אלעזיז, הביא להקפאת הפיוס בין מצרים לקטאר. זאת לאחר שהוסכם, בתיווך סעודי, על "רגיעה תקשורתית" בין שתי המדינות והפסקת ההסתה נגד מצרים בערוץ אל-ג'זירה המשודר מקטאר. באחרונה התחדשה ההסתה הארסית נגד מצרים בעיתונות הכתובה של קטאר ובערוץ אל-ג'זירה, כאילו הפיוס מעולם לא היה.

מצרים מאשימה את תנועת "האחים המוסלמים", שהוצאה מחוץ לחוק במצרים, כי היא עומדת מאחורי מסע ההסתה החדש נגדה.

המתיחות המחודשת בין מצרים לקטאר היא כבר מעבר להסתה האנטי מצרית באמצעי התקשורת. שר החוץ המצרי סאמח שוכרי, עזב שלשום את האולם בכינוס הביטחוני במינכן כששר החוץ הקטארי ח'אלד עטיה החל לנאום וכעת מתברר כי השתתפותה של קטאר בוועידה הכלכלית הגדולה בשארם א-שיח' בחודש הבא איננה מובטחת כלל.

מדובר בוועידה חשובה מאוד לשיקום הכלכלה של מצרים שאמורות להשתתף בה יותר מ-120 מדינות. מצרים תנסה לגייס בוועידה זו סכום של יותר מ10 מיליארד דולר.

מהי עמדתו של מלך סעודיה החדש?

המפתח לחידוש הפיוס בין מצרים לקטאר והפסקת מסע ההסתה הארסי נגד  מצרים הוא בידיו של מלך סעודיה החדש, סלמאן בן עבד אל-עזיז.

עד כה אין שום סימן המעיד מהן כוונותיו והאם הוא מתכוון להמשיך את ניסיונות הפיוס בין מצרים לקטאר בהם החל קודמו עבדאללה בן עבד אלעזיז שהלך לעולמו.

גם מדיניותו כלפי קטאר איננה ברורה עד כה.

האם הכפיש הנשיא המצרי א-סיסי את מדינות המפרץ?

במרכז מסע ההסתה החדש נגד מצרים עומדת הדלפת הקלטות של שיחות שקיים הנשיא המצרי א-סיסי, בזמן ששימש כשר ההגנה, עם מנהל לשכתו עבאס כאמל ועם הרמטכ"ל מחמוד חיג'אזי. בשיחות הוא מביע זלזול בסעודיה ובמדינות המפרץ ואומר כי "יש להן אוצרות של כסף " והן "מעין מדינות".

לא ברור עד כה אם מדובר בהקלטות אותנטיות או בזיוף ומהו מקור ההדלפה, אולם ערוץ הטלוויזיה "מכמלין" המקורב לתנועת "האחים המוסלמים" החל לשדר באינטנסיביות את ההקלטות בסיוע פעיל של ערוץ אל-ג'זירה שגיבה אותן בראיונות עם מנהיגי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים אחרי הדחת הנשיא מורסי.

נשיא מצרים א-סיסי, קיים בעקבות פרסום ההקלטות סבב טלפונים עם מלך סעודיה החדש סלמאן בן עבד אלעזיז, עם אמיר כווית צבאח אל אחמד, עם מלך בחריין חמד בן עיסא ועם יורש העצר של אבו דאבי השיח' מחמד בן זאיד.

לא ידוע מה נאמר בשיחות עימם אולם בכמה מאמצעי התקשורת הערביים נמסר כי מלך סעודיה הבטיח כי לא ישתנו היחסים בין סעודיה למצרים.

לעומת זאת טוענים כמה מראשי תנועת "האחים המוסלמים" כי המלך הסעודי החדש ישנה את מדיניות קודמו כלפי מצרים וישפר את הקשרים עם תנועתם.

טורקיה משמשת כפלטפורמה להסתה נגד מצרים

העיתון הטורקי הנפוץ "הורייאט", פרסם ב-7 בפברואר כתבה המתארת כיצד מאפשרת טורקיה לשלושה ערוצי לוין בשפה הערבית ("אלשרק", "ראבעה" ו "מצר אלאן" ) המזוהים עם תנועת "האחים המוסלמים"  לשדר משטחה שידורים ובהם קריאות מוות לאנשי הצבא והמשטרה במצרים.

על פי הדיווח, הערוצים האלה גם שידרו איומים לאזרחים זרים השוהים במצרים ודרשו מהם לעזוב את המדינה לפני כינוס הועידה הכלכלית הגדולה בשארם א-שיח' ב-13 בחודש הבא.

עוד דווח בכתבה כי מנהיגי "האחים המוסלמים" השוהים באיסטנבול, הגבירו את פעילותם נגד מצרים לאור ההערכה שלהם כי צפוי שינוי גדול בעולם הערבי לאחר מותו של מלך סעודיה עבדאללה בן עבד אלעזיז.

השלטון המצרי מאשים את תנועת "האחים המוסלמים" כי היא מנסה לעורר גל אלימות חדש במדינה כדי להפיל את שלטונו של א-סיסי וכי מסע ההסתה החדש שלה נועד לחבל בוועידה הכלכלית החשובה בחודש הבא וליצור תחושה כי מצב היציבות ומצב הביטחון במצרים מעורער.