עבור לתוכן העמוד
Menu

הסיבה האמיתית לביקורו של מחמוד עבאס בסעודיה

העיתון "אלראי אליום" חשף ב-25 בפברואר את הסיבה האמיתית לביקור הפתע של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בסעודיה ב-23 בפברואר. עבאס הגיע לסעודיה, ומלך סעודיה החדש – סלמאן בו עבד אלעזיז, קיבל את פניו בשדה התעופה בריאד. מדובר בביקור רשמי ראשון של מחמוד עבאס מאז קיבל מלך סעודיה את השלטון לפני יותר מחודש. הביקור כולו נמשך […]

העיתון "אלראי אליום" חשף ב-25 בפברואר את הסיבה האמיתית לביקור הפתע של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בסעודיה ב-23 בפברואר.

עבאס הגיע לסעודיה, ומלך סעודיה החדש – סלמאן בו עבד אלעזיז, קיבל את פניו בשדה התעופה בריאד.

מדובר בביקור רשמי ראשון של מחמוד עבאס מאז קיבל מלך סעודיה את השלטון לפני יותר מחודש.
הביקור כולו נמשך שעתיים בלבד, מחמוד עבאס הגיע ללא מלוויו הקבועים בביקוריו בחו"ל ובפגישה השתתפו יועציו נביל אבו רודינה, מג'די אלח'אלדי ומחמוד עבאש וכן בסאם אל-אע'א השגריר הפלסטיני בסעודיה.

על פי הדיווח בעיתון, סעודיה יזמה את הביקור בעקבות בקשתן של ארצות הברית ומדינות נוספות. זאת כדי שהמלך הסעודי יבקש ממחמוד עבאס לעצור בשלב הזה, תכניות פלסטיניות שונות, שיו"ר הרש"פ מתכנן בתגובה להחלטת ישראל להקפיא את העברת כספי המיסים שהיא גובה עבור הרשות הפלסטינית.

העיתון דיווח כי ארצות הברית חוששת מהחלטות חדשות של הרשות הפלסטינית ובראשן הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל. לכן היא פועלת באמצעות בנות בריתה לשכנע את מחמוד עבאס לדחות את הצעדים שהוא מתכנן עד לאחר הבחירות בישראל. זאת מתוך חשש שהימין הישראלי בראשות נתניהו ינצל את הדבר לצרכים פוליטיים.

"אלראי אליום" מסר מפי מקורות פלסטינים כי מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז יעץ למחמוד עבאס לדחות בשלב הזה את הצעדים שתכנן, ולהסתפק בינתיים בבקשה שהגישה הרש"פ להתקבל כחברה בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג.
העיתון לא ציין מה הייתה תגובתו של מחמוד עבאס לדברים והאם קיבל את עצתו של מלך סעודיה.

יו"ר הרש"פ אמור לכנס בשבוע הבא ברמאללה (ב4 במרץ) את המועצה המרכזית של אש"ף לדיונים שיימשכו יומיים ויעסקו בהתפתחויות המדיניות האחרונות, מצוקתה הכספית של הרש"פ, שיקום רצועת עזה, צעדי הרש"פ בזירה הבינלאומית והפעלת "ההתנגדות העממית".
על פי מקורות באש"ף יש בכינוס המועצה המרכזית של אש"ף שבועיים לפני הבחירות לכנסת בישראל ניסיון להשפיע על דעת הקהל בישראל.

המקורות טענו כי מדובר בכינוס מכריע שידון באפשרות פירוק הרש"פ או הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל נוכח המצב הכלכלי הקשה שבו נתונה הרשות הפלסטינית.
כאיד אלע'ול, חבר הלשכה המדינית של ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין (חז"ע) אומר כי ארגונו ידרוש בכינוס "להשתחרר מן המגבלות של הסכם אוסלו".

איומים כאלה, בדבר פירוק הרשות והפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל, כבר נשמעו בעבר מצדו של מחמוד עבאס אך הוא לא קיבל החלטות בנושא. הפעם טוענים באש"ף כי הוא רציני ומתכוון להעביר החלטות חשובות.

המועצה המרכזית של אש"ף הינה הגוף המקשר בין הועד הפועל של אש"ף בין המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) ויש לה את הסמכות לקבל החלטות במקרה שלא ניתן לכנס את המועצה הלאומית הפלסטינית.
מקורות ברשות הפלסטינית אומרים כי המועצה המרכזית של אש"ף תקבל בכינוס החלטות חשובות אך ביצוען יידחה עד לאחר הבחירות בישראל באמצעות הטענה כי הדבר מצריך קבלת "מטרייה" וגיבוי מהליגה הערבית כפי שעשה מחמוד עבאס בעבר.
בינתיים ישיג עבאס השפעה על דעת הקהל בישראל לפני הבחירות וינסה לשוב ולהעלות את הנושא הפלסטיני לראש סדר היום הבינלאומי.

על פי מקור באש"ף, מחמוד עבאס ינסה לסחוט, באמצעות ההחלטות שיתקבלו בכינוס, תמיכה אמריקאית בהצעת ההחלטה הערבית-צרפתית שהוא רוצה להגיש למועצת הביטחון של האו"ם בדבר קביעת לוח זמנים לסיום "הכיבוש הישראלי בשטחים".

ההזמנות לכינוס המועצה המרכזית של אש"ף כבר נשלחו, אם הכינוס ידחה עד לאחר הבחירות בישראל יהיה זה סימן שמחמוד עבאס נכנע ללחצים הסעודים-אמריקנים.

אם הכינוס יתקיים בכל זאת, מחמוד עבאס יהיה במלכוד כיוון שיש ציפייה גדולה בקרב פלגי אש"ף כי יתקבלו בו החלטות חשובות. יהיה קשה למחמוד עבאס למסמס אותן אחרי הציפיות הגבוהות שהוא יצר לקראת הכינוס.