עבור לתוכן העמוד
Menu

הזירה הלבנונית – נכס אסטרטגי של איראן

גנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה הגיע ללבנון מיד לאחר הלווית הגנרל האיראני שנהרג בפעולה בקונטרה. סולימאני נפגש בביירות עם חסן נסראללה ומפקדים בכירים בחזבאללה. לאחר מכן הוא הגיע לבית  משפחת מוע'ניה, שהתכנסה לישיבת אבל בבית סבו של ג'יהאד מוע'ניה, אבי אימו, שהוא גם אביו של מוסטפא בדר אלדין – מפקד הזרוע […]

גנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה הגיע ללבנון מיד לאחר הלווית הגנרל האיראני שנהרג בפעולה בקונטרה. סולימאני נפגש בביירות עם חסן נסראללה ומפקדים בכירים בחזבאללה. לאחר מכן הוא הגיע לבית  משפחת מוע'ניה, שהתכנסה לישיבת אבל בבית סבו של ג'יהאד מוע'ניה, אבי אימו, שהוא גם אביו של מוסטפא בדר אלדין – מפקד הזרוע הצבאית של החזבאללה שהחליף את עימאד מוע'ניה. בחצות הלילה הלך סולימאני לפקוד את קברו הטרי של ג'יהאד מוע'ניה.

סולימאני לא הסתפק בהנחת זרי פרחים על הקבר, כפי שנהגו עשרות אורחים איראנים רמי מעלה שעלו על קברו של אביו של ג'יהאד, עמאד מוע'ניה, מאז נהרג בפברואר 2008. סולימאני התיישב על קברו של ג'יהאד, החזיק בקוראן וקרא את פרק הפאתיחה לעילוי נשמתו. תמונתו של סולימאני יושב על הקבר הופצה ברחבי הרשת כדי להבליט את הקשר המיוחד, שהפך לסמל, שבין המפקד האיראני האחראי על ייצוא המהפכה האסלאמית לבין בן טיפוחיו בלבנון.

10945108_783105765097672_2718067643316719310_o
סולימאני יושב על קברו של ג'יהאד מוע'ניה

 

יותר מאשר לכבד את משפחת מוע'ניה, אליה הגיע כאמור באופן אישי, בא סולימאני לנסראללה ולבכירי מפקדיו על מנת לוודא שתגובת חזבאללה לפעולה בקוניטרה לא תחרוג מעבר לאירוע הנקודתי. זאת, למרות שנהרגו בו גנרל איראני בכיר במשמרות המהפכה ומפקדים בכירים בחזבאללה. בנקודת הזמן הנוכחית, איראן איננה רוצה מלחמה בלבנון. זאת, בעיקר מחשש שחזבאללה תצטרך להפעיל במהלכה את זרוע הטילים האסטרטגית שנבנתה בלבנון למטרה אחת –   הרתעת ישראל מתקיפת מתקני הגרעין באיראן.

לא פחות חשוב מכך, הערכת המצב של חמנהאי גורסת שאיראן עומדת לזכות בהסכם טוב מבחינתה עם ארה"ב בסוגיית הגרעין. על כן הורה לסולימאני לדאוג שחזבאללה לא תיתן לישראל עילה כלשהי לסכל הסכם זה במהלך כוח בלבנון. לפיכך, ביקורו של סולימאני בביירות בא להבטיח שתגובת חיזבאללה תהיה  מדודה, מדויקת וכזאת שלא תיתן לישראל כל עילה לפתוח במהלך כוח שיוביל למלחמה.

מבחינת איראן יש לשמר את הזירה הלבנונית כנכס אסטרטגי, או כפי שהוא נתפסת בטהראן כקו ההגנה הראשון של איראן מול ישראל ובא בעת לטפח את החזית החדשה מסוריה שם הוקמה "חזבאללה סוריה" כהמשך לקו ההגנה מלבנון וכחזית חדשה מול ישראל.

אכן, תגובת חזבאללה הייתה נקודתית ולגיטימית מבחינתה של איראן בכל הקשור ליעד הצבאי שנבחר ולמיקום הגיאוגרפי המצוי במחלוקת בינלאומית. אולם, בה בעת, מרכזת עתה איראן את עיקר המאמץ המודיעיני שלה ושל חיזבאללה לתגובת נקם קשה שמיועדת להיות מחוץ לגבולות האזור. המטרה היא לפגוע ביעדים ישראליים או יהודיים במקום ובזמן שיתאפשר מבחינת היכולת להוציא לפועל את פיגוע הנקמה. מפקד משמרות המהפכה, הגנרל עלי ג'עפרי רמז על כך בהדגישו כי "ישראל צריכה לצפות לתגובה עוצמתית בכל מקום בעולם". ונסראללה בנאומו האחרון ביום הזיכרון להרוגי פעולת קוניטרה הבהיר כי כללי המשחק שהיו קיימים עם ישראל לפני פעולת קוניטרה, אינם קיימים עוד. הוא הזכיר את פעולת החיסול של מנהיג חיזבאללה השני עבאס מוסאוי, כדי לרמוז על מחיר החיסול שנגבה מישראל, שהיה אז פיצוץ שגרירות ישראל בארגנטינה ב- 1992, כמודל לתגובה.

בכך מבקש נסראללה לסמן את אחדות המטרה שבין איראן וחזבאללה בגולן כפי שניסח זאת בנאומו האחרון.

פורסם לראשונה ב-1.2.2015