עבור לתוכן העמוד
Menu

חיזבאללה ואיראן ניסו לאחד את הכוחות בסוריה נגד ישראל

חיסולם של בכירי חיזבאללה בגולן, יחד עם גנרל איראני, חשף את האסטרטגיה של איראן ושל חיזבאללה לצאת מן המשבר שבו הם שרויים בסוריה ובלבנון. עיקר האיום עליהם מצוי בעיירה ערסאל בצפון לבנון, לא רחוק ממעוז הסונה הרדיקלית טריפולי. העיירה מכותרת, וחלקים בה כבושים בידי כוח משולב של אל-נוסרה ודאעש. זאת הפירצה הגדולה שמתוכה עלולים כוחות […]

חיסולם של בכירי חיזבאללה בגולן, יחד עם גנרל איראני, חשף את האסטרטגיה של איראן ושל חיזבאללה לצאת מן המשבר שבו הם שרויים בסוריה ובלבנון. עיקר האיום עליהם מצוי בעיירה ערסאל בצפון לבנון, לא רחוק ממעוז הסונה הרדיקלית טריפולי. העיירה מכותרת, וחלקים בה כבושים בידי כוח משולב של אל-נוסרה ודאעש. זאת הפירצה הגדולה שמתוכה עלולים כוחות הסונה הרדיקלית לשטוף את לבנון ולקעקע את חיזבאללה. כרגע חיזבאללה מצליח לסתום את הפירצה הזאת, לא מעט בדיפלומטיה. הוא מנצל את העובדה שכוחות אל-נוסרה הם האגף הצבאי של האחים המוסלמים ולחאלד משעל יש השפעה גדולה בתוכם, הודות לעובדה כי סייע לאל-נוסרה בהקמת התאים הראשונים במחנות הפליטים בסוריה, וגם אגף דיף/זהאר בעזה שמר על קשר חזק עם חיזבאללה ואיראן לאורך כל השנים, גם כאשר דובר על כך שסוריה ניתקה את קשריה עם חמאס.

על פי הידיעות מן השבוע שעבר, כוחות דאעש מתקרבים לדמשק והם כבר חדרו למחנה הפליטים ירמוכ. אם כך, "הדיפלומטיה", שעוצרת בינתיים את כוחות הסונה הרדיקלית בערסאל, עלולה לבוא לידי סיום בקרוב.

התחזקות הכוחות הסוניים בגולן מעמידה אתגר דומה לאתגר ערסאל גם בדרום לבנון. מכאן, שחיזבאללה ואיראן תכננו, על ידי התעוררות חזית הגולן נגד ישראל, להכריח את כל הכוחות בסוריה להתאחד נגד ישראל ולהקל מעל הלחץ הגובר על השיעה והמשטר של אסד.

אבל מה שיש לשים לב אליו הוא שמתוך העדה השיעית בלבנון התעוררה מגמה, שאין לדעת כרגע מה עוצמתה, הגורסת בדיוק ההפך – שדווקא בגלל התחזקות סכנת דאעש ו-אל-נוסרה על השיעים יש לנתק את הקשר עם איראן, שהיא סיבת המשבר השיעי בלבנון, ודווקא להתחבר עם ישראל. מי שעומד בראש הזרם הזה הוא שייח' סובחי טופיילי, ממייסדי חיזבאללה.

רפרוף באתרים חברתיים בלבנון מגלה כי יש דעה רווחת בין הגולשים שישראל הצליחה לחדור עמוק לתוך המנגנון הצבאי של חיזבאללה. חיזבאללה עצמו פרסם כי חשף "בוגדים" ששיתפו פעולה עם ישראל.

האם התובנות של שייח' טופיילי חדרו לתוך חיזבאללה עצמו? ימים יגידו.