עבור לתוכן העמוד
Menu

האסטרטגיה הפלסטינית: בינאום הסכסוך בשילוב עם אינתיפאדה עממית

העיתון אל-קודס המזרח ירושלמי חשף בסוף השבוע את תוכן השיחה בין יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, לבין שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שעסקה בדיון במועצת הביטחון של האו"ם. לדברי העיתון, כשנואש קרי מלשכנע את מחמוד עבאס לסגת מהמהלך הוא איים עליו במילים: "אתה תאבד את הרשות, אתה תאבד את פתרון שתי המדינות ואתה תאבד את […]

העיתון אל-קודס המזרח ירושלמי חשף בסוף השבוע את תוכן השיחה בין יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, לבין שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שעסקה בדיון במועצת הביטחון של האו"ם. לדברי העיתון, כשנואש קרי מלשכנע את מחמוד עבאס לסגת מהמהלך הוא איים עליו במילים: "אתה תאבד את הרשות, אתה תאבד את פתרון שתי המדינות ואתה תאבד את עצמך".

אבל מחמוד עבאס נשאר בשלו, הוא אינו מוכן לוותר והמסר שהוא משדר לפלסטינים ולמדינות העולם הוא שלפלסטינים אין מה להפסיד והוא הולך עד הסוף – תהיינה תוצאות האסטרטגיה שלו אשר תהיינה.

את האסטרטגיה החדשה הגדיר היטב מחמד אשתייה, חבר הועדה המרכזית של פתח ואחד המקורבים ביותר למחמוד עבאס.

בראיון לרשת אלג'זירה אמר שתייה:

"הרשות הפלסטינית יודעת שהבעיה שלה היא צודקת, כל הקלפים בידי הפלסטינים הם קלפים מנצחים מבחינה משפטית, הפלסטינים עוברים כעת לאסטרטגיה של בינאום הסכסוך עם ישראל, אולם לא תהייה לה הצלחה ממשית אם היא לא תלווה באינתיפאדה עממית לא אלימה".

במקביל, מאיים עבאס בפירוקה של הרשות הפלסטינית ומסירת מפתחותיה לישראל, כדי שתתמודד עם המצב בשטחים בעצמה. על פי מקורות בפתח הוא העביר בימים האחרונים מסרים ברוח הזו לכמה מדינות ערביות.

עבאס מביע במסריו ביטחון עצמי רב ואיננו מביע חשש מהסנקציה שהטילה עליו ממשלת ישראל בדבר הפסקת העברת כספי המסים שהיא גובה עבור הרשות בסך כ-400 מיליון שקלים ומהאפשרות שארה"ב תפסיק את הסיוע השנתי לרשות הפלסטינית.

הכספים שישראל מחזיקה אינם "מתנה" אלא כספים השייכים לפלסטינים, אומרים בכירים ברשות הפלסטינית, ומדובר ב"גניבה רשמית" על ידי ישראל.

המסר הפלסטיני בא לידי ביטוי בצורה חדה במאמר המערכת, שפורסם היום בעיתון אלקודס המזרח ירושלמי תחת הכותרת "הלחץ לא יפתור שום בעיה אלא יביא לפיצוץ". המאמר מסתיים במילים: "הם טועים אם הם חושבים שנכנע ללחצים שלהם ונהיה רשות ללא רשות, כל הלחצים האלה יביאו לפיצוץ בדרכים שונות".

הפלסטינים דורשים ממדינות ערב לפרוס עבורם רשת ביטחון כלכלית, שתיתן להם סיוע בגובה 100 מיליון דולר לחודש, כפי שהובטח להם בוועידות פסגה קודמות, כדי להתמודד עם הסנקציות של ישראל ואולי גם עם סנקציות אמריקניות עתידות.

כמו כן, הם דורשים ממדינות ערב, במיוחד אלה החברות בקואליציה נגד דאעש, להפעיל לחץ על ארה"ב למתן את מדיניותה כלפי הרשות הפלסטינית. הציפיות של הפלסטינים ממדינות ערב אינן גבוהות, הניסיון שלהם עמן הוא גרוע והראיה לכך היא שרוב הכסף שהובטח בוועידת המדינות התורמות בקהיר לשיקומה של רצועת עזה בסך 5.4 מיליארד דולר עדיין לא הגיע.