עבור לתוכן העמוד
Menu

ארגון חיזבאללה ינקום את השפלתו בידי ישראל

החיסול בגולן מהווה השפלה עבור נסראללה שייאלץ להגיב למרות אילוצים משמעותיים

על פי התקשורת הערבית המקורבת לחזבאללה בלבנון שתי נקודות עיקריות מטרידות את צמרת הארגון בעקבות התקיפה באזור קוניטרה ברמת הגולן המיוחסת לישראל שבה חוסלו בכירים של הארגון ושל איראן.

הראשונה, העלבון הצורב ,ההשפלה והמבוכה של מנהיג הארגון השיח' חסן נסראללה אשר טען בראיון טלוויזיוני כי אין נוכחות צבאית של ארגונו ברמת הגולן  והעובדה שלמרות חיסולו של עמאד מורנייה ב2008 שהיה סמל הגבורה של חזבאללה לא הצליח הארגון לשמור על חייו של בנו ג'יהאדשחוסל שש שנים לאחר אביו.

הנקודה השנייה, עוצמת החדירה המודיעינית של ישראל לשורות הארגון והשגת מודיעין מדויק ביותר שאפשר את הצלחת התקיפה. זאת, זמן קצר בלבד לאחר שהחזבאללה אישר כי חשף מרגל בכיר בשורותיו שריגל לטובת ישראל. על פי גורמים בחזבאללה המרגל הוא מחמד שורבא שסיכל לפחות שישה פיגועים שתכנן חזבאללה נגד יעדים ישראלים בחו"ל כדי לנקום את מותו של עימאד מורנייה.

בעקבות לכידתו פירק השיח' נסראללה את יחידה 910 של הארגון האחראית לפעולות הפיגועים בחוץ לארץ.

גיהאד מורנייה עם קסאם סולימאני
ג'יהאד מורנייה עם קסאם סולימאני, מפקד כוח אל-קודס של משמרות המהפיכה

מה תהיה תגובת חזבאללה?

כל הסימנים מעידים על כך  שמדובר בנקודת מפנה, שחזבאללה יגיב על התקיפה וכי מדובר בהחלטה סופית. מאז חיסולו של עימאד מורנייה ב2008 ספג הארגון כמה מכות חזקות מישראל ובהן התקפות על שיירות אמל"ח בסוריה שיועדו עבורו.

חזבאללה לא הגיב עד כה בעוצמה נגד יעדים ישראלים כמו למשל בשיגור טילים לעבר ישראל.

מלבד הנחת מטענים באזור הר דוב פעל הארגון בחו"ל, הוא הוציא לפועל את הפיגוע בבולגריה  ביולי 2012 ועשה עוד כמה ניסיונות פיגוע בחו"ל כתגובה על חיסול עימאד מורנייה.

אולם נראה כי האירוע האחרון היה בבחינת הקש ששבר את גב הגמל, כל יוקרתו של השייח' נסראללה מוטלת כעת על הכף, עיני העולם הערבי נשואות אליו ואם לא יפעל נגד ישראל תהייה זו מכה קשה למעמדו באזור, אמינותו תיפגע והוא ייתפס כנמר של נייר.

מקורות בחזבאללה מסרו כי התגובה "תהיה בקור רוח ובעיתוי המתאים לו" וכי היא "תהיה מדודה בכך שלא תביא למלחמה כוללת אך מתוך מוכנות לתרחיש הגרוע ביותר במקרה שישראל תיחפז ותחליט להיכנס להרפתקה לא מחושבת".

ועדיין, התגובה של חזבאללה תהייה מוגבלת בשל הסיבות הבאות:

המלחמה בסוריה- החזבאללה עסוק מאוד במלחמה בסוריה ובסיוע לבשאר אסד במלחמה עם המורדים, לכן הוא מוגבל ואינו יכול להרשות לעצמו פתיחת חזית רחבה נוספת מול ישראל.

הוא צריך לקחת בחשבון את האפשרות כי ישראל תגיב בתקיפת יעדים בלבנון ואז הוא יצטרך להסביר ללבנונים מדוע הוא מגיב על תקיפה שהייתה בשטח סוריה ומסבך מחדש את לבנון במלחמה עם ישראל.

הפגיעות הקשות בלבנון בזמן מלחמת לבנון השנייה עדיין צרובות בתודעת דעת הקהל הלבנונית.

השיח' נסראללה יצטרך לקחת בשיקוליו את המצב הפנימי בלבנון והדיאלוג שלו עם סיעת "אלמוסתקבל".

שיחות הגרעין- איראן נמצאת בשלב של משא ומתן עם מדינות המערב בנושא הגרעין ובשלב הזה אין לה עניין שמלחמה נרחבת בין חזבאללה לישראל תשבש את המשא ומתן הזה. המשא ומתן אמור להתחדש בחודש הבא.

איראן נחושה לשמר את תכנית הגרעין האיראנית ולא תתמוך בצעדים שעלולים לחבל במשימה זו.

ככל הנראה מדובר בשינוי כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה בין ישראל לחזבאללה.

העימות ביניהם עלול להתרחב אם ינסו חזבאללה ואיראן להקים להם מאחז נוסף ברמת הגולן שישמש כבסיס יציאה לפיגועים נגד ישראל.