עבור לתוכן העמוד
Menu

עשור לשלטונו של מחמוד עבאס

ב-15 בינואר 2015 יציין יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס עשור לבחירתו לתפקיד במקומו של יאסר ערפאת. עבאס ממשיך לשמש בתפקיד זה למרות שעל פי החוקה הפלסטינית כהונתו הסתיימה בינואר 2009, והבחירות שהיו אמורות להתקיים לנשיאות הפלסטינית לא התקיימו מסיבות רבות ומגוונות. רדיו "מונטה קרלו", המשדר בשפה הערבית מצרפת ושנחשב במשך שנים רבות לרדיו בעל אחוז […]

ב-15 בינואר 2015 יציין יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס עשור לבחירתו לתפקיד במקומו של יאסר ערפאת.

עבאס ממשיך לשמש בתפקיד זה למרות שעל פי החוקה הפלסטינית כהונתו הסתיימה בינואר 2009, והבחירות שהיו אמורות להתקיים לנשיאות הפלסטינית לא התקיימו מסיבות רבות ומגוונות.

רדיו "מונטה קרלו", המשדר בשפה הערבית מצרפת ושנחשב במשך שנים רבות לרדיו בעל אחוז האזנה גבוה במזרח התיכון, שידר לפני כמה ימים כתבה המסכמת את עשר שנות שלטונו של עבאס כיו"ר הרשות הפלסטינית. הכתבה מתחה ביקורת על עבאס ועל כך ש"עשר שנים לא הספיקו לו כדי להפוך לסמל פלסטיני כולל ולמפקד שמאחד את כל הפלסטינים דוגמת ערפאת במישור הפנימי והחיצוני".

להלן ציטוטים נבחרים מהכתבה:

במישור הפנימי:

  • הכתבה מציינת כי יש דיבורים ברשות הפלסטינית על כישלונות גדולים במהלך כהונתו של עבאס, בנוסף לעננה של שחיתות המרחפת מעל ראשי בניו ובמיוחד בנו יאסר.
  • במהלך כהונתו "אבדה תנועת פתח את מעמדה המוביל ככוח הגדול ביותר והפופולארי ביותר מבין הפלגים הפלסטינים, זאת לאחר שחמאס השיגה ניצחון מכריע בבחירות 2006, ניצחון שאחריו באה ההיפרדות של רצועת עזה מהגדה המערבית והפיצול הפלסטיני. יש להוסיף לכך את המחלוקת הפנימית בין מחמוד עבאס למחמד דחלאן, ראש מנגנון הביטחון המסכל הקודם ברצועה וחבר הועדה המרכזית של פתח, דבר שהביא להיחלשות התנועה".

במישור החיצוני:

  • "ניתן לומר כי תיק הבעיה הפלסטינית מדשדש במקומו מזה תקופה, לא הושגה בו שום התקדמות מלבד כמה הכרות סמליות בחוגים הבינלאומיים. לכך יש להוסיף את המלחמות שעברו על רצועת עזה, שהוא לא עשה שום דבר בעניינן, וכן את ההתרחקות מהקשר החם עם כמה מדינות שהיו התומכות החשובות ביותר של הבעיה הפלסטינית".

הכתבה מסכמת במילים הבאות:

"עבאס פעל בנושא ענייני החוץ וערך כמה ביקורים, כולל הביקור הנוכחי באלג'יריה, כדי להשיג תמיכה במדינה פלסטינית ונראה כי יושג משהו בתחום הזה באופן סמלי. התקווה היחידה של עבאס היא להשיג שאיפת חמצן כדי להמשיך בחיים הפוליטיים לאחר שנסגרו בפניו כל האופקים".

סיפור מעניין נוסף הנפוץ כעת בשטחים וקשור לשלטונו של מחמוד עבאס ומאפיין את תקופתו בתחום הדמוקרטיה וחופש הביטוי: מדובר בעיתונאית פלסטינית בשם מג'דולין חסונה, שזומנה לחקירה במשרדי התביעה הכללית בשכם בעקבות תלונה שהגיש נגדה מנגנון הביטחון המסכל באשמה של "גידוף הרשות הפלסטינית, הטלת דופי במחמוד עבאס וגינויו, העלבה והסתה".

בחקירה התברר לה כי סיבת המעצר הינה מאמרים ופוסטים שפורסמו בדף הפייסבוק שלה. העיתונאית הפלסטינית הסבירה כי כמה מהפוסטים פוברקו והיא לא כתבה אותם, היא הכחישה את ההאשמות נגדה ושוחררה בתום החקירה עם ריתוק לביתה ונמסר לה כי תועמד לדין בקרוב.

בעקבות האירוע היא שלחה מכתב למחמוד עבאס ובו כתבה "תן לנו למתוח עליך קצת ביקורת, מדובר בביקורת בלבד ולא העלבה או גינוי, זו זכותנו לבקר כל פוליטיקאי".