עבור לתוכן העמוד
Menu

הבסיס החדש של תנועת חמאס בטורקיה

בטורקיה מתבסס בהדרגה המטה הקדמי של חמאס שעבר אליה מדמשק בעקבות המשבר ביחסים של הנהגת חמאס עם המשטר הסורי של בשאר אסד

בסוף השבוע ביקר, במפתיע, באנקרה שבטורקיה ח'אלד משעל יו"ר הלשכה המדינית של חמאס.

הוא השתתף בוועידה השנתית של מפלגת "הצדק והפיתוח" בראש משלחת של חמאס.

ח'אלד משעל שהתקבל על ידי ראש המפלגה אהמט דבוטאולו שהוא גם ראש ממשלת טורקיה, נשא במהלך הכינוס נאום שבו קרא לשחרר את "ירושלים ופלסטין" והתקבל באהדה רבה על ידי הקהל. בכינוס הושמעו גם קריאות להשמיד את ישראל.

על פי מקורות בחמאס ביקורו של ח'אלד משעל בטורקיה הוא שלב בדרך לביקורו הקרוב הצפוי באיראן במסגרת ביסוס הציר החדש איראן-טורקיה-קטאר-חזבאללה.

חוסיין אמיר עבד אלהיאן, עוזר לעניינים ערבים ואפריקאים במשרד החוץ האיראני אישר בסוף השבוע כי ח'אלד משעל יבקר בקרוב באיראן והדגיש את תמיכת איראן בתנועת חמאס ובארגון הג'האד האסלאמי.

בעקבות הפיוס האחרון בין מצרים לקטאר נפוצו שמועות ברצועת עזה כי ייתכן שקטאר תבקש מח'אלד משעל המתגורר בתחומה לעזוב את דוחא כדי לרצות את נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי הרואה בחמאס אויב וחלק מתנועת "האחים המוסלמים" שהוכרזה כתנועת טרור במצרים.אחת האפשרויות שהוזכרה הייתה שח'אלד משעל יעבור להתגורר בטורקיה.

קטאר ממשיכה לתמוך בחמאס וכמה ימים לפני הפיוס עם מצרים ביקר אמיר קטאר השיח תמים בן חמד אל-ת'אני בטורקיה והקים עם ההנהגה הטורקית ועדה עליונה לשיתוף פעולה אסטרטגי.

בטורקיה מתבסס בהדרגה המטה הקדמי של חמאס שעבר אליה מדמשק בעקבות המשבר ביחסים של הנהגת חמאס עם המשטר הסורי של בשאר אסד.

הדמות הבכירה של חמאס בטורקיה היא צלאח אלערורי, ממקימי הזרוע הצבאית של חמאס, שישראל מייחסת לו פעילות טרור ענפה מטורקיה.

בין היתר מיוחסת לו מעורבות בחטיפת ורצח שלושת הנערים הישראלים גלעד שאער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח ז"ל ביוני 2014, הקמת תשתית רחבה בגדה כדי להפיל את שלטונו של מחמוד עבאס, גיוס תשתית חבלנית שתתנקש בחייו של שר החוץ ליברמן ותכנון פיגוע באצטדיון טדי בירושלים.

בכיר חמאס נוסף השוהה בטורקיה הינו עמאד אלעלמי שהיה נציג התנועה באיראן. בחמאס טוענים כי הוא הגיע לטורקיה בחודש נובמבר האחרון לצורך טיפול רפואי בשתי רגליו.

כמו כן שוהים במפקדת חמאס בטורקיה שני פעילי חמאס מחמוד עטון ותייסיר סולימאן ממשוחררי עסקת שליט.

ישראל הגישה תלונה לשר ההגנה האמריקני הייגל ולמטה נאט"ו ודרשה לנקוט צעדים נגד טורקיה על כך שהיא מאפשרת באין מפריע פעילות של מפקדת חמאס באיסטנבול. טורקיה מצידה הכחישה את הדברים.

צלאח אלערורי התראיין בשבוע שעבר לביטאון החמאס "אלרסאלה נט" והכחיש כל פעילות טרור משטחה של טורקיה. הוא שיבח בראיון את ההנהגה הטורקית והתייצבותה לצד העם הפלסטיני וטען כי הנהגת חמאס לא תעשה שום פעילות על אדמת טורקיה שתביך אותה.

טורקיה ממשיכה לתמוך בנחרצות בשלטון חמאס ברצועת עזה,לאחר מבצע "צוק איתן" אף הציעה לשלוח ספינה שתעגון סמוך לחופי עזה ותספק חשמל לתושבי הרצועה.