עבור לתוכן העמוד
Menu

האם ממשלת ההסכמה הלאומית הפלסטינית הגיעה לסוף דרכה?

על פי מקורות בפת"ח ברצועת עזה, בחמאס שוקלים לכנס את המועצה המחוקקת הפלסטינית ולקיים הצבעת אי אמון בממשלת ההסכמה הלאומית כדי להביא לסיום תפקידה.   יוני 2014, חמאס מצטרף לממשלה בלית ברירה בדיוק לפני שישה חודשים, ב-2 יוני 2014 נשבעה ממשלת ההסכמה הלאומית הפלסטינית בראשותו של ראמי חמדאללה אמונים לנשיא מחמוד עבאס. הממשלה הוקמה למורת […]

על פי מקורות בפת"ח ברצועת עזה, בחמאס שוקלים לכנס את המועצה המחוקקת הפלסטינית ולקיים הצבעת אי אמון בממשלת ההסכמה הלאומית כדי להביא לסיום תפקידה.

 

יוני 2014, חמאס מצטרף לממשלה בלית ברירה

בדיוק לפני שישה חודשים, ב-2 יוני 2014 נשבעה ממשלת ההסכמה הלאומית הפלסטינית בראשותו של ראמי חמדאללה אמונים לנשיא מחמוד עבאס.

הממשלה הוקמה למורת רוחה של תנועת חמאס אשר נאלצה להיכנע לתכתיביו של מחמוד עבאס בשל מצוקתה הכספית והמדינית.

תנועת חמאס הייתה במשבר עמוק עם מצרים עקב נפילת שלטון "האחים המוסלמים", בנתק עם איראן וקרע עם סוריה. סעודיה ומדינות המפרץ הפעילו לחץ על קטר המממנת העיקרית של חמאס והיא פנתה לדרך הפיוס עם הפת"ח מבלי שבאמת האמינה בכך והייתה נכונה לוותר על שלטונה ברצועת עזה וההישג ההיסטורי שהשיגה שם תנועת "האחים המוסלמים" בדרך ליישום מטרת העל שלה-הקמת ח'ליפות אסלאמית עולמית.

על פי הסכם הפיוס בין פת"ח לחמאס היו אמורות להתקיים בתקופתה של ממשלת ההסכמה הלאומית בחירות חדשות למועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) לפרלמנט הפלסטיני ("המועצה המחוקקת") ולנשיאות.

ישראל החרימה את ממשלת ההסכמה  הלאומית הפלסטינית למרות שהיא הוכרזה כ "ממשלת טכנוקרטים" והחשיבה אותה כממשלת שבה יושבים נציגים של ארגון חמאס.

ממשלת שיתוק

תקופת ששת החודשים הראשונים של ממשלה זו מתאפיינים בשיתוק מוחלט, היא לא הצליחה להשיג שום מטרה, לא התקיימו בחירות והפיצול והמחלוקות בין פת"ח וחמאס רק הלכו וגברו.

אחרי מבצע "צוק איתן" גם הוטלה על הממשלה המשימה ליישם את הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס ולהיות האחראית לשיקומה של רצועת עזה אולם תהליך שיקום הרצועה מקרטע בגלל הקשיים שעורמת חמאס ויישום הסכם הפסקת האש תקוע בגלל המשבר העמוק בין מצרים לחמאס.

החמאס שוקל לקיים הצבעת אי-אמון

עתידה של ממשלת ההסכמה הלאומית לא ברור. סאמי אבו זוהרי, דובר תנועת חמאס הודיע כי "התקופה החוקית של עבודת ממשלת ההסכמה הלאומית  מוגבלת לשישה חודשים וכי יש לקיים דיון פנימי בעתידה".הוא הבהיר כי עמדת חמאס היא כי כל שינוי בהרכב השרים והמשך פעולתה של הממשלה צריך להיות בהסכמה לאומית מלאה ובדיאלוג. הוא הדגיש כי "חמאס איננה מעוניינת במתיחות ורוצה לשמור על האחדות הלאומית".

בתנועת פת"ח מכחישים כי הסכם הפיוס עם חמאס קבע שכהונת ממשלה ההסכמה הלאומית קצובה לשישה חודשים בלבד. על פי הפירוש של בכירים בפת"ח על פי הסכם זה אחת המשימות של הממשלה הייתה לדאוג לקיומן של הבחירות והסדרת המערכת הפוליטית הפלסטינית.

על פי מקורות בפת"ח ברצועת עזה, בחמאס שוקלים לכנס את המועצה המחוקקת הפלסטינית ולקיים הצבעת אי אמון בממשלת ההסכמה הלאומית כדי להביא לסיום תפקידה.

 

אין ספק שתנועת חמאס הצליחה לשתק את פעילותה של ממשלת ההסכמה הלאומית כדי שלא תצטרך לוותר על שלטונה ברצועת עזה.

בפועל, החמאס עדיין שולט בעזה

הממשלה הזמנית של חמאס בראשותו של איסמעיל הניה אומנם התפטרה לפני חצי שנה כשקמה ממשלת ההסכמה הלאומית בראשות ראמי חמדאללה אך תנועת חמאס המשיכה לשלוט ברצועה באמצעות "ממשלת צללים" שהקימה שם.

תנועת חמאס יוצרת עכשיו מצב שנוח לה, בפועל היא זו ששולטת ברצועה אך רשמית טוען דוברה סאמי אבו זוהרי כי "חמאס איננה שולטת ברצועה עזה וכי ממשלת ההסכמה הלאומית היא האחראית וצריכה למלא את תפקידה".

לא מן הנמנע שמטרתה של תנועת חמאס היא לגרום להתפטרותה של ממשלת ההסכמה הלאומית בראשות חמדאללה מבלי שהאחריות לכך תוטל עליה.