עבור לתוכן העמוד
Menu

ארה"ב שואפת לבנות ברית אסטרטגית עם איראן

לפני ימים אחדים התפרסמה ידיעה כי חיל האוויר האיראני הפציץ מטרות של דאעש (המדינה האסלאמית) בעיראק. איראן מהרה להכחיש את הידיעה, אבל למרבה ההפתעה דווקא ארה"ב מהרה לאשר אותה, ושר החוץ קרי אף שבח את ההתפתחות הזאת. אירוע זה חושף את האסטרטגיה האמריקנית האמתית סביב המלחמה בדאעש. יותר ממה שרוצה ארה"ב להביס את הארגון הטרוריסטי […]

לפני ימים אחדים התפרסמה ידיעה כי חיל האוויר האיראני הפציץ מטרות של דאעש (המדינה האסלאמית) בעיראק. איראן מהרה להכחיש את הידיעה, אבל למרבה ההפתעה דווקא ארה"ב מהרה לאשר אותה, ושר החוץ קרי אף שבח את ההתפתחות הזאת.

אירוע זה חושף את האסטרטגיה האמריקנית האמתית סביב המלחמה בדאעש. יותר ממה שרוצה ארה"ב להביס את הארגון הטרוריסטי הרשע הזה בהקדם, היא מבקשת לבנות על הפלטפורמה של המלחמה בו ברית אסטרטגית עם איראן.

הדברים משולבים בשיחות הגרעין עם איראן, והארכת השיחות האלה נועדה גם לפתח את הקשר האסטרטגי עם איראן לגבי המזה"ת כולו.

הדברים מטרידים מאוד את מדינות המפרץ הערביות, החוששות כעת שהמדיניות האמריקנית תאפשר לאיראן להיות מדינה סף גרעינית ובתמורה לכך, תסייע איראן לארה"ב בקידום האינטרסים שלה במזה"ת.

תסריט כזה אמור להטריד גם את ישראל,, לא רק מן ההיבט העקרוני שלו, אלא גם לגבי התפתחויות אפשריות בסוריה. אם ארה"ב רוצה להסתייע באיראן גם לגבי פתרון בעיית סוריה, הרי פירוש הדבר הוא שארה"ב רואה אינטרס שלה בשמירת הקשת השיעית, העוברת מאיראן לעיראק השיעית דרך משטר הנשיא אסד וחזבאללה.

טורקיה מתנגדת מאוד לתסריט הזה ודורשת מהנשיא אובמה להפיל את הנשיא אסד לפני כל דבר אחר. סירובה של ארה"ב לעשות זאת נתפס בטורקיה כמבחן של "חוסר אמינות", ועל כן היא מחזקת דווקא את קשריה עם דאעש.

מדינות המפרץ הערבי שרויות בבלבול גמור. כווית למשל, מגששת כעת לחדש את קשריה עם הנשיא אסד, בעוד עמדתן של יתר מדינות המפרץ לא ברורה.

מבחינת ישראל, יש פה בעיה מיוחדת, מכיוון שאם אכן בשולי שיחות הגרעין תהיה הבנה אמריקנית לגבי הממשלה העתידית בדמשק, הרי היא תהיה קואליציה של מפלגת הבעת' הקיימת עם האגף הפרו איראני של האחים המוסלמים בראשותו של מאעז אל-חטיב. לא ברור אם תקום ממשלה כזאת, אבל מה שבכן ברור הוא שאם תקום תידרש ישראל להחזיר את הגולן, על מנת "לחזק את הממשלה החדשה בסוריה".