עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מחזקת השפעתה בתוך תנועת החמאס

גורמים בתנועה חמאס מגלים כי איראן שבה וחידשה את השפעתה הרבה על תנועת חמאס, בעקבות ביקורה של משלחת של חמאס בראשותו של מחמד נצר בטהראן בתחילת החודש. תנועת חמאס ייחסה חשיבות רבה לפגישה והמשלחת הוגדרה כמשלחת ב"רמת דרג" והשתתפו בה עוד שלושה חברים מהלשכה המדינית של התנועה, אוסאמה חמדאן, מאהר עביד וג'מאל עיסא. הפגישות עם […]

גורמים בתנועה חמאס מגלים כי איראן שבה וחידשה את השפעתה הרבה על תנועת חמאס, בעקבות ביקורה של משלחת של חמאס בראשותו של מחמד נצר בטהראן בתחילת החודש. תנועת חמאס ייחסה חשיבות רבה לפגישה והמשלחת הוגדרה כמשלחת ב"רמת דרג" והשתתפו בה עוד שלושה חברים מהלשכה המדינית של התנועה, אוסאמה חמדאן, מאהר עביד וג'מאל עיסא.

הפגישות עם הבכירים האיראנים הוגדרו "פגישות חמות", ובין היתר הם נפגשו עם ראש מועצת השורא האיראנית, עלי לאריג'ני. הפגישות עסקו במצב בירושלים, המשך המצור על הרצועה, השלכות מבצע "צוק איתן" ושיקומה של רצועת עזה.

בעצרת הכללית שנערכה בעזה ב-14 דצמבר לציון 27 שנה להקמת תנועת חמאס, נאם אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של התנועה. עוביידה הקפיד להודות בראש ובראשונה לאיראן "על תמיכתה בארגונים הפלסטינים בנשק ובכסף", ורק אחר כך הודה לקטאר וטורקיה על "תמיכתן בבעיה הפלסטינית".

התרחקותה של חמאס מאיראן אירעה ב-2011, על רקע מלחמת האזרחים בסוריה ועמדתה של חמאס כלפי סוריה בתקופה הזו.

במהלך מבצע "צוק איתן" נחשפה המחלוקת בתוך תנועת חמאס בין שני זרמים עיקרים: הזרם שבראשו עומד ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס התומך בציר קטאר-טורקיה ותנועת "האחים המוסלמים" (הציר הסוני), לבין הזרם השני, שבראשו עומד ד"ר מחמוד א-זהאר מבכירי ההנהגה של התנועה בעזה התומך בציר איראן-חיזבאללה (הציר השיעי) ועמו ראשי הזרוע הצבאית של הארגון "עז א-דין אל קסאם".

התחזקותה המחודשת של ההשפעה האיראנית על תנועת חמאס נובעת מהיחלשותה של תנועת "האחים המוסלמים" במצרים בעקבות נפילתו של הנשיא מורסי וההכרזה עליה כ"תנועת טרור" על ידי המשטר החדש בראשות של עבד אל-פתאח אל-סיסי.

סיבה נוספת היא העובדה שתנועת חמאס קיבלה מאיראן סיוע רב בכסף, נשק והדרכה צבאית ומהציר הטורקי-קטארי היא קיבלה בעיקר הבטחות.

ד"ר מחמוד א-זהאר, הנהנה מהתמיכה האיראנית נוקט בקו מיליטנטי נגד הרשות הפלסטינית  ובנאום שנשא לפני כמה ימים הוא האשים אותה בשיתוף פעולה עם ישראל.

ברשות הפלסטינית חוששים מהפעילות החתרנית המחודשת של  חמאס לנסות ולהפיל את שלטונו של מחמוד עבאס בגדה, שסוכלה באחרונה על ידי השב"כ הישראלי, שחשף תשתית נרחבת של פעילי חמאס שתכננה שורה של פיגועים במוסדות הרשות הפלסטינית במטרה לזעזע את שלטונו של עבאס.

בנאומו האחרון הבטיח א-זהאר כי תנועתו תשתלט על הגדה, כפי שהשתלטה על רצועת עזה, ותקים בה כוחות ביטחון ומשטרה – דבר שמעורר דאגה רבה בהנהגה הפלסטינית ברמאללה.

בשבועות האחרונים ביצעה תנועת חמאס מספר ניסויים בירי טילים לעבר הים ובכיריה השמיעו איומים כלפי ישראל בדבר חידוש הירי אם שיקום הרצועה יתעכב.

לא מן הנמנע כי ההתקרבות המחודשת של חמאס לאיראן היא במסגרת ההכנות למתקפה חדשה על ישראל ורצונה "לטרוף את הקלפים" מחדש בעקבות המצוקה הקשה שבה היא שרויה על רקע המתיחות שלה עם מצרים, העמקת הקרע עם הרשות הפלסטינית, השיקום המקרטע של הרצועה והרצון להשפיע על תוצאות הבחירות בישראל.