עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מתרחקת מהפיוס עם פתח ומטרפדת את שיקום רצועת עזה

דובר תנועת הפתח בגדה, אחמד עסאף, פרסם בסוף השבוע הודעה חריפה נגד תנועת חמאס והאשים אותה ב"הפיכה חדשה" נגד הרשות הפלסטינית, פגיעה בפיוס והכשלת ממשלת האחדות הפלסטינית בראשותו של ראמי חמדאללה מפריסת ריבונותה על הרצועה. ההודעה התפרסמה בעקבות החלטת חמאס לסגור את בית המושל באזור מחנות המרכז והוצאת המושל עבדאללה אבו סמהדנה ממנו. המושל הינו […]

דובר תנועת הפתח בגדה, אחמד עסאף, פרסם בסוף השבוע הודעה חריפה נגד תנועת חמאס והאשים אותה ב"הפיכה חדשה" נגד הרשות הפלסטינית, פגיעה בפיוס והכשלת ממשלת האחדות הפלסטינית בראשותו של ראמי חמדאללה מפריסת ריבונותה על הרצועה.

ההודעה התפרסמה בעקבות החלטת חמאס לסגור את בית המושל באזור מחנות המרכז והוצאת המושל עבדאללה אבו סמהדנה ממנו. המושל הינו איש פתח, שמונה לתפקידו על ידי הרשות הפלסטינית.

צעד זה מהווה שלב נוסף בהתדרדרות שחלה בשבועות האחרונים היחסים בין פתח לחמאס, שהחלה באירוע הנחת מטעני חבלה ליד בתיהם של עשרה מבכירי תנועת פתח ברצועה, ביטול העצרת ברצועת עזה, שנועדה לציין מלוא עשר שנים למותו של יאסר ערפאת, ומאמצים שעושה חמאס לכנס את המועצה המחוקקת הפלסטינית כדי להביע אי אמון בממשלת האחדות הלאומית הפלסטינית בראשותו של ראמי חמדאללה.

ממשלה זו הוקמה בהסכמה בין פתח לחמאס.

בתנועת פתח אומרים בגלוי כי ההסכמים שאליהם הגיעה חמאס עם פתח נועדו רק לשרת את האינטרסים שלה והיוו טקטיקה כדי לצאת מהמשבר האזורי, הפוליטי והכספי שבו היא הייתה נתונה. בפועל, תנועת חמאס ממשיכה לשלוט ביד רמה ברצועת עזה, הן מבחינה מדינית והן מבחינה ביטחונית, ומסרבת לאפשר לרשות הפלסטינית דריסת רגל ברצועה.

חמאס לא מאפשרת לפקידי הרשות הפלסטינית להיכנס לעבודה בצד הפלסטיני של המעברים מול ישראל, ובמקביל מודיעה בגלוי כי חדשה את פעולת שיקום המנהרות וייצור הרקטות.

המשך הפיצול בין הגדה לרצועה ובין פתח לחמאס יחבל ללא ספק בתהליך שיקומה של רצועת עזה לאחר מבצע "צוק איתן".

ממשלת האחדות הפלסטינית בראשותו של ראמי חמדאללה הייתה המפתח שעליו הוסכם לקראת כינוס וועידת המדינות התורמות האחרונה בקהיר, לקבלת הכספים לשיקום רצועת עזה בסך 5.4 מיליארד דולר. המתח בין פתח לחמאס והמתיחות בין חמאס למצרים מקשה על חידוש השיחות בקהיר בין משלחת ישראל למשלחת פלסטינית אחת ומאוחדת בחסות מצרית. יתרה מזאת, היחסים בין תנועת החמאס למצרים התדרדרו קשות בעקבות הפיגוע האחרון שארע לפני שבועיים בצפון סיני, שבו נהרגו 33 חיילים מצרים.

את האחריות לפיגוע נטל באופן רשמי ארגון "אנצאר בית אלמקדס", שהפך לאחרונה לחלק מדאעש, אולם, מצרים מאשימה רשמית את חמאס ברצועת עזה במעורבות פעילה בפיגוע ובסיוע לוגיסטי, שהועבר מרצועת עזה לסיני דרך המנהרות לצורך הפיגוע.

זוהי הסיבה לכך שהנשיא המצרי אל-סיסי הורה על הקמת אזור חיץ נרחב בצד המצרי של אזור רפיח. במסגרת מבצע גדול של הצבא המצרי בימים אלה נהרסו כבר, לפי דיווחם של אמצעי התקשורת במצרים, כ-700 בתים פלסטינים לצורך הקמת החיץ.

פעולה זו מקשה מאוד על החמאס בהברחות אמצעי לחימה מסיני לתוך רצועת עזה.

במקביל, מגבירה חמאס את הייצור העצמי של הרקטות. מאז סיום מבצע "צוק איתן" ערכה חמאס מספר ניסויים של ירי רקטות לעבר הים. מדובר בניסויים שנועדו להגדיל את הטווח של הרקטות.

ברשות הפלסטינית מעריכים כי לחמאס אין את היכולת הצבאית הדרושה לחדש כעת את המלחמה מול ישראל, וכי חמאס מעוניינת בהסדר ארוך טווח עם ישראל, שינציח את שליטתה ברצועת עזה.

עם זאת, חמאס פועלת להגביר את ההסתה של תושבי השטחים ל"אינתיפאדה שלישית" נגד ישראל, דבר שיסייע לה גם בזעזוע וערעור מעמדה ויציבותה של הרשות הפלסטינית.

נראה כי ההצהרות של בכירי חמאס לפיהן אופציית הפיוס עם פתח היא אסטרטגיה של התנועה התבררו כלא נכונות, וכי חמאס מעוניינת להמשיך לשלוט באופן מלא ברצועת עזה.

האסטרטגיה היא לשמור על רצועת עזה כהישג גדול של תנועת "האחים המוסלמים", שהצליחה להקים לה מאחז עצמאי הפועל כ"אמירות אסלאמית", כשלב בדרך להקמתה של ה"ח'ליפות האסלאמית" הגדולה.יו