עבור לתוכן העמוד
Menu

הקטטה באבו סנאן: זליגת המלחמה בסוריה לשטח ישראל

הקטטה ההמונית שפרצה בכפר אבו סנאן בגליל המערבי איננה אירוע מקומי, אלא היא בבחינת התפשטות המלחמה בסוריה לתוך ישראל. בסוריה מותקפים הדרוזים מצד הקבוצות הסוניות הרדיקאליות, בעיקר אל-נוסרה, השייכת לאותה משפחת ארגוני טרור של האחים המוסלמים, כמו חמאס, וגורל האחים בסוריה מטריד מאוד את הדרוזים בישראל. מכאן, שכל גילוי של הזדהות עם התנועות האסלאמיות, כמו […]

הקטטה ההמונית שפרצה בכפר אבו סנאן בגליל המערבי איננה אירוע מקומי, אלא היא בבחינת התפשטות המלחמה בסוריה לתוך ישראל. בסוריה מותקפים הדרוזים מצד הקבוצות הסוניות הרדיקאליות, בעיקר אל-נוסרה, השייכת לאותה משפחת ארגוני טרור של האחים המוסלמים, כמו חמאס, וגורל האחים בסוריה מטריד מאוד את הדרוזים בישראל. מכאן, שכל גילוי של הזדהות עם התנועות האסלאמיות, כמו דאעש ואל-נוסרה, מעלה אצל הדרוזים את סף תחושת הסכנה.

אי אפשר לומר בשום פנים ואופן כי הסונים בישראל נגרפים אל דאעש או אל-נוסרה, אבל אירועי כפר כנא האחרונים הולידו כמה גילויי אהדה לדאעש, שיש לקוות שיסתיימו עד מהרה. גם בנצרת נתלה שלט חוצות המקלס את אופנת פיגועי הדריסה בישראל, בהם נהרג גם קצין דרוזי, ומשווה אותה לארגון דאעש.

מכאן, שמבחינת ישראל עומדת להסתיים תקופת "המבוגר האחראי", שבה ישראל לא התערבה בנעשה בסוריה. היה הגיון רב שלא למהר להתערב במלחמה לא לנו, אבל היה צריך להיות ברור כי לא לאורך זמן נוכל לעמוד מן הצד, שכן אנו חלק "מסוריה הגדולה" – "א-שאם", שהיא בטווח שאיפות ההתפשטות של דאעש ואל-נוסרה. כמו כן, אחיזתנו בגולן עושה אותנו בעל כורחנו לשחקן פוטנציאלי במערכה בסוריה. "הגדר הטובה" לאורך הגולן כבר עושה אותנו לשכן הטוב של חלק מן המורדים, אבל לא די בכך.

יש לפקוח בשבע עיניים על שיחות הגרעין בין ארה"ב לאיראן. לא רק גורל הסכם הגרעין עומד על הפרק, אלא גם גורלה של סוריה. מסתמן הסכם, שעל פיו איראן וארה"ב יסכימו על ממשלת קואליציה של אחים מוסלמים ומפלגת הבעת' בלי אסד. שמו של איש האחים המקורב לאיראן, מונזר חטיב, עולה כמועמד לעמוד בראש ממשלה כזאת, או להיות בה דמות מרכזית.

פירשו הדבר הוא, שבמקום דאעש נקבל את אל-נוסרה, כי אל-נוסרה הוא ארגון הטרור של האחים המוסלמים, שארה"ב רוצה ביקרם, וחאלד משעל יחזור לדמשק לא כאורחו של הנשיא אסד, אלא כבעל בית.

היו סמוכים ובטוחים שאירופה וארה"ב יאוצו לעשות "תהליך שלום" שבו נידרש לוותר על הגולן. כל "המלחמה בדאעש" איננה אלא כסות לממשל בוושינגטון לעצב ברית אסטרטגית עם איראן. הברית האסטרטגית שלנו היא עם המיעוטים בסוריה, והדרוזים בכללם נגד האויב המשותף – דאעש, נוסרה ויתר המזיקים מן הסוג הזה.

בינתיים מי  ש"נותן את הפייט" האמיתי נגד דאעש הם הכורדים, ולא קטאר או טורקיה – בעלות בריתה של ארה"ב בשלב הזה בתולדות המזרח התיכון.