עבור לתוכן העמוד
Menu

האם הפיכה בתימן תוביל להקמת מעוז איראני בקרבת הים האדום?

בחודש האחרון עברה צנעא, בירת תימן, הפיכה שלטונית, כאשר שיעים-זיידיים מהשבט החות'י השתלטו עליה. בעוד האסכולה השיעית-זיידית הנהוגה בתימן שונה מהשיעה הנהוגה באיראן, בשנים האחרונות ניסתה איראן לפרוס את חסותה על הזיידים. במהלך שלוש השנים האחרונות תנועת החות'ים צברה תאוצה, הן ככוח לוחם והן כתנועה פוליטית. נשמעו דיווחים חוזרים ונשנים על כך שהחות'ים הוכשרו על […]

בחודש האחרון עברה צנעא, בירת תימן, הפיכה שלטונית, כאשר שיעים-זיידיים מהשבט החות'י השתלטו עליה.

בעוד האסכולה השיעית-זיידית הנהוגה בתימן שונה מהשיעה הנהוגה באיראן, בשנים האחרונות ניסתה איראן לפרוס את חסותה על הזיידים.

במהלך שלוש השנים האחרונות תנועת החות'ים צברה תאוצה, הן ככוח לוחם והן כתנועה פוליטית. נשמעו דיווחים חוזרים ונשנים על כך שהחות'ים הוכשרו על ידי משמרות המהפכה האיראניים וחיזבאללה, שרצו לגייס אותם כדי שאלו ילחמו עבורם במלחמת האזרחים בסוריה.

היה זה ידוע כי המנהיג הזיידי הראשי, חוסיין באדרדין אל-חות'י, שהתחיל את מה שמכונה "מרד החות'ים" ונהרג בשנת 2004, נהג לבקר את המרכז הדתי השיעי באיראן בעיר קום. בשנת 2007 האשימה ממשלת תימן את איראן ולוב באספקת נשק למורדים הזיידים. יתר על כן, אחד מתלמידיו של אל-חות'י הצהיר בראיון ב-2009 כי החות'ים מושפעים מבחינה דתית ואידיאולוגית מאיראן. הוא ציין גם כי יורשו של חוסיין באדרדין אל-חות'י, עבד אל-מאלכ אל-חות'י, מקורב למנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי ח'מינאי.

מחוז צעדה, בו מרוכזים הזיידים, ממקום לאורך הגבול הצפוני של תימן עם ערב הסעודית, מה שהופך אותו לגשר אידיאלי עבור חתירה איראנית תחת ערב הסעודית.

לפיכך, ההשתלטות על תימן הינה אירוע משמעותי עבור הקהילה הבינלאומית, שחשיבותו חורגת הרבה מעבר לדיון בעתידה של תימן. תימן תחת שלטון חות'י יכולה להתפתח בעתיד למעוז איראני באופן מלא ולאיים על חופש התנועה במיצר באב אל-מנדב, המקשר לים האדום ומהווה נתיב ימי חיוני בין אירופה למזרח הרחוק.

לעיון במאמר המלא באנגלית לחץ כאן