עבור לתוכן העמוד
Menu

מעבר לזמן ולמוות: איראן ואתגר דאעש

העבר הרדוף של המזרח התיכון ממשיך להטיל צל כבד על עתיד האזור, מאיים להחזיר את האזור למרכיביו הראשוניים שהתקיימו לפני התערבותם של הפרסים, העות'מאנים ומעצמות המערב מאוחר יותר. מספר מדינות אשר חותרות להשגת הגמוניה אזורית – ובייחוד איראן וטורקיה – מבקשות לנצל את חורבנו של הסדר הערבי הישן. רוחות סוניות-ג'יהאדיסטיות עזות וקיצוניות נושבות עכשיו ברחבי […]

העבר הרדוף של המזרח התיכון ממשיך להטיל צל כבד על עתיד האזור, מאיים להחזיר את האזור למרכיביו הראשוניים שהתקיימו לפני התערבותם של הפרסים, העות'מאנים ומעצמות המערב מאוחר יותר.

מספר מדינות אשר חותרות להשגת הגמוניה אזורית – ובייחוד איראן וטורקיה – מבקשות לנצל את חורבנו של הסדר הערבי הישן.

רוחות סוניות-ג'יהאדיסטיות עזות וקיצוניות נושבות עכשיו ברחבי האזור, כאשר הג'יהאדיסטים שואפים (ולעיתים אף מצליחים) לפרוץ ולמחוק גבולות ומדינות.

דאעש, הג'יהאד הסוני, מהווה כיום איום ממשי לנכסים האסטרטגיים של איראן בסוריה ולבנון, ובמיוחד לשאיפתה להשיב את העליונות השיעית.

נורי אל-מלאכי השיעי, ראש ממשלת עיראק לשעבר, שלו קשרים אדוקים עם איראן, שילם עתה את מחיר ההזנחה וההתעללות בסונים.

נראה כי אחת הסכנות העיקריות שנובעות מפעילותו והתרחבותו של דאעש, היא התפשטותו של הטרור והפיכתו לעולמי, מעבר לגבולות עיראק וסוריה.

ארה"ב איבדה כמעט את כל קלפיה ובנות בריתה המסורתיות באזור. אחת השאלות שנותרה עוד פתוחה היא האם ארה"ב תוותר גם על קלף המיקוח של הגרעין האיראני תמורת הבטחה (חלולה) מטהראן לסייע לייצב את עיראק.

"1,400 שנה אחרי, ממשכי דרכו של חוסיין וממשיכי דרכו של יאזיד, ממשיכים עדיין להתמודד אחד מול השני במאבק אכזרי ובלתי מתפשר", נורי אל-מלאכי, ראש ממשלת עיראק לשעבר, יוני 2014.

למאמר המלא באנגלית לחץ כאן