עבור לתוכן העמוד
Menu

העימות בעזה: התמונה הגדולה

העימות הנוכחי בין ישראל לחמאס בעזה מתנהל כאשר ברקע קורסות מדינות ערב אחת אחרי השנייה ומדינה אסלאמית ג'יהאדיסטית מתמקמת ומתבססת בלב המזה"ת.

ארה"ב אכזבה ואבדה את בני בריתה במזה"ת

העימות הנוכחי בין ישראל לחמאס בעזה מתנהל כאשר ברקע קורסות מדינות ערב אחת אחרי השנייה ומדינה אסלאמית ג'יהאדיסטית מתמקמת ומתבססת בלב המזה"ת. המערב מדחיק ומפנה את תסכולו נגד ישראל, המותקפת על ידי חמאס, גוף אסלאמי רדיקלי, והפועלת להגן על עצמה. הקואליציה של מדינות ערב הפרגמטיות נגד האסלאם הרדיקלי הסוני ואיראן השיעית בהובלת ארה"ב אינה קיימת עוד, היא פורקה על ידי ארה"ב לאחר שוושינגטון עודדה את הדחתו של מובארק ונהלה מו"מ ישיר עם איראן לגבי תוכניתה הגרעינית, תוך התעלמות מערב הסעודית.

לא רק ישראל היא קורבן של מצב זה אלא גם מצרים, המתווכת בין ישראל לחמאס. השבוע רצה נשיא מצרים, עבד אל-פתאח אל-סיסי, להיוועץ בבני בריתו ולשאוב עידוד מתמיכה בינלאומית, ונסע לפגוש את מלך סעודיה ונשיא רוסיה. ארה"ב לא הייתה ברשימתו. ארה"ב עדיין לא השלימה עם הדחתם שלהאחים המוסלמים מן השלטון וממשיכה להסתייג משלטונו של אל-סיסי. הדיאלוג בין ארה"ב ומצרים מאולץ ומתוח. נסיונו של ג'ון קרי לקדם יוזמה קטארית-תורכית להפסקת אש בעזה על פי תנאי חמאס פגעה קשות במצרים, שהורידה את ייצוגה בשתי המדינות האלו, שתומכות באחים המוסלמים. לארה"ב אין כיום בני ברית במזה"ת, אחרי שזנחה או פגעה בכולם, והם מתייחסים בחשדנות לכוונותיה. עמידה ברורה של ארה"ב לצידן של מצרים וישראל הייתה יכולה להבהיר לחמאס כי כושר תמרונו מוגבל, אך בנסיבות הנוכחיות מדיניותה ההססנית של ארה"ב היא מקור עידוד לחמאס.

חמאס: זוכה להישגים בינלאומיים

לחמאס אין כל סיבה להסתפק בהקלות מזעריות לגבי ההסגר על רצועת עזה כדי להשיג הפסקת אש לטווח ארוך. הוא מחזיק בקלפים מצוינים, חיי אדם אינם נחשבים אצלו ובוודאי לא הנזק הגדול שנגרם בעזה. הוא גם ער למצבה הבינלאומי הבעייתי של ישראל ולבידודה הגובר. כל מה שעליו לעשות הוא למשוך זמן ולהמתין. ישראל אינה זוכה לשום הבנה באו"ם ואפילו לא באיחוד האירופי, שאמור היה להיות בן בריתה הטבעי ולסייע לה מול הטרור. איזו מסקנה אמור חמאס להסיק מהודעתה של בריטניה כי אם יתחדשו הקרבות בעזה היא תטיל אמברגו על יצוא נשק לישראל? נראה שגם בחלומותיו הרטובים לא סבר החמאס שיגיע להישגים בינלאומים כה נאים וכי המערב יזנח את ישראל וגם ידחיק את ההתעוררות האנטישמיות.

חמאס הינו תנועה אסלאמית שהוקמה על ידי איש האחים המוסלמים, אחמד יאסין, כדי להשמיד את ישראל ולהקים על חורבותיה מדינה אסלאמית, שתמשיך את מאבקה להקמת הח'ליפות הנכספת. המלחמה ביהודים ובישראל היא אחד מעקרונות היסוד של האחים המוסלמים. האחים המוסלמים הפכו את האיבה ליהודים באסלאם לאידיאולוגיה אקטיבית, שהתבטאה בהסתה ובפוגרומים ביהודים החל משנות ה-30 של המאה הקודמת ואף בשיגור מתנדבים להילחם בישראל ב-1948. חמאס מנצל את הבעיה הפלסטינית לקידום מטרותיו על ידי אימוץ רטוריקה לאומנית מדומה ואף הצליח לשכנע רבים מבין הפלסטינים, שהצביעו עבורו בבחירות ב-2005. חמאס אינו מזכיר את הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית כי הרי בכך יכיר גם בישראל. חמאס נוהג לומר כי הוא "נלחם נגד הכיבוש", ביטוי מכובס שמשמעותו החרבת ישראל כולה. מאידך, חמאס לא היסס להתקומם נגד הרשות הפלסטינית ב-2007 ולטבוח "באחיו" מהפתח, על ידי השלכתם מבניינים רבי קומות וירי בברכיהם על מנת שישארו נכים כל חייהם. מעניין איפה הם קרובי משפחות הנטבחים ומדוע אינם זועקים "חמאס!". אולי גם זה הזמן לשאול מדוע אבו מאזן, שחתם לאחרונה על הסכם פיוס עם חמאס והקמת ממשלה משותפת, התעלם מן הטבח בעזה ולא ביקש פיצויים והתנצלות.

ארה"ב מזניחה, מצרים מגבירה את שיתוף הפעולה עם רוסיה

מצרים נראית כיום כתקווה האחרונה של העולם הערבי מול המדינה האסלאמית, לאחר שעיראק וסוריה חדלו מלתפקד כמדינות מתוקנות היכולות להבטיח בטחון ושירותים חיוניים לאזרחיהן ועוצמתן הצבאית נוטרלה. לא נראה כי מדינות אלה מסוגלות לעצור ללא עזרה מבחוץ את התקדמות המדינה האסלאמית ולהביסה. במצב זה נותר לעולם הערבי לקוות כי מצרים תוכל להחזיק מעמד. אלא שבנות בריתה היחידות הן סעודיה ומדינות המפרץ – מדינות שאמנם מתנגדות לאחים המוסלמים, אך אינן בעלות העוצמה הצבאית לעצור את המדינה האסלאמית. מאידך, הן יכולות לתמוך במצרים ולסייע פיננסית בתחום הכלכלי וגם במימון רכש הצבאי. סעודיה הבטיחה למצרים לממן עסקה גדולה של ציוד בצבאי ברוסיה בסדר גודל של שנים, בסכום של שלושה מיליארד דולר. נראה כי על זאת דברו אל-סיסי ופוטין כאשר נועדו השבוע בסוצ'י. מצרים מגבירה את השיתוף הפעולה שלה עם רוסיה גם בתחומי הכלכלה והאנרגיה האטומית.

ממזרח וממערב: הטרור האסלאמי מאיים על מצרים

אל-סיסי התכוון להתרכז בפיתוח הכלכלי של מצרים, אבל ההתפתחויות החמורות במזה"ת עלולות להסיט אותו ממטרתו העיקרית. הוא מבין שעליו לנטרל את הטרור המגיע מעזה לסיני ולאחרונה גם מלוב. התקשורת המצרים מדוווחת על ריכוזי מחבלים בגבול מצרים לוב. מחבלים כבר פגעו באחד ממעברי הגבול והרגו 23 חיילים מצרים. כמו כן, נמסר גם על פגיעה שיטתית ברשת החשמל במצרים על ידי הפלת עמודי חשמל – פעולה המיוחסת למחבלים שיתכן שחדרו מלוב. בתגובה תגברה מצרים את כוחותיה בגבול זה והיא מתכוננת למערכה לא קלה. בנאום שנשא אל-סיסי לפני שלושה ימים אמר כי מצריםבסכנה ומותקפת על ידי הטרור מבלי שנקב בשמות הארגונים, אך הדברים ברורים. הטרור האסלאמי מאיים על מצרים ממזרח וממערב ויפעל למוטט את יציבותה כפי שעשה בעיראק.

המערב לא רק שמתעלם ממצב חמור זה אלא פועל להחלשת ישראל ומצרים, שהן שתי המדינות היחידות באזור המסוגלות להתמודד עם הארגונים האסלאמיים. אירופה מחלישה את ישראל מדינית וצבאית על ידי הצהרות בלתי אחראיות, אי תמיכה באו"ם, מתן רישיון להפגנת אנטי-ישראליות ופעילות אנטישמית חריפה, ואפילו כוונות להטלת אמברגו על ציוד צבאי לישראל. ארה"ב מחלישה את מצרים על ידי השעיית הסיוע הצבאי, קיום דיאלוג עם אוייבותיה והתעלמות מבעיותיה הכלכליות.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה