עבור לתוכן העמוד
Menu

הפסקת האש: דאגה לבזבוז הטילים האיראניים

 בעוד ישראל קיבלה את יוזמת הפסקת האש של מצרים, חמאס דחה אותה וממשיך בלחימה. עדיין איננו יודעים האם בסופו של דבר תיכנס הפסקת האש לתוקפה. על מנת לנסות להעריך זאת יש להבין את לבירינת העמדות והאינטרסים הסותרים של בעולם הערבי. ארה"ב מעוניינת שתורכיה וקטאר יהיו הגורם המתווך. מדוע? מכיוון שארה"ב עדיין דבקה במדיניותה לקדם את האחים המוסלמים, […]

 בעוד ישראל קיבלה את יוזמת הפסקת האש של מצרים, חמאס דחה אותה וממשיך בלחימה. עדיין איננו יודעים האם בסופו של דבר תיכנס הפסקת האש לתוקפה. על מנת לנסות להעריך זאת יש להבין את לבירינת העמדות והאינטרסים הסותרים של בעולם הערבי.

ארה"ב מעוניינת שתורכיה וקטאר יהיו הגורם המתווך. מדוע? מכיוון שארה"ב עדיין דבקה במדיניותה לקדם את האחים המוסלמים, ושתי המדינות האלו הן כרגע עמודי התווך של תנועת האחים המוסלמים במזה"ת. יש לשים לב כי מיד אחרי שמצרים פרסמה את יוזמתה, ביטל שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, את ביקורו בקהיר לאות של כעס.

באשר לתורכיה, ישראל פוסלת אותה על הסף, ולא צריך להסביר מדוע. קטאר, אמנם באה בחשבון, אבל בסוף השבוע שעבר היא חשפה את כוונותיה, ויש בהן בעיה לישראל. תחנת השידור שלה, אלג'זירה, פתחה במתקפת תעמולה קיצונית, שנועדה להבעיר את הגדה המערבית ולגייס את דעת הקהל בעולם הערבי "לשחרור אל-אקצה". המדיניות של קטאר היא לקדם את מטרות האחים המוסלמים, שמבקשים להפוך את שחרור ירושלים למנוע שיקדם את האינטרסים שלהם בסער הערבי. ההתרכזות בגדה המערבית נועדה להכשיר את הקרקע עבור חאלד משעל שמיועד לתפוס את מקומו בתור היורש של אבו מאזן ברמאללה בבוא היום.

אלו לא המטרות של עזה. חמאס בעזה פתח בלחימה על מנת לפתור את בעיותיו הכלכליות, והזרוע הצבאית שלו, גדודי אל-אקצה, מבקשים להבהיר כי לא יקבלו שום הסכם בלי שיובטח תשלום סדיר של המשכורות שלהם.

חמאס, על שני פלגיו, הבהיר כי אינו מעונין בתיווך של מצרים, ומסתבר שגם מצרים איננה נלהבת לתווך. ארה"ב מבקשת לבסס את הסכם הפסקת האש הבא על ההסכם משנת 2012, שסיים את מבצע "עמוד ענן". מצרים קיבלה את הבסיס הזה להסדר למרות שנעשה עם הנשיא המודח מורסי ובבסיסו עומדת הרגולציה של מעבר רפיח, המחבר את רצועת עזה עם מצרים, אבל היוזמה המצרית השמיטה את מעבר רפיח מנוסח היוזמה. זאת הייתה המדיניות של האחים המוסלמים שרצו לחבר אליהם את חמאס למאבק משותף ולחולל את הח'ליפות האסלאמית שבסיסה בקהיר, אבל זה בדיוק ההפך ממדיניותו של הנשיא אל-סיסי המבקש לנתק את מצרים מעזה, והוא מוכן לתווך רק דרך אבו מאזן. אבל גם אבו מאזן לא יכול להיות שבע רצון, כי היוזמה איננה מכירה ברמאללה כגוף המייצג את הפלסטינים אלא את "הפלגים".

ישראל לא יכולה לקבל את התיווך דרך אבו מאזן, מכיוון שהיא מתנגדת לממשלת האחדות הפלסטינית.

וכאן הפתיע מנהיג ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני (גא"פ), רמדאן סאלח, שדווקא קרא למצרים למהר ולהתערב למען השגת הפסקת אש. סאלח מייצג את האינטרסים של איראן, והיא סופרת בחרדה את הטילים היקרים שהולכים לה לאיבוד במערכה הזאת ומבקשת לשמור על כמה טילים שרק אפשר, לצורך המערכה האמיתית – המלחמה נגדה.

אכן, זהו "פלונטר" רציני ונקווה לטוב.