עבור לתוכן העמוד
Menu

היוזמה הקטארית-תורכית להפסקת אש: מלכודת עבור ישראל והמערב

נכון לעכשיו, מונחות על הפרק שתי יוזמות להפסקת אש, האחת של מצרים והשנייה של תורכיה וקטאר. אלה אינן יוזמות משלימות אלא סותרות, וללא ספק על ישראל לדבוק בהסכמתה ליוזמה המצרית ולדחות את היוזמה הקטארית-תורכית. בלי להיכנס לתוכן היוזמות צריך להבין מה עומד מאחוריהן. היוזמה המצרית מבקשת לצמצם את השפעת חמאס ולא להנחיל לו הצלחה במסגרת מאבקה של מצרים באחים המוסלמים, שאותם […]


נכון לעכשיו, מונחות על הפרק שתי יוזמות להפסקת אש, האחת של מצרים והשנייה של תורכיה וקטאר. אלה אינן יוזמות משלימות אלא סותרות, וללא ספק על ישראל לדבוק בהסכמתה ליוזמה המצרית ולדחות את היוזמה הקטארית-תורכית.

בלי להיכנס לתוכן היוזמות צריך להבין מה עומד מאחוריהן. היוזמה המצרית מבקשת לצמצם את השפעת חמאס ולא להנחיל לו הצלחה במסגרת מאבקה של מצרים באחים המוסלמים, שאותם הגדירה כתנועת טרור. תכלית היוזמה הקטארית-תורכית הפוכה, מטרתה למנף את הלחימה בעזה לקידום חמאס ותנועות האחים המוסלמים בכלל, דהיינו לא רק בישראל, אלא בעולם הערבי כולו ואפילו באירופה.

תנופת האחים המוסלמים נבלמה בידי נשיא מצרים, עבד אל-פתח אלסיסי, ובעלי בריתו בסעודיה ובמפרץ. קטאר ותורכיה רוצות לחדש את התנופה באמצעות הבעיה הפלסטינית. הן רוצות שהצלחת חמאס תבעיר מחדש את בערת האחים המוסלמים באזור כולו, וכפי שאנו רואים תעביר את האש גם לאירופה.

יש תובנה יסודית שישראל (והמערב) עדיין לא הפנימה: חמאס לא נלחם למען מדינה פלסטינית, אלא למען הקמת הח'ליפות האסלאמית. הוא בעל בריתם של קטאר ותורכיה בסוריה, שם הוא לוחם יחד עם ארגון הטרור של האחים המוסלמים – ג'בהת אל-נוסרה. כלומר, גזרת הלחימה שלו איננה פלסטין אלא האזור כולו.

סעודיה הזהירה את קטאר, שלא תעז לתמוך באחים המוסלמים. כך, במקום התמיכה הישירה שנתנה להם קטאר עד כה, היא מלהיטה כעת את הבעיה הפלסטינית, כדי לגרור שוב את העולם הערבי לסערות חדשות. היא גם מתערבת התערבות מסוכנת בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל. תחנת הטלוויזיה אלג'זירה מסיתה את ערביי ישראל למרוד ואין לדעת אם איננה מממנת את ההפגנות של הפלסטינים אזרחי ישראל נגד המדינה. עזמי בשארה, היושב בדוחא, מנהל מסע נגד תהליך הישראליזציה של ערבי ישראל.

לגבי שנאתו הבלתי מוסתרת של ארדואן לישראל אין צורך להרחיב את הדיבור, אבל קטאר לא פחות מסוכנת ויש להבהיר לה שישראל לא תרשה לה לעשות פה מה שעשתה בלוב ובמצרים.