עבור לתוכן העמוד
Menu

משמעויות תוצאות סקר רמת האנטישמיות העולמית

על כל יהודי בעולם, יש 700 אנטישמים. אם נשים את כל האנשים האנטישמים במדינה אחת, היא תהיה המדינה עם האוכלוסייה השלישית בגודלה בעולם, אחרי סין והודו. זוהי תמצית ממצאי הסקר החדש של "הליגה נגד השמצה" (ADL), שבדק את רמת האנטישמיות ברחבי העולם כיום. הדוח מספק מידע חדש רב ויש לציין לשבח את "הליגה נגד השמצה" […]

על כל יהודי בעולם, יש 700 אנטישמים. אם נשים את כל האנשים האנטישמים במדינה אחת, היא תהיה המדינה עם האוכלוסייה השלישית בגודלה בעולם, אחרי סין והודו. זוהי תמצית ממצאי הסקר החדש של "הליגה נגד השמצה" (ADL), שבדק את רמת האנטישמיות ברחבי העולם כיום.

הדוח מספק מידע חדש רב ויש לציין לשבח את "הליגה נגד השמצה" על ביצועו. עם זאת, 11 השאלות שנשאלו בו מתייחסות לאנטישמיות הקלאסית בלבד. המוטציה המודרנית של האנטישמיות, אנטי-ישראליות, לא נכללה בסקרים אלו. דבר זה עלול להוביל למסקנות שגויות מצד אנשים רבים שאינם מודעים לכך כי אנטי-ישראליות נושאת בחובה את אותם מוטיבי השנאה של האנטישמיות הדתית והלאומנית. השאלון בו השתמשו בסקר הינו בן 50 שנה, ולאורך תקופה זו "הליגה נגד השמצה" עשתה בו כבר שימוש בארה"ב. לכן, אין סקר זה כולל בהכרח שאלות מרכזיות הנוגעות לעמדות אנטי-ישראליות, קיצוניות בחלקן.

השאלה היחידה שבכל זאת נגעה לישראל הייתה האם משתתפי הסקר מאמינים בסטריאוטיפ האנטישמי לפיו "יהודים נאמנים יותר לישראל מאשר למדינות בהן הם חיים". 41% השיבו בחיוב, ושאלה זו הפכה לשאלה שקבלה הכי הרבה פעמים את התשובה "כנראה שזה נכון".

אי-הכללתן של שאלות מהותיות בנוגע לאנטי-ישראליות, מטעה ומציגה את אירופה באור חיובי מאוד. סקר מ-2011 שנערך על ידי אוניברסיטת בילפלד שאל את הנסקרים האם הם מסכימים עם הקביעה כי ישראל "מנהלת מלחמת השמדה נגד הפלסטינים". הסקר נערך בשבע מדינות, שאוכלוסייתן מהווה יותר ממחצית מאזרחי האיחוד האירופי. 43% מהנשאלים השיבו בחיוב, וביטאו עמדה אנטישמית קיצונית כלפי לישראל.

בעתיד הקרוב, יעשה ניתוח מפורט יותר של הסקר של "הליגה נגד השמצה". אחד מהממצאים הבולטים הוא שבמדינות המזה"ת וצפון אפריקה, 74% מהנשאלים הסכימו עם רוב הסטריאוטיפים האנטישמיים. הדבר מאשש פעם נוספת כי ההגירה המאסיבית והלא סלקטיבית של מוסלמים למדינות האיחוד האירופי מהווה את האירוע בעל ההשפעה השלילית ביותר מאז מלחמת העולם השנייה על הקהילות היהודיות באזורים אלו. בעבר תיארתי תופעה זו בעבר כאנטישמיות מדינית. ממשלות אירופיות מכניסות אליהן באופן מודע ולא סלקטיבי כמות עצומה של אנשים שגדלו וחונכו במדינות מוסלמיות גזעניות, אנטישמיות ואנטי-דמוקרטיות.