עבור לתוכן העמוד
Menu

האינטרס של חמאס בפיוס: שבירת הסגר של מצרים בעזה

 אחרי האופוריה, המעושה במידה רבה, שבאה בעקבות הסכם הפיוס בין פת"ח לחמאס – הסכם שאטי – שתי התנועות המרכזיות של המערכת הפוליטית הפלסטינית מתחילות להתפכח. מה שדי ברור היום הוא שבחירות כלליות בשטחים לא יוכלו לצאת לפועל, ובכלל, ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, עדיין לא התחיל במגעיו בדרך להרכבת הממשלה החדשה, ונוצר הרושם שפת"ח, לא […]

 אחרי האופוריה, המעושה במידה רבה, שבאה בעקבות הסכם הפיוס בין פת"ח לחמאס – הסכם שאטי – שתי התנועות המרכזיות של המערכת הפוליטית הפלסטינית מתחילות להתפכח. מה שדי ברור היום הוא שבחירות כלליות בשטחים לא יוכלו לצאת לפועל, ובכלל, ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, עדיין לא התחיל במגעיו בדרך להרכבת הממשלה החדשה, ונוצר הרושם שפת"ח, לא אצה לו הדרך. חמאס מודאגים מדברים נוספים.

חמאס השגיחה בגרירת הרגלים הזאת ופתחה במתקפה על אש"ף. בכיר חמאס בעזה, פאוזי ברהום, כתב בדף הפייסבוק שלו: "על הנהגת אש"ף להתנצל לפני העם הפלסטיני או להסתלק". דברים דומים אמר מי שנחשב לדמות הבכירה שלחמאס בראמללה, חסן יוסף, שהאשים את נהגת אש"ף בלא פחות מבגידה. דברים מן הסוג הזה לא נאמרו לפני הסכם שאטי ויש בהם כדי לחשוף מקצת את מניעי חמאס הנסתרים שברקע הפיוס.

הגורם המכריע בשיקולי חמאס היום הוא הסגר שהטילה מצרים על עזה. את הסגר הזה רוצה חמאס לשבור בכל מחיר, והיא שוקלת כמה אופציות. פריצה המונית של פלסטינים רעבים לכיוון סיני, בסגנון פריצת הגדר בימי מובארק, הסדרת מעבר רפיח באמצעות ממשלת האחדות הלאומית או השתלטות על הגדה. דברי חסן יוסף מעידים על עימות קרב בין התנועות בגדה.

עד כה הזניחה חמאס את הפעילות הפוליטית בגדה, מכיוון שהתרכזה בביסוס מעמדה בעזה, בסיני ומצרים עצמה, אבל כעת "הפריצה צפונה" אל הגדה נשקלת ברצינות, וכבר יש סימנים ראשונים של ראשית פעולה עם הפנים צפונה.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה